رخ دادن ال نینو و لانینا قطعیتی وجود ندارد/پیش بینی می شود پائیز امسال بارندگی ها کمتر باشد

‌ احد وظیفه، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در باره «لانینا و ال نینو» به خبرنگار محیط زیست رکنا گفت: ال نینیو و لانینو دو وضعیت آب و هوایی هستند که با دمای آب در مناطق مرکزی  اقیانوس آرام  بستگی دارند . در «ال نینو» جریان باد در دریا شرقی می شود،یعنی جهت باد از سواحل غربی دریای آمریکا روی سطح آب به سمت سواحل شرقی استرالیا است، باد شرقی است.این باعث می شود که در سواحل شرقی جنوب شرق آسیا دمای آب بالا می رود و ال نینو  شکل می گیرد.

وظیفه در ادامه تصریح کرد: «لانینا» دقیقا برعکس عمل می کند و دمای آب پائین تر میآید و آب و هوا سردتر می شود.سطح آب اقیانوس تا عمق 200 متری دمایش تغییر میکند،اگر در حد یک درجه باشد ال نینوی ضعیف و اگر یک درجه سردتر بشود لانینای ضعیف و اگر فرتر از 2 درجه  شود ال نینو یا لانینای متوسط و اگر بالاتر از 3 درجه تغییر ایجاد کند سوپر لانینا و سوپر ال نینو می شود.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور افزود: این تغییرات در اقیانوس آرام شاخص تغییر است اما در برخی مواقع در اقیانوس هند هم تغییراتی ایجاد می کند.این الگو باعث می شود امواج هواشناسی که در دنیا درحال چرخش هستند دچار تغییراتی شود و علی رغم اینکه در حوزه استوایی و استرالیا است ولی اثرات آن جهانی است و در دور کره زمین تغییراتی از میزان دما و بارش ایجاد می کند و الگوهای دیگری را تحت تاثیر قرار می دهد.

این کارشناس هواشناسی علاوه بر این می گوید: بشر  هنوز نتوانسته ماهیت علمی این دو پدیده را کشف  کند ولی اثراتش در کل دنیا کشف و درک شده است و درداده های هواشناسی دیده می شود و همین موضوع باعث شده ال نینو با رخدادهای آب و هوایی ارتباط مستقیم داشته باشد و الگوهای جوی را تحت تاثیر قرار بدهد.

او همچنین گفت: در کشور ما تغییرات و اثرات متنوع است و در برخی مناطق شدت و ضعف دارد و یکسان نیست به این دلیل که این دو پدیده تنها پدیده ای نیستند که بر آب و هوای ایران تاثیر می گذارد  بلکه بستگی به پدیده هایی دیگری هم دارد که در وقوع این دو پدیده موثر خواهند بود.

او با اشاره به آمار بارندگی در 40 سال اخیر گفت: با توجه به وقوع این دو پدیده در سالهایی که ال نینو بوده گرایش به بارش بیشتر و دمای بیش از نرمال و در لانینا بارش کمتر و دمای بالاتر در فصول پائیز و زمستان است.

احد وظیفه با توجه به تاثیر به پدیده های جوی دیگری ادامه داد: رخ دادن ال نینو و لانینا قطعیتی وجود ندارد و  بر اساس احتمالات پیش بینی می شود. با این دو پدیده است که ال نینو و لانینو پیش بینی پذیر می شوند. بر اساس این الگو پیش بینی می شود در پائیز امسال بارندگی ها به کمتر از نرمال گرایش دا شته باشند.

 

 

کدخبر: 1016045 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟