آفتاب و اشعه فرا بنفش، یکی از عوامل بروز خال است/ علائم خال های سرطانی را بشناسیم

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، خال های پوستی یکی از انواع عارضه های پوستی است؛ که عامل به وجود آمدن آن ژنتیکی یا اکتسابی است. به طور معمول درصد کمی از خال ها نگران کننده هستند، که آن درصد با توجه به علائمی مثل بزرگ شدن ناگهانی، تغییر شکل، تغییر رنگ و... قابل تشخیص هستند. افراد توجه داشته باشند خال هایی که بعد از 40 سالگی بر روی بدنشان تشکیل می شود و حالت طبیعی ندارد را  پیگیری پزشکی کنند.

دکتر غلامرضا امامی پزشک عمومی و فعال در حوزه پوست و مو در گفت و گو با رکنا در ارتباط با چیستی خال،گفت: خال ها یک توده سلولی هستند که از تجمع رنگ دانه های پوستی تشکیل شده اند. یک فرد می تواند از ابتدای تولد با توجه به عوامل ژنتیکی یا محیطی مستعد خال شود. باید توجه داشت خال ها معمولا خوش خیم هستند. مگر اینکه علائم غیر معمول نظیر تغییر رنگ، بزرگ شدن ناگهانی، خونریزی، پوست پوست شدن یا ایجاد یک هاله مورب در میان خال دیده شود. در این صورت خال می تواند سرطانی باشد و نیاز است افراد به پزشک مراجعه کنند.

وی در خصوص سن تشکیل و عوامل محیطی که باعث پدید آمدن خال می شود، افزود: از 2 تا 40 سالگی بنابر دلایل مختلف شاهد خال های اکتسابی هستیم. از عوامل ایجاد خال بر روی پوست می توان به نور خورشید و اشعه فرا بنفش، تغییرات هورمون ی که در سنین رشد اتفاق می افتند، اختلالات هورمونی که در اثر بیماری به وجود می آید، مثل کم کاری یا پرکاری تیروئید، افزایش بعضی از هورمون ها در دوران بارداری و مصرف بعضی از داروهایی که ماهیت هورمونی دارند را نام برد. برخی از افراد برای بیماری های خود مجبور به انجام درمان های مختلف هستند، مثل انواع سرطان ها که شیمی درمانی یا پرتو  درمانی انجام می شود، به دنبال انجام این درمان ها ممکن است خال ایجاد شود.

وی در رابطه با خال های سرطانی، گفت: معمولا تشکیل خال بعد از 35 الی 40 سالگی اتفاق نمی افتد گر اینکه عوامل بروز آن از قبل وجود داشته باشد. معمولا افراد با مشاهده خال بعد از چهل سالگی باید زیر نظر پزشک قرار بگیرند. از عوامل بروز خال های سرطانی می توان به ژنتیک و سابقه خانوادگی، درمان های رادیوتراپی که برای بیماران سرطانی انجام می شود، زندگی در ارتفاعات و قرار گیری مداوم در معرض نور خورشید و اشعه فرا بنفش را نام برد. افرادی که پوست های روشن دارند، می توانند مستعد خال های سرطانی باشند. این افراد اگر دارای خال های بزرگی باشند باید مورد بررسی قرار بگیرند.

امامی در خصوص جلوگیری در پدید آمدن خال و نقش کرم ضد افتاب و تغذیه، گفت: افرادی که در معرض نور خورشید یا اشعه فرابنفش قرار دارند لازم است، از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند و توجه داشته باشند مصرف ضد افتاب با هر قیمت و میزان محافظت در برابر نور خورشید((spf از 15 تا 100 درصد، تا دو ساعت اثر بخش بوده و نیاز است هر دو ساعت یکبار تمدید شود. غذایی که مصرف می کنیم بر روی هورمون های ما تاثیرات زیادی دارند. توصیه می شود افراد برای داشتن پوستی با نشاط و بدون لک مصرف میوه و سبزیجات همچنین آب به مقدار زیاد را در برنامه غذایی خود داشته باشند، تا طراوت پوست صورتشان حفظ شود.

 

کدخبر: 1007600 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟