دستورالعمل تبلیغاتی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری/ استفاده از وسائل ، کارکنان ، و امکانات دولتی و مؤسسات وابسته به دولت برای تبلیغات ممنوع

کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور "دستورالعمل بایدها و نبایدهای تبلیغات انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری" را منتشر کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور "دستورالعمل بایدها و نبایدهای تبلیغات انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری" را خطاب به نامزدهای انتخابات، ستادهای انتخاباتی و هواداران نامزدها منتشر کرد.  

این دستورالعمل، بر توجه و رعایت مفاد آن از سوی نامزدها، ستادهای انتخاباتی نامزدها و هواداران این دوره از انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارد.

متن دستورالعمل صادره از سوی کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

"بسمه تعالی"

دستورالعمل باید ها و نبایدهای تبلیغات انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

«در رقابتهای پیش روی انتخاباتی بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن، لجن‌پراکنی کردن، کمکی به پیشرفت کارها نمیکند، به آبروی ملّی هم لطمه میزند. صحنه‌ی انتخابات صحنه‌ی عزّت و حماسه است، صحنه‌ی رقابت برای خدمت است، صحنه‌ی کش‌ و واکش برای به دست آوردن قدرت نیست. برادرانی که وارد میدان مبارزه‌ی انتخاباتی و رقابت انتخاباتی میشوند، این را به عنوان یک وظیفه بدانند؛ آنها به وظیفه‌شان عمل کنند».

مقام معظم رهبری

برگزاری انتخابات سالم به دور از تخریب و توهین ها مورد تاکید مسئولان و رفتار نامزدها، تصویر تعیین کننده ای پیش روی مردم شریف و هوشمند ایران درباره عملکرد نامزدهایی است که برای ادامه راه خدمت به رقابت خواهند پرداخت.

این مهم که انتخابات باید یکی از جلوه‌های مهم و بزرگ انسجام ملی باشد تاکید مکرر رئیس جمهور شهید، سید ابراهیم رئیسی با این عبارت ها بود: توجه به قانون، رعایت اخلاق انتخاباتی و اتخاذ رویکرد امیدآفرین و پرهیز از سیاه‌نمایی مورد توجه همه کسانی باشد که در عرصه انتخابات و تبلیغات انتخاباتی فعالیت می‌کنند.

در همین راستا رییس قوه قضاییه درباره تبلیغات انتخابات نامزدها و هواداران و ستادهایشان هشدار داد که در صورت اقدام خلاف قانون و اخلاق و انجام تخریب، توهین، شایعه‌پراکنی و نشر اکاذیب با برخورد قضایی مواجه می‌شوند و نامزدها و ستادها مراقب اقداماتشان باشند.

کلیه دست اندرکاران برگزاری انتخابات، نامزدها و طرفداران آنها، احزاب و گروه های رسمی دارای مجوز و همچنین کلیه دستگاه ها، نهادها و موسسات، مکلف به رعایت این دستورالعمل می باشند. تخلف از اجرای این دستورالعمل، برابر قوانین و مقررات مربوط به انتخابات، قابل پیگرد اداری و قضایی می باشد.

بدین منظور، دستورالعمل فعالیت های تبلیغاتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جهت اجرا و رعایت ضوابط مندرج از سوی نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری ابلاغ می شود:

ردیف

الزامات

مستندات قانونی

1

تبلیغات در انتخابات ریاست جمهوری(شامل فضای مجازی)، از تاریخ اعلام اسامی نامزدها توسط وزارت کشور آغاز می شود و پایان آن ساعت 08:00 صبح روز پنجشنبه تاریخ 07/04/1403 می باشد.

ماده 66 قانون انتخابات ریاست جمهوری

2

نامزدهای ریاست جمهوری هر یک حق دارند به طور مسـاوی از صـدا و سـیمای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی و ارائه برنامه های خود استفاده نمایند. ترتیب و تنظیم برنامه تبلیغات نامزدهـای انتخابـاتی از طریـق صـدا و سـیما بـه عهـده کمیسیون بررسی تبلیغات می باشد.

ماده 65 ق ریاست انتخابات جمهوری- بند 3 سیاستهای کلی انتخابات

3

انتشار اعلام نظر شخصیتها (بدون ذکر عنوان و مسئولیت آنان)، مجامع، احـزاب و گروههای مجاز در تأیید نامزد انتخاباتی، با ارائه مستند و مـدرک کتبـی و امضـا شده مربوط به تأیید و حمایت از ایشان

ماده واحده ـ قانون الحاق ماده واحده به قانون انتخابات (مصوب 1370/5/06)

4

چاپ اوراق و اقلام تبلیغاتی در چاپخانه ها به شرطی مجاز است که شـرایط زیـر رعایت شود: .

1-ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزد درخواست کتبی و رسمی خود را به چاپخانه اعلام نمایند. 2-نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ دراوراق تبلیغاتی درج شود.

ماده 76 قانون انتخابات ریاست جمهوری

5

چاپ عکس و پوسترحداکثر در دو فرم (دو نوع پوستر کاغـذی) و جزوه و تراکت و زندگی نامه - نوشتن مطالب تبلیغاتی در صدر یا ذیل پوستر ها بلا اشکال است. - مجامع و گروههای هر حوزه انتخابیه می توانند حمایت خود را از نامزد مورد نظر کتباً به وی اعلام و نامزد مزبور می تواند حمایت اقشار و گروههای مختلف را در ذیل دو نوع پوستر مجاز و زندگی نامه منتشر نماید.

چاپ پوستر برای برگزاری برنامه سـخنرانی و پرسـش و پاسـخ از طـرف نامزدهـای انتخابـاتی و طرفداران ایشان مجاز می­باشد.

ماده واحده ـ قانون الحاق ماده واحده به قانون انتخابات (مصوب 1370/5/06)

6

استفاده از هرگونه تابلو، بنر، پلاکارد و ... در محل ستاد انتخابات (تبلیغـاتی) نامزدها. مقصود از پلاکارد و تراکت عبارت از هر گونه تبلیغـات پارچـه ای، کاغـذی، مقوایی، فلزی و سیلک است.

ماده واحده ـ قانون الحاق ماده واحده به قانون انتخابات (مصوب 1370/5/06)

7

ستاد تبلیغات مجازی نامزدها الزاماً با دامنه های داخلی دارای تایدیه سامانه " ساماندهی محتوای فضای مجازی" باشند. همچنین نامزدان موظفند مشخصات دقیق ستاد تبلیغات مجازی خود و مسئولان آن را به کمیته اطلاع رسانی معرفی نمایند.

دستورالعمل کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات

8

نامزدها و مسؤولان ستادهای مجازی موظف به نظارت بر محتوای ارائه شده می‌باشند و مطابق قوانین جاری کشور از جمله قانون جرایم رایانه‌ای، قانون مطبوعات و قوانین، دستور العمل‌ها و آیین‌نامه‌های مرتبط با این حوزه عمل می‌نمایند.

کلیه مسئولیت های حقوقی و کیفری مترتب بر محتوای ارائه شده توسط نامزدهای انتخاباتی و یا انتشار دهندگان با نامزد منتشر کننده محتوا و مسئول درگاه نشر خواهد بود.

دستورالعمل کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات

9

تمرکز بر شایستگی های خود افراد داوطلب در تبلیغات به جای تمرکز بر نکات منفی سایر داوطلبین.

دستورالعمل کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات

10

ایجاد امکان نشر تکذیبیه یا توضیحات در صورت انتشار مطالب خلاف واقع توسط رسانه های هریک از نامزدها

دستورالعمل کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات

11

پیام‌رسان‌های داخلی موضوع این مصوبه موظف به رعایت مقررات رقابت سالم می‌باشند و باید شرایط مساوی را برای هر یک از نامزدها فراهم نمایند. همچنین هر یک از پیام‌رسان‌های موضوع این مصوبه موظف هستند نسبت به تهیه و ارائه سند توافقنامه سطح خدمات برای کلیه خدمات قابل ارائه خود اقدام و نسبت به انعقاد قرارداد متناسب با ستاد انتخاباتی هر یک از نامزدها اقدام نمایند.  

دستورالعمل کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات

12

در هر یک از پیام‌رسان‌ها، شناسه (آی‌دی) یکسان @election_report برای دریافت گزارش‌های تخلفات انتخاباتی در نظر گرفته شده است. کاربران می‌توانند هرگونه محتوا که مشکوک به تخلف انتخاباتی باشد را جهت بررسی بیشتر توسط مراجع ذی‌صلاح به شناسه مذکور ارسال نمایند. پیام‌رسان‌ها موظف هستند با اتصال شناسه آی‌دی فوق الذکر به سامانه گزارش‌های مردمی پیام‌رسان‌های سازمان فناوری اطلاعات ایران، امکان رصد سیستمی گزارش‌های مربوطه را فراهم نماید.

دستورالعمل کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات

13

راه اندازی کانال‌های رسمی تبلیغات انتخابات توسط داوطلبان در پیام رسانهای اجتماعی مسدود شده خارجی، ممنوع است.

دستورالعمل کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات

14

فهرست خدمات تبلیغاتی پیام‌رسان‌ها برای کانال های اصلی (به صورت رایگان) و استانی و هواداری (با 50% تخفیف) نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در جداول شماره یک و دو آمده است.

دستورالعمل کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات

15

ستاد انتخابات کشور یا ستاد انتخابات استانها و هیأت های نظارت موظفند وفق قوانین و مقررات در مواردی که تخلفی صورت گرفته باشدمراتب را به مقامات قضایی اعلام نمایند.

دستورالعمل کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات

 

ردیف

موارد غیر مجاز

مستندات قانونی

1

به منظور جلوگیری از هتک حرمت مقدسات، شایسته اسـت نامزدهـا جهـت تبلیغات از اسماء جلاله، آیات قرآنی و ادعیه در طراحی و تبلیغات مجاز پوسترها و تراکتهایی که در معابر یا مراسمات توزیع می گردد استفاده ننمایند، زیـرا ممکـن است اسامی مذکور در معابر و در زیر پا قرار گیرد.

دستورالعمل کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات

2

پخش و توزیع تراکت، بروشور وعکسهای داوطلبـین در محـیط مسـجد، مصلی، مدارس، دانشگاهها و سایر اماکن عمومی و دولتی در مهلت قانونی تبلیغات.

دستورالعمل کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات

3

فعالیت تبلیغاتی له یا علیه نامزدها از طریق صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد.

مواد 68 و 88 قانون انتخابات ریاست جمهوری

4

فعالیت انتخاباتی کارمندان، مدیران کل وزارتخانه ها، رؤسای ارگانها، سازمانهای دولتی و دانشگاهها و سرپرستان آنان در ساعات اداری.

تبلیغ از رادیو و تلویزیون له یا علیه یکی از نامزدهای انتخاباتی (بر خارج از برنامه و تصمیم کمیسیون تبلیغات)

مواد 68 و 88 قانون انتخابات ریاست جمهوری

 

5

استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانه ها، ادارات، شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و شرکتها و سازمانهای وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر میزان) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور.

ماده 68 قانون انتخابات ریاست جمهوری

6

انجام فعالیت های تبلیغاتی توسط مجریان و ناظران انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی در قلمرو جغرافیایی مسئولیت خود.

-­ ماده 73 قانون انتخابات ریاست جمهوری

-­ بند 15 سیاستهای کلی انتخابات

7

الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت

ماده 69 قانون انتخابات ریاست جمهوری

8

انجام تبلیغات بر روی تأسیسات دولتی و صندوقهای پست، باجه های تلفن، پست های برق و تلفن، تابلوها و املاک بخش خصوصی (مگر با رضایت مالکان یا متصرفان) و هرگونه تابلوی راهنما

ماده 69 قانون انتخابات ریاست جمهوری

9

تبلیغ نمایندگان نامزدها له یا علیه هر یک از کاندیداها در شعب اخذ رأی

تبصره 5 ماده واحده قانون حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری در شعب اخذ رأی

10

تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان. نشر محتوای مجرمانه نظیر هرگونه توهین، تهمت، افترا، انتشار اسرار، مطابق قانون مجازات اسلامی و قانون جرایم رایانه ای در فضای مجازی ممنوع بوده و با متخلفین طبق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد

ماده 64 و 71 قانون انتخابات ریاست جمهوری

11

پاره یا معدوم نمودن عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در مدت و زمان قانونی تبلیغات که در محلهای مجاز الصاق یا نصب شده باشد.

ماده 70 قانون انتخابات ریاست جمهوری

12

انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان داوطلبی خارج از مهلت قانونی تبلیغات.

ماده 66 قانون انتخابات ریاست جمهوری

13

چاپ آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی در مطبوعات و نشریات

ماده 74 قانون انتخابات ریاست جمهوری

14

درج مطلبی که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد.

ماده 74 قانون انتخابات ریاست جمهوری

15

عدم امحای هر گونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی از محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی قبل ازاخذ رأی

ماده 72 قانون انتخابات ریاست جمهوری

16

انتشار هر گونه مطلب در خصوص نامزدها از سوی مطبوعات و نشریات در غیر مهلت مجاز تبلیغات یا خارج از زمان مناسب به طوری که فرصت پاسخگویی برای نامزد فراهم نشود.

ماده 74 قانون انتخابات ریاست جمهوری

17

تبلیغ علیه نامزدهای دیگر در فضای مجازی و غیر از آن. نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع.

ماده 74 قانون انتخابات ریاست جمهوری

18

تبلیغات انتخاباتی نامزدها از طریق رسانه های معاند، ضد انقلاب و همچنین بازنشر تبلیغات منتشره در این رسانه ها

دستورالعمل کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات

19

انتشار و بازنشر تصاویری و مطالب شخصی از افراد، داوطلبان، نامزدها و طرفداران آنها بدون اخذ مجوز نشر در تمامی درگاه های داخلی ممنوع می باشد.

دستورالعمل کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات

20

جرم بودن هرگونه دسترسی غیرمجاز، ایجاد اختلال و تغییر غیرمجاز محتوای درگاه های نشر تبلیغات متعلق به نامزدهای انتخاباتی، در صورت تغییر غیرمجاز در محتوای هریک از درگاه های نشر تبلیغات یک نامزد، وی مکلف است بلافاصله موضوع را به نمایندگان و یا کمیته بررسی تبلیغات و هیأت نظارت استان مربوطه به صورت مکتوب اعلام نماید و هیأت های مذکور پس از احراز ضمن گزارش موضوع به دستگاه قضائی وفق قوانین و مقررات جرائم رایانه ای، مراتب را از طریق رسانه ها به عموم مردم اطلاع رسانی می کنند.

دستورالعمل کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات

21

ارتکاب موارد ذیل در فضای مجازی جرم محسوب و مستوجب مجازات های مقرر در قوانین و مقررات برگزاری انتخابات و قانون جرائم رایانه ای است:

  • تشویق، تبلیغ و اقدام به خرید و فروش رای در سطح جامعه و  بین کاربران مجازی
  • تطمیع و یا تهدید در امر انتخابات(در فضای مجازی و غیر از آن)
  • ایجاد اخلال در امر انتخابات از طریق فضای مجازی از جمله از طریق نظرسازی و نظرسنجی کذب، تشکیک در نتایج نهائی رسمی و قانونی انتخابات، رأی گیری غیرمجاز بر خط و...
  • ایجاد اخلال در برنامه ها، سخنرانی ها و واجتماعات افراد در فضای مجازی.
  • تولید و انتشار مطالب مغایر با امنیت ملی نظیر ایجاد تفرقه قومی، مذهبی و نژادی.
  • هرگونه تخریب، تهدید، هتک حرمت و حیثیت اشخاص حقیقی و حقوقی

 

دستورالعمل کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات

جدول 1) فهرست خدمات تبلیغاتی اصلی پیام‌رسان‌ها برای نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

 

پین در صفحه اصلی

اتاق گفتگو صوتی

پخش زنده

معرفی در صفحه ویژه انتخابات

نشان ویژه

(تیک آبی)

پیام رسان

20 میلیون بازدید

روبیکا

20 میلیون بازدید

×

×

ایتا

5 میلیون بازدید

×

×

×

بله

5 میلیون بازدید

×

سروش+

1 میلیون بازدید

گپ

2 میلیون بازدید

×

آی گپ

رایگان

رایگان

رایگان

رایگان

رایگان

تعرفه برای کانال اصلی

تخفیف 50%

رایگان

رایگان

-

رایگان

تعرفه برای کانال استانی و هواداری

 

جدول 2) فهرست خدمات تبلیغاتی تکمیلی در پیام‌رسان‌ها برای نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تبلیغ درکانال‌های استانی

عضویت پیامکی

رشد سریع

ارسال انبوه پیام تبلیغاتی

تبلیغ درون کانالی

پیام رسان

×

×

×

روبیکا

×

×

×

×

ایتا

×

بله

×

سروش+

×

گپ

×

×

آی گپ

رایگان

-

رایگان

-

رایگان

تعرفه برای کانال اصلی

تخفیف 50%

تخفیف 50%

تخفیف 50%

تخفیف 50%

تخفیف 50%

تعرفه برای کانال استانی و هواداری

 

کدخبر: 1013473 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟