افسردگی عاملی گرایش به شیرینی/ اگر میل زیاد به خوردن شیرینی دارید احتمالا این ویتامین ها را کم دارید

دکتر هانیه جوکار مشاور تغذیه و رژیم درمانی، در گفت و گو با رکنا، در توضیح علل گرایش به مصرف شیرینی جات، به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: مهم ترین دلیل گرایش به مصرف شیرینی، عوامل روحی و روانی است. یکی از عوامل گرایش به مصرف شیرینی جات کاهش هورمون شادی و سروتونین در مغز ما است. میان افسردگی  و میل به شیرینی رابطه مستقیم وجود دارد اما نمی توان تمام کسانی را که میل زیادی به شیرینی دارند افسرده دانست. بعد از خوردن شیرینی سطح قند خون به طور موقت بالا رفته و به دنبال آن با افزایش سطح انسولین روبرو هستیم، قند خون بعد از خوردن شیرینی جات مصنوعی به سرعت کاهش پیدا کرده و در نتیجه چرخه ای برای اعتیاد به شیرینی و میل دوباره برای مصرف به وجود می آید. در خانم ها سندروم پیش از قاعدگی و اختلالات هورمونی که به دنبال خود دارد می تواند باعث پرخوری و افزایش میل به شیرینی شود. از دیگر عوامل گرایش به شیرینی جات مخصوصا در میان کودکان، ظاهر جذاب و وسوسه انگیر شیرینی جات است که می تواند جنبه های روان شناختی داشته باشد.

او در ارتباط با عواملی که افراد را به مصرف زیاد شکر و شیرینی سوق می دهد و بیماری هایی که می تواند فرد را درگیر کند، افزود: اولین عامل گرایش شدید به شیرینی جات کمبود آهن است. آزمایشات نشان داده است افرادی که دچار کمبود آهن هستند، میل بیشتری به مصرف شیرینی جات دارند. از دیگر عوامل می توان به خواب نامنظم و عدم تجربه خواب عمیق اشاره کرد که همین امر باعث تغییر در سطح هورمون ها و افزایش میل به شیرینی جات می شود. اضطراب، استرس و موضوعات مربوط به روحیه از جمله دیگر عواملی است که می تواند باعث پرخوری و افزایش میل به شکر و شیرینی شود. استفاده مکرر و بدون مرز از شیرینی جات و افزایش مداوم قند خون در بدن، احتمال ابتلا به بیماری دیابت و مقاومت به انسولین، بیماری های سندروم متابولیک، بیماری های قلبی عروقی، چربی خون و... را افزایش می دهد. از جمله عوارضی که مصرف زیاد شیرینی می تواند برای کودکان به همراه داشته باشد، خرابی دندان ها و در برخی از مواقع کاهش سطح یادگیری است.

او با تاکید بر این نکته که بدن و مغز ما برای انرژی و نشاط روزانه نیاز به قند دارد، اما نیاز است مصرف این قند کنترل شده و تا حد ممکن قند طبیعی جایگزین آن شده باشد، افزود: خوردن کامل وعده های غذایی و داشتن یک رژیم غذایی با پروتئین کافی می تواند قندخون را با استفاده از مواد پروتئینی و فیبردار تنظیم کرده و از افت قند خون و میل به شیرینی جات جلوگیری کند. افرادی که رژیم های سخت و کم کالری می گیرند به این علت که مواد مورد نیاز بدنشان در طول روز تامین نشده اغلب با افت قند خون و افزایش میل به شیرینی روبرو هستند. خوردن آب کافی در طول روز و تنظیم متابولیسم در کاهش میل و گرایش به قند تاثیرگذار است و توصیه می شود آب همراه با خاک شیر، تخم شربتی، گلاب، کمی زعفران یا آب لیمو مصرف شود. به طور کلی خوردن تمام وعده های غذایی، استفاده از میان وعده، سالم خوری، استفاده از میوه و سبزیجات، شکلات تلخ (یک الی دو تکه در طول روز)، استفاده از آدامس های رژیمی و اسموتی های میوه ای، آهسته غذا خوردن و استفاده از مکمل کروم 200 یک عدد بعد از صبحانه می تواند در کاهش میل به شیرینی موثر باشد.

 

کدخبر: 1014064 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟