دورماندن نگران کننده توجه حاکمان ایران از تغییرات اقلیمی/مهاجرت های اجباری مغزها و سرمایه ها از اثرات برهم خوردن آمایش سرزمینی است

اردشیر گراوند ،جامعه شناس، درباره تاثیر فرونشست ها و افت آبهای زیر زمینی  بر میزان مهاجرت گفت: مردم کشور ایران معیشت غالب شان کشاورزی و دامداری است. بعد از انقلاب برنامه دولت ها پی در پی  بر رونق کشاورزی و خودکفایی بود، از آن جایی که در ایران کشاورزی به شدت به منابع آب وابسته است،کشاورزان بدون برنامه و الگوی مطالعه شده اقدام به کشاورزی کردند.

  چاه های غیر مجاز،کشاورزی بدون الگو

او با تحلیل روند کشاورزی در ایران این تحلیل را ارائه داد: اما آنچه در دهه های گذشته منابع آبی ایران را به خطر انداخت علاوه برکشاورزی بدون الگوی کشت افزایش مجوز حفر چاه های عمیق برای کشاورزی بود تا جایی که اکنون در برخی مناطق کشور تا 600 متری زمین چاه حفر می کنند و از ذخایر و منابع آبی  که برای آیندگان باید حفظ شود برداشت می کنند.

برداشت غیر اصولی

گراوند مطرح کرد: دراین چهل سال برای افزایش تولیدات کشاورزی به زیر ساخت های کشاورزی فشار وارد شد وبا برداشت های غیر اصولی از منابع آب زیر زمینی،خشکسالی نصیب مردم ایران شد و فرونشست ها بسیاری از عرصه های طبیعی و میراثی را به نابودی کشاند.

او ادامه داد:آنچه در این میان از دید و توجه دولت ها مغفول ماند تغییرات اقلیمی بود ،تغییراتی که در برنامه های کشورهای توسعه یافته مورد اهمیت قرار اشت اما در ایران مورد توجه قرار نگرفت.نمی شود بدون برنامه امید به بهبود داشت.

عدم بهره وری کشاورزی

او با انتقاد از کشاورزی سنتی و عملکرد و بهره وری درهر هکتار کشاورزی گفت:تکنولوژی کشاورزی ما به روز نیست و از آخرین فناوری های روز دنیا پیروی نمی کند.اینکه کشاورزان بدون برنامه و بدون توجه به منابع آبی کشت می کننند ضربه جبران ناپذیری به منابع طبیعی وارد می کند.

گراوند افزود: کشاورزی ما عملا پاسخگوی هزینه تولید و معیشت کشاورزان نیست چون بدون مطالعه بازار داخلی و جهانی دارد تولید می کند.بدون داشتن نیاز سنجی از بارارهای همسایه ها  و بازاریابی آنها صرفا دارند منابع طبیعی آب و خاک کشور را هدر می دهند .منابعی که سالها برای تولید آن زمان گذاشته شده است.

مهاجرت زائیده خشکسالی و فرونشست

او همچنین می گوید:وقتی خشکسالی پدید آید زراعت و دامداری از بین می رود چون که این دو شغل وابشته به آب هستند و بدون منابع آبی آینده ای نخواهند داشت.شاغلین در یاین حوزه ها برای تامین معیشت خود دچار مشکلات فراوان می شوند و یا شغلش و حوزه فعالیت شان را تغییر می دهند و یا محل فعالیت شان را و مجبور به مهاجرت می شوند.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه مهاجرت صورت گرفته بر اثر خشکسالی به  در کشور،دو نوع است افزود:یک سری مهاجرت از شهر های درگیر خشکسالی به شهرهای پر آب داریم که خود خطری  برای آنها محسوب می شود و در شکل دیگر مهاجرت به کشورهای دیگر که آن هم با از دست دادن نیروی کار و مولد به بهره وری کشور ضربه وارد می کند.

برهم خوردن آمایش سرزمینی

گراوند علاوه بر این افزود: مهاجرت در هر صورت و شکل و شمایلی به کشور ضربه وارد می کند و آمایش سرزمینی را بهم می زند.ازدست دادن مغزها و سرمایه های اجتماعی یکی از مهمترین مولف های مخالفت با مهاجرت است که دولت ها باید برای پیشگیری با آن برنامه داشته باشند.

او با تاکید بر اینکه مهاجرت های این چنینی اجباری است ادامه داد: انسان ها وابسته  به خاک و سرزمین خودهستند و در چنین شرایطی مجبور به مهاجرت هایی می شوند که این مهاجرت ها چهره دنیا را تغییر خواهد داد.

این کارشناس با اشاره به  فقدان آمار در این زمینه گفت:آمار مهاجرت در کشور فقط در دست پلیس مهاجرت است ولی در سرشماری نفوس و مسکن  که هر چند سال یکبار برگزار می شود عوامل و علل مهاجرت افراد بررسی و تحلیل می شود.

 

 

کدخبر: 1013239 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟