عمل تغییر رنگ چشم فقط برای روش درمانی مجاز است/ سابلیمینال چشم یک روش کلاهبرداری است

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، عمل تغییر رنگ چشم یکی از انواع عمل های زیبایی پر طرفدار است و مردم پیوسته به دنبال اطلاعات جدید، فواید و عوارض این عمل هستند. با توجه به پر طرفدار بود این عمل اطلاعات غلطی زیادی در دنیای مجازی وجود دارد. اطلاع از عوارض این جراحی باعث می شود در آینده از تصمیمات خود آگاهی بهتری داشته باشیم.

دکتر فرهاد نجات جراح و متخصص چشم، در گفت و گو با رکنا، در توضیح انواع روش های تغییر رنگ چشم، گفت: استفاده از لنز یک روش موقت برای تغییر قسمت رنگی چشم به رنگ دلخواه است. لنزهای رنگی با وجود داشتن عوارض مختلف نسبت به عمل های تغییر قسمت رنگی چشم مورد تایید تر هستند. با توجه به درخواست های جهانی نسبت به تغییر قسمت رنگی چشم از سال 2008 عمل های تغییر رنگ شروع شد. در ابتدا یک لنز رنگی را داخل چشم و بر روی عینبه می کاشتند. به مرور زمان نتایج وحشتناک این عمل آشکار شد و نشان داده شد این لنز با فشار شدیدی که بر روی چشم بیمار ایجاد می کند حتی در صورت خارج کردن لنز رنگی موجب از بین رفتن بینایی می شود. این مورد یک بار در ایران دیده شد که گزارش جهانی داده شد. بعد از آن در سال 2011 روش جدیدی ابداع شد که در داخل ضخامت قرنیه پاکتی را ایجاد می کند و رنگ دلخواه را داخل این فضا تزریق می کنند.

این متخصص در خصوص عوارض عمل تغییر قسمت رنگی چشم و اشاره به درمانی بودن این روش برای برخی از افراد، گفت: از جمله عوارض این عمل می توان به آلرژی نشان دادن چشم اشاره کرد. با وجود اینکه این رنگ ها تست حیوانی خود را برای عدم بروز آلرژی طی کرده اند، نمیتوانیم تضمینی در خصوص عدم حساسیت در طی سال های آینده در نظر بگیریم. این عمل، معاینه چشم را برای افرادی که دچار قند خون، فشار خون یا دیابت هستند دچار مشکل می کند؛ همچنین ریسک عمل کسانی که می خواهند، عمل آب مروارید یا شبکیه انجام دهند را بالا می برد. از طرفی در صدمات ناشی از ضربه مشخص نیست این رنگ پخش یا وارد بافت عمقی چشم می شود یا خیر؛ چرا که این رنگ سمی است و در صورت ورود به بافت عمقی آسیب های جدی را می تواند در پی داشته باشد. این روش در افرادی که چشمشان دچار ضربه، آسیب یا از بین رفتن عنبیه شده است درمانی محسوب می شود. این افراد به خاطر آسیبی که به چشمشان وارد شده قسمت رنگی چشمشان از بین رفته و محافظت کافی در برابر نور را انجام نمی دهد در نتیجه علاوه بر اینکه دید خوبی ندارند و با درد در مواجه با نور همراه هستند. در این عمل بخشی از عنبیه رنگ می شود و حالت درمانی به خود می گیرد.

رنگ چشم هیچ یک از 8 میلیارد انسان شبیه دیگری نیست

نجات با اشاره به اینکه عنبیه چشم (قسمت رنگی چشم) عاملی مهم برای تشخیص هویت فرد است، گفت: امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته مثل دبی قسمت رنگی چشم را به عنوان تشخیص هویت می شناسند؛ چرا که به صورت تئوری از هر 200 الی 300 میلیون نفر می توانیم تا 3 اثر انگشت مشابه داشته باشیم. اما قسمت رنگی چشم هیچ یک از 8 میلیارد انسان شبیه دیگری نیست. از همین جهت اگر به این کشورها سفر کنید و در مراجعه بعدی رنگ چشمتان تغییر پیدا کرده باشد اجازه ورود به کشور را دریافت نخواهید کرد. مگر اینکه نامه ای از پلیس کشور خود، کشور مقصد و مرکز پزشکی  به همراه داشته و هویت خود را ثابت کنید. وزارت بهداشت طی بیانیه ای از تاریخ 9 خرداد این عمل های زیبایی را تنها در موارد درمانی مجاز می داند و در غیر این صورت غیرقانونی بوده و مجاز نیست.

او در آخر با اشاره به علمی نبودن تغییر قسمت رنگی چشم به وسیله سابلیمینال، گفت: تئوری پشت سابلیمینال تلقین به ضمیر ناخودآگاه است که در پزشکی هم همچین چیزی را داریم. به صورتی که دو نفر که یک بیماری مشخص دارند، با تلقین نیاز به دارو و بستری در آن ها کاهش پیدا می کند. اما این تلقین بیشتر آثار درونی دارد و این ادعا که در ظاهر فرد تغییر به وجود می آورد به لحاظ علمی معتبر نیست و هیچ مقاله پزشکی و علمی در این حوزه تا کنون ثبت نشده است.

کدخبر: 1009713 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟