افغانستانی ها سالانه 5 میلیار دلار از ایران خارج می کنند/اتباع پول خالص از ایران بیرون می برند و اقتصاد را نابود می کنند

به گزارش اجتماعی رکنا، خبرگزاری ایرنا ازخروج سالانه پنج میلیارد دلار درآمد حاصل از کار اتباع خارجی از کشور گفته است. پیشتر حتی رسانه از خروج 7 میلیارد دلار سالانه توسط اتباع افغانستانی از ایران به کشورشان خبر داده بودند. چهار دهه از حضور اتباع و مهاجران افغان در کشور و حضور ملموس آنان در فعالیت های اقتصادی ایران بویژه در حوزه ساخت و ساز و صنعت مسکن می گذرد به طوری که نقش کارگران افغان در امور عمرانی کشور غیرقابل انکار است.

نرخ پایین دستمزد کارگران خارجی و بیمه نبودن آنان از سوی کارفرما به دلیل آنکه اغلب به صورت غیرمجاز مهاجرت کرده‌اند، مزید بر علت شده تا کارفرمایان صنعت ساختمان و عمران و شرکت‌های پیمانکاری به استفاده از نیروی کار از م یان این قشر ترغیب شوند.

نکته مهم این است که اتباع؛ پول خالص ایران را به افغانستان می فرستند و اقتصاد کشور را نابود می کند.

اشغال ۲ میلیون شغل توسط افغان‌ها

اردشیر گراوند پژوهشگر اجتماعی در پاسخ به اینکه افغان‌ها درآمد‌هایشان را به افغانستان می‌فرستند  به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: با اینکه در حال حاضرارزش پول ملی ما افت داشته ولی خارج شدن این حجم از سرمایه از کشور در قالب دستمزد ضرر زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌کند. در خوش بینانه‌ترین حالت ۲ میلیون فرصت شغلی ما در دست افغانستانی ها قرار دارد و این مشاغل در سطوح پایین است که باعث ایجاد بیکاری در کشور در میان جوانان می‌شود.

خارج کردن پول ملی از کشور توسط افغانستانی ها

وی در ادامه با اشاره به مشاغلی که افغانستانی ها اشغال کرده‌اند گفت: اغلب مشاغلی که آنان اشغال کرده‌اند مشاغلی هستند که اکثریت خدماتی و "پول خالص بر" است. مانند همین کار‌های خدماتی و خالص که مالیات هم بابت آن نمی‌پردازند.

این پژوهشگر اجتماعی  با انتقاد از استفاده بدون برنامه اتباع از یارانه های مردم در کشور تأکید کرد: اگر فرض کنیم که ۳۰ درصد این درآمد را هزینه خورد و خوراک و مسکن می‌کنند باز در این موارد هم دارند از سوبسید‌ها و یارانه‌های ما استفاده می‌کنند. آن‌ها  اساساً دارند پول خالص خارج می‌کنند. در همه کشور‌ها چنین موردی وجود دارد اما تحت مدیریت قرار دارد تا به چرخه اقتصاد داخلی ضربه وارد نکند.

در ایران فقط پول خارج می شود!

وی در ادمه افزود: فرستادن پول از کشوری به کشور دیگر در گذشته هم مرسوم بود و جوانان ایرانی برای کار به ژاپن می‌رفتند و پولشان را به ایران می‌فرستادند. اما مسأله این است که الان ایرانی‌ها پول هم برای فرزندانشان که مهاجرت کرده‌اند از ایران پول می‌فرستند.

ضرورت ساماندهی به حوزه اتباع

گراوند با تأکید بر اینکه بار‌ها درخواست کردیم که برای افغان‌ها در بدو ورود حساب بانکی باز کنید ادامه داد: بار‌ها به مسئولین گفته‌ شده برای هر آن کس که به ایران واردمی شود به خصوص افغانستانی ها  در بدو ورود و اشتغال حساب بانکی باز کنید تا درآمد‌هایشان به صورت رسمی واریز شود و کارفرمایان حتما در حساب بانکی حقوق آنان را پرداخت کنند تا پولشان در چرخش مالی کشور بماند. وقتی دارند از خدمات درمانی و دارویی و یارانه‌ای ما استفاد می‌کنند حداقل بتوانیم مالیات و بیمه دریافت کنیم.

جوانان ایرانی کار نمی کنند،افغانستانی ها دارند ما را به خودشان نیازمند می کنند

وی در خصوص استقبال کارفرما از به کار‌گیری نیروی اتباع گفت: اداره تأمین اجتماعی سختگیری‌های زیادی در نیروی کار ایرانی دارد برای همین است که کارفرما تمایل دارد نیروی کار خود را از اتباع تأمین کند تا درگیری‌های بیمه و غیره را نداشته باشد و حقوق کمتری هم پرداخت می‌کنند و مناسبات اجتماعی که باعث تعلل در روال کاری شود را معمولاً ندارند. و چون خارجی هستند بله چشم گویی‌شان بالاست.

گراوند تأکید کرد: جوانان ما کار‌هایی که افغانی‌ها به دست می‌گیرند را انجام نمی‌دهد در گذشته کارگران افغانستانی کار‌های سخت ساختمانی را انجام می‌دادند ولی الان در مشاغل تخصصی‌تر هم فعال هستند. مانند برق و کناف وصنایع وغیره. این موضوع دو آفت دارد، انفصال نیروی انسانی از این فعالیت‌ها و نیازمندی ایرانی‌ها به این رده‌های شغلی.

کار نباید برای جوانان ایرانی عار باشد

وی ادامه داد: سیستم توسعه کشور باید به سمتی سوق یابد که جوانان ایرانی هم به انجام این مشاغل تمایل داشته باشند و دیگر اینکه رسانه‌ها هم در ترغیب جوانان به اشتغال جوانان در این ردیف‌های شغلی نقش ایفا کنند و انجام این کار‌ها را برای کشور خودشان افتخاربدانند.

این جامعه‌شناس با توجه به اینکه درسال‌های اخیر اتفاقات خوبی افتاده است ولی نیاز به تلاش بیشتراست افزود: دولت در ساماندهی آنان اقداماتی داشته است اما کافی نبوده، مدیریت اتباع خارجی در ایران باید از مسائل معیشتی درمانی و حمل و نقل و امنیتی آغاز شود.

با توجه به شرایط ایجاد شده بر اقتصاد کشور به نظر وزارت کشور، وزارت اقتصاد، وزارت کار، وزارت امورخارجه باید رسیدگی فوری در امر ساماندهی حضور و فعالیت اتباع در کشور را در دستور خود قرار دهند.

کدخبر: 1014020 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟