تحریم ها را بردارید حوزه بهداشت و درمان فرسوده شد/کاهش کیفیت درمان و افت سطح علمی از نتایج تحریم ها ست

حسین کرمانپور ،رئیس اورژانس بیمارستان سینا و مدیرکل  سابق روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در  آستانه تشکیل دولت جدید به خبرنگار اجتماعی رکنا درباره اینکه حوزه بهداشت و درمان کشور از کابینه جدید ولت چه انتظاری دارد گفت: نظام سلامت کشور تحت تاثیر تحریم های اقتصادی دچار یک فرسودگی شده است این تحریم ها در ده سال گذشته نظام سلامت کشور ر به انزوا برده است.

تاثیر تحریم ها بر حوزه آموز ش و پژوهش بهداشت و درمان

کرمانپور با اشاره به اینکه تحریم ها چه بر سر جامعه علمی و پژوهشی بهداشت آورد افزود:تحریم هایی که برای ایران به وجود آمد ،تنها تحریم های اقتصادی نبوده و بر حوزه سلامت، درمان و بهداشت و دستاوردهای علمی هم تاثیرات منفی گذاشته است.تحریم های شخصیت های علمی که به سبب آن مانع از به رخ جهان کشیدن توا نمندی های علمی و پزشکی مان شد و  بسیاری از پزشکان پیرو این تحریم ها نتوانستند در کنگره های  بین المللی  شرکت کنند .

او در اشاره به مواردی که ناشی از تحریم ها برای جامعه علمی به وجود آمد تصریح کرد:تحریم های علمی هم تابع تحریم های اقتصادی  حوزه سلامت را تحت تاثیر قرار داده بود که کشور در گیر آن بود بسیاری از شخصیت های علمی که علم روز سلامت را داشتند به دلیل اینکه مهر کشور ایران در پاسپورتشان نباشد و در کشورهای دیگر شامل محدودیت نشوند به کشور ما سفر نمی کردند و در کنگره اغیرانی شرکت نمی کردند..حتی بعد هم که زدن مهر در پاسپورت این افراد لغو شد و حضور شخصیت های علمی تسهیل شد باز هم نتوانستیم آن را جبران کنیم.حتی شخصیت های علمی از کشو مان هم نتوانستند به عنوان رئیس و حتی سخنران در این کنگره ها حضور پیدا کنند وما عملا مراودات بین المللی مان خدشه پذیر شد و در این چند سال از غافله رشد علمی جهان عقب ماندیم.

تاثیر تحریم ها بر جامعه ایران

مدیرکل  سابق روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ،با اشاره به آنچه مردم در حوزه بهداشت و درمان تحت تاثیر تحریم ها احساس می کنند گفت:بعد از تحریم ها ، اثر بی کفایتی هایی که در این حوزه به دلیل حضور مسئولین ناکارآمد شکل گرفت ،چه بسا بیشتر از تحریم ها بود.چرا که ما در این حوزه نتوانستیم تجهیزات پزشکی و درمانی بیمارستانها را به روزکنیم .دیگر نتوانستیم تجهیزات و تکنولوژی وارد کنیم ،این محرومیت ما را در رشد تکنولوژی داخلی هم عقب انداخت.

کرمانپور همچنین گفت: در اکثر بیمارستان‌ها دستگاه ام آر آی ، سی تی اسکن و سونوگرافی که خراب می شود نمی‌توانند تعمیر کنند .واردات یک تیوپ سی تی اسکن معمولی میلیاردها تومان هزینه دارد و ماه ها طول می کشد و همین است که یک بیمارستان ماه‌های سی تی اسکنش خوابیده و نمی توانند به مردم خدمات دهند و باعث نارضایتی مردم و دیر تشخیص دادن بیماری و دست و پاگیر شدن پزشکان درحوزه تشخیص است.

تاثیر تحریم ها بر تامین دارو و درمان

کرمانپور با اشاره به توقعات در حوزه درمان ادامه داد: ماکشوری نیستیم که ادعا کنیم در حوزه دارو و درمان رایج پزشکی حرف اول را در منطقه می زنیم،بلکه در تامین بسیاری از دارو های بیماری های سرطانی و قلبی، نو پدید مانند ام اس ، بیماران پروانه ای تا رسیدن به خودکفایی فاصله بسیاری داریم و باید بارها و بارها این داروها وارد شوند تا بتوانیم به تولید انبوه آن دست یابیم.

او باشاره به اثرات منفی این محرومیت های دارویی در جامعه گفت:بیمارن خاص و سرطانی برای تامین دروهای خود با مشکلات روبه رو هستند و غصه میخورند که داروهایشان را چگونه تامین کنند.تازه اگر دارو را تامین کنند نگران تقلبی یا اصل بودن هستد.

این پزشک علاوه بر طرح این موارد گفت: همه این نگرانی ها باعث شده تا متولیان حوزه سلامت  کشور منتظر ناجی باشند تا سیستم را  به تنظیم کارخانه برگردانند.یعنی ایجاد ارتباطات بین المللی نرمال با تمام دنیا یعنی بازگشت به مراودات بین المللی است

او با تاکید بر اینکه با شعار خودکفایی بر سر خود کلاه نگذاریم افزود:برای جا نماندن از پیشرفت های علمی دنیا باید ارتباطات بین لمللی کشور برقرار شود نباید با شعار خودکفایی بر سر خود کلاه بگذریم.

این فعال حوزه سلامت در عین حال افزود: متولیان کالای سلامت و کادر درمان انتظار دارند،دولت  آینده  روابط را با دنیا تنظیم کند و دوم ثبات اقتصادی ایجاد کند.  با وجود ظهور بیماری های نوپدید که انرژی بسیاری از کادر درمان می گیرد به فکر  تحول وتامین در معیشت کادر درمان باشد تا از موج مهاجرت کادر درمان جلوگیری کند.

او با طرح این گلایه ادامه داد: بسیاری از کشورهای دنیا فهمیدند که کادر درمان ایران ناراضی هستند نه از حقوق و مزایا راضی اند نه از محیط کار خود لذت می برند و سعی کردند آنها را جلب کنند. اینگونه جامعه علمی ما از دست رفت.

کرمانپور معتقد است:آموزش و پژوهش هم تحت تاثیر تحریم ها به بی کیفیتی فارغ التحصیلان و تولید علم در این حوزه رسیده است. فقدان امکانات آموزشی و جذب بی رویه دانشجو باعث شده که توان علمی در این حوزه کاهش داشته باشد. پزشکی حوزه ای است که با جان انسان ها در ارتباط است و همین تحریم ها و محدودیت ها باعث شده تا دانشجویان سطح علمی پائینی داشته و دیگر آن تبحر و تخصص نسل های پیشین را ندارند.

عدم توزیع عادلانه سلامت؛ وقفه تولید سلامتی

او افزود:عدالت در توزیع سلامت اگر در کشور نباشد تمام بیماران از روستاها و شهرستان ها به مراکز استان ها و بعد به تهران می آیند تا خدمات درمانی دریافت کنند . در یک دهه گذشته بحث سلامت  به شدت آسیب دیده  است هرچند در این سال ها بیمارستان سازی داشتیم  ولی نیرو و تجهیزات درمانی به روز نداشتیم .

دکتر کرمانپور همچنین گفت:بهداشت در حوزه سلامت از همه بخش های درمان عقب تر است.مانند نظارت بر کنترل مواد غذایی و نظارت بر محیط زیست و تولیدات مواد غذایی و مواد کشاورزی و بهداشت آب آشامیدنی باید یک باز نظارتی انجام شود تا تولید سلامتی مان بیشتر شود. اگر موارد بهداشتی در کشاورزی و صنایع غذایی بیشتر دقت شود بیماری تولید نمی شود.

مدیر اورژانس بیمارستان سینا تصریح کرد: در کشور نظام غربالگری و پیشگیری  از سرطان نداریم .بسیاری از بیماری های سرطان در دنیا قابل پیشگیری و درمان است .امکانات غربالگری سرطان در کشور نداریم و بررسی بیماری ها در بیمارستان ها به خوبی انجام نمی شود.

 

 

کدخبر: 1014003 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟