هورمون عشق و درمان افسردگی پس از زایمان / یک نفر از هر ۱۰ زن به افسردگی پس از زایمان دچار می شوند

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، دانشمندان ژنی را شناسایی کرده‌اند که در صورت از دست رفتن یا دچار نقص شدن، ممکن است باعث چاقی مفرط و مشکلات رفتاری شود و در مادران، افسردگی پس از زایمان ایجاد کند.

این کشف که در مجله علمی سِل (Cell) گزارش شده است، ممکن است راهکارهایی برای درمان افسردگی پس از زایمان نشان دهد.

چاقی مفرط و افسردگی پس از زایمان از مشکلات مهم سلامت زنان در جهان است. بیش از یک نفر از هر ۱۰ زن در سال، به افسردگی پس از زایمان دچار می‌شوند که با افزایش خطر خودکشی مرتبط است. این تعداد در کشورهای توسعه‌یافته، یک نفر از هر پنج مادر را شامل می‌شود.

گروهی به سرپرستی دانشمندان دانشگاه کمبریج در انگلیس و کالج پزشکی بِیلور در شهر هوستون آمریکا در حین بررسی ۲ پسر از خانواده‌های مختلف که دچار چاقی شدید، اضطراب، اوتیسم و مشکلات رفتاری ایجادشده در اثر صداها یا بوها بودند، دریافتند که آنان یک ژن به نام TRPC۵ را که روی کروموزوم X قرار دارد، از دست داده بودند؛ آن‌ها این حذف ژن را از مادران خود به ارث برده بودند. مادران آن‌ها نیز دچار چاقی مفرط بودند ضمن اینکه افسردگی پس از زایمان را تجربه کرده بودند.

دانشمندان به مدل‌های حیوانی روی آوردند و با مطالعه روی موش‌ها به این نتیجه رسیدند که اکسی‌توسین ممکن است علائم آن‌ها را کاهش دهد.

دانشمندان متوجه شدند که TRPC۵ روی نورون‌های اکسی‌توسین (سلول‌های عصبی که هورمون اکسی‌توسین را تولید می‌کنند که معمولاً به دلیل ترشح آن در هنگام دریافت محبت و عواطف، هورمون عشق نامیده می‌شود)، عمل می‌کند.

پژوهش‌ها دانشمندان را به استفاده از اکسی‌توسین به عنوان یک درمان برای چاقی مفرط و افسردگی پس از زایمان رهنمون شده‌اند.

 

کدخبر: 1014967 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟