افزایش سن ازدواج؛ زنگ خطر یائسگی زودرس را به صدا در آورده است / فریز تخمک یکی از راه های باروری بعد از یائسگی

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، یائسگی زودرس به شرایطی گفته می شود که زنان در سنین پایین تر از حد معمول (اصولا ۴۰ سالگی) پریود نشوند. با توجه به بالا رفتن سن ازدواج و باروری در ایران، یائسگی زودرس تبدیل به مسئله مهمی در جامعه شده است. در کنار عوامل ارثی تاثیر گذار در یائسگی زودرس، سبک زندگی می تواند عاملی مهم برای جلوگیری از یائسگی زودرس باشد.

دکتر عاطفه مهر علی تبار متخصص زنان و زایمان و نازایی، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، در خصوص نگرانی های مربوط به یائسگی زودرس، گفت: اصولا اگر زنان زیر 40 سال دیگر پریود نشوند و ترشح هورمون استروژن در آن ها قطع شود، می گوییم دچار یائسگی زودرس شده اند. آمار دقیقی در ارتباط با این مسئله وجود ندارد؛ اما با توجه به بالا رفتن سن ازدواج و باروری، یائسگی زودرس و نازایی حاصل از آن بیشتر از قبل نگران کننده و مورد بررسی قرار می گیرد. در گذشته معمولا زنان زیر 30 سال فرزندآوری می کردند، امروزه با توجه به تغییرات به وجود آمده در سن ازدواج بسیاری از زنانی که با مشکلات باروری همراه هستند بعد از بررسی هورمون ها و ذخیره تخمدان مشخص می شود، دچار یائسگی زودرس شده اند.

این متخصص در ارتباط با عواملی که می تواند باعث یائسگی زودرس شود و تاثیرات این عوامل، افزود: مهم ترین عامل یائسگی زودرس سوابق خانوادگی و ارثی است. از جمله عوامل دیگر می توان به پریود زودرس دختران زیر ۱۱ سال، سابقه جراحی تخمدان، انجام کموتراپی و یا رادیوتراپی که به تخمدان آسیب رسانده باشد، سابقه صرع، قرار گیری در معرض استرس های شدید، سیگار و سبک زندگی ناسالم اشاره کرد. از جمله تاثیرات یائسگی زودرس کاهش میل جنسی زنان است که با توجه به عدم ترشح هورمون ها و کاهش ترشحات واژن، خشکی در ناحیه تناسلی به وجود آمده و رابطه جنسی را با درد همراه می کند. این مسئله باعث می شود زندگی زناشویی آن ها با مشکل مواجه شود. از جمله تاثیرات دیگر یائسگی زودرس می توان به پوکی استخوان، مشکلات قلب و عروق، گرگرفتگی، بی خوابی، تعریق های شبانه، کاهش انرژی، تغییرات خلق و خلو، افزایش وزن، خشکی پوست و پیشرفت روند پیری اشاره کرد.

او با تاکید بر اهمیت آگاهی رسانی در این باره، گفت: بسیاری از زنان در مورد یائسگی زودرس، نازایی و سایر مشکلاتی که به همراه دارد، آگاهی ندارند. اگر آگاهی های لازم درباره یائسگی زودرس صورت بگیرد، ممکن است زنان بخواهند زودتر ازدواج کنند یا سن فرزندآوری را کاهش بدهند. زنان می توانند برای باروری در سنین بالا از فریز تخمک استفاده کنند؛ چرا که با افزایش سن باروری، کیفیت تخمک ها کاهش پیدا می کند. با افزایش آگاهی، زنان هنگام مواجه با هرگونه مشکل در پریود خود به پزشک مراجعه کرده و از راهکار هایی مثل فریز تخمک یا جنین استفاده می کنند. مهم ترین عامل اطلاع رسانی در این باره رسانه است. زنان توجه داشته باشند در کنار عوامل ارثی  می توانند با داشتن سبک زندگی سالم، ورزش، تغذیه درست و کاهش استرس های محیطی تا حدی از یائسگی زودرس جلوگیری کنند.

 

کدخبر: 1012166 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟