بیانیه سازمان نظام دامپزشکی در پاسخ به اظهارات سلاجقه/رئیس سازمان محیط زیست: در کشور دامپزشک حیات وحش متخصص نداریم + فیلم

علی سلاجقه- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور در خصوص اینکه به نظر سازمان محیط زیست با صداقت و جسارت کافی در مورد مباحث و مشکلات محیط زیستی با مردم صحبت نمی کند مثلا در موضوع پیروز یوزپلنگ ایرانی یا دریاچه ارومیه اطلاعات اشتباه به مردم داده شد که امیدواهی ایجاد کرد چنین به خبرنگار اجتماعی رکنا توضیح داد:

علی سلاجقه: ما واقعا صادقانه با مردم حرف می زنیم .در زمینه سلامتی پیروز دامپزشکان هم سردرگم بودند.ما درکشور کارشناس حیات وحش داریم کارشناس‌های منابع طبیعی و محیط زیست هم در دانشگاه های کشور تربیت می کنیم اما در زمنیه  دامپزشکی در حیات وحش کارشناسی در کشور نداریم دامپزشکان ما متخصص دام های سبک و سنگین، طیور و یا آبزیان هستند. جنسیت یک یوز را هنوز دامپزشکان کشور نمی تواند تشخیص دهند.فرایند رشد و مشکلت اسکلتی را باید یک متخصص درموردش حرف بزنند ،یک کارشناس حیات وحش.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه تاکید داشت: در مورد دریاچه ارومیه هم با مردم صادق بودیم.با تحقیقات و مطالعاتی که داشتم به این نتیجه رسیدیم که با مردم نباید نا امیدانه صحبت کنیم و امیدورانه واهی هم نه!مردم باید نسبت به داشته های زیست محیطی شان اشراف داشته باشند و فکر کنند .یک زمانی دریاچه قم را داشتیم که الان تبدیل به دریاچه نمک شده است،وقتی از اتوبان تهران -قم رد می شوید دارید از دریاچه قم رد می شوید که به دریاچه نمک تبدیل شده و الان انواع نمک و ریز مغذی های دیگر در آن وجود دارد.

دریاچه ارومیه یک زمانی سرشار از نشاط برای مردمان غرب کشور بود است و در طی گذر ادوار زمین شناسی امروز با تغییرات اقلیمی به این شرایط رسیده است.

سلاجقه در مورد اینکه آیا همچنان به دریاچه ارومیه باید دریاچه بگوییم یا به تالاب فصلی تبدیل شده است گفت:دریاچه و تالاب تعریف خود را دارند،احتمالاتی مانند بارش ها می تواند این ضرایب را تغییر دهد.استفاده از منابع آبی منطقه و بازچرخانی آب و 300 میلیون متر مکعب حقابه ای که می تواند به دریاچه سریز شود شرایط نوسانات دریاچه را احیا کند.وقتی نوسانات است از منظر تغییر اقلیم خیلی نمی توانیم قاطعانه حرف بزنیم.

 بیانیه سازمان نظام دامپزشکی کشور

سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در پی اظهارات ناباورانه رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص عدم تجربه و تخصص کافی دامپزشکان کشور در مقوله درمان حیات وحش، بیانیه‌ای در حمایت از تخصص و دانش انکارناپذیر دامپزشکان صادر نمود

 

متن بیانیه به شرح ذیل است:

 

بسمه تعالی

 

در کمال ناباوری اظهارنظر غیرکارشناسی و ناعادلانه‌ای از طرف سازمان حفاظت محیط زیست کشور در رسانه‌ها منتشر شده است که همکاران زحمت‌کش و متخصص دامپزشکی کشور را مورد هجمه قرار داده است. اظهاراتی که صنف دامپزشکی را به عدم تخصص کافی در زمینه تشخیص و درمان حیات وحش متهم کرده و با عباراتی ناشایست مدعی شدند که دامپزشکان حتی نمی‌توانند جنسیت یک یوز را تشخیص دهند. قطعا اینگونه اظهارنظرها و صحبت‌ها در خصوص همکاران زحمت‌کش و متخصص صنف دامپزشکی شایسته و تاب‌آور نمی‌باشد. 

دامپزشکان، سربازان گمنام عرصه بهداشت و سلامت جامعه هستند که در فعالیت‌های گسترده علمی، تحقیقاتی و اجرایی در بخش‌های دامپزشکی، پزشکی، صنایع غذایی و دارویی برای حفظ سلامت جامعه و محیط زیست سهم بالایی دارند و این مهم نشان از ظرفیت و توانایی علمی بالای این حرفه دارد.

تلاش و حضور دامپزشکان در زمینه سلامت واحد (one health) بر جهانیان پوشیده نیست. پر واضح است که دامپزشکی این مرز و بوم شاخص غرب آسیا و خلیج فارس می‌باشد و خدمات همکاران دانشمند و زحمت‌کش ایرانی حتی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در تشخیص و درمان دام‌های اهلی و وحشی به ویژه پرندگان حیات‌وحش شهره می‌باشد.

با توجه به نقش انکارناپذیر دامپزشکان در بهداشت عمومی و سلامت جامعه باید یادآور شد همکاری و تعامل دامپزشکی با محیط‌زیست راهی مطمئن برای جلوگیری از انتشار آلودگی‌های زیست محیطی است.

کمبود نیروی دامپزشک در سازمان حفاظت محیط زیست، قرینه‌ای غیر قابل کتمان در عدم اشراف سازمان مذکور نسبت به اهمیت و نقش پررنگ دامپزشکان در مورد اقدامات فوری زیست محیطی می‌باشد.

ایجاد درمانگاه‌های حیات وحش توسط آن سازمان در راستای وظایف سازمانی اگرچه قابل تقدیر است، لکن عدم هماهنگی و اخذ مجوز، همچنین بکارگیری افراد تایید صلاحیت نشده توسط سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا مهر تایید دیگری بر عدم تعامل آن سازمان و فرافکنی در عدم توفیقات سازمانی می‌باشد.

طرح چنین مسائلی از طرف مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به بار روانی منفی که بر روی دامپزشکان عزیز کشور خواهد گذاشت، امکان تحت الشعاع قرار دادن همکاری‌های موجود را متصور می‌نماید و در نتیجه مشکلاتی را برای بهداشت عمومی و بهداشت محیط زیست بوجود خواهد آورد.

امید است سازمان حفاظت محیط زیست کشور به جای استفاده از ادبیات غیر متقن و غیر مستند که منجر به خدشه‌دار کردن اعتماد و غرور دامپزشکان عزیز خواهد شد، با نگاهی متعاملانه، خدمات شایسته دامپزشکان خدوم به ویژه همکاران دامپزشک آن سازمان را ارج نهاده و ضمن بازنگری در گفتار و مداقه در اظهار نظرات سازمانی به نحو شایسته اصلاح لازم را به عمل اورد و به جای نگاه کلیشه‌ای به بیرون مرزها، با استفاده از ظرفیت شگرف دامپزشکی داخل کشور بستر ارتقا بهداشت عمومی و حفاظت عملی از محیط زیست را متبلور نماید.

"مرغ همسایه همچنان غاز نیست"

 

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران

 

کدخبر: 1008515 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟