حدود ۲۵ درصد افراد در طول یا قبل از پریود دچار اسهال می شوند

دکتر معصومه نمازی  متخصص سلامت باروری در گفت و گو با خبرنگار سلامت رکنا گفت:حدود ۲۵درصد افراد در طول یا قبل از دوره قاعدگی خود دچار اسهال می شوند که بعلت افزایش تولید پروستاگلاندین ها در بدن است. پروستاگلاندین ها مواد شیمیایی شبه هورمونی هستند که به عملکردهای خاصی در بدن از جمله انقباض عضلات و عروق خونی و انعقاد خون کمک می کنند. افزایش پروستاگلاندین ها قبل از شروع قاعدگی می تواند باعث انقباض بیش از حد رحم و در نتیجه اسهال شود. پروستاگلاندین های اضافی همچنین می توانند سایر علائم دوران قاعدگی مانند سردرد،  تهوع و استفراغ ، نفخ و یبوست را نیز ایجاد کنند.

دکتر معصومه نمازی  متخصص سلامت باروری

نمازی توصیه هایی در مورد درمان اسهال در دوره پریود کرد و گفت: نوشیدن مایعات فراوان از راهکارها است. جلوگیری از کم آبی بدن مهم است. افراد باید در طول روز مایعات زیادی بنوشند و پس از هر دفع مدفوع آبکی یک لیوان آب اضافی بنوشند. مصرف رژیم غذایی مایع نیز موثر است زیرا  به استراحت روده ها کمک می کند. برای این رژیم غذایی می توانند از چای کم رنگ، آب سیب یا آبگوشت استفاده کنند.

این متخصص سلامت باروری افزود: خوردن وعده های غذایی کوچکتر و متعددتر نیز می تواند در کاهش اسهال دوره قاعدگی کمک کند که هضم غذا را برای بدن آسان تر می کند.مصرف غذاهای غنی از پکتین نیز اثر گذار است.پکتین یک فیبر محلول در آب است که می تواند به کاهش اسهال کمک کند. غذاهای غنی از پکتین شامل  سیب، موز  هستند.

دکتر معصومه نمازی افزود: جایگزینی الکترولیت ها شامل پتاسیم و سدیم با مصرف سوپ، سیب زمینی و موز هم مفید است. از آنچه که می تواند دستگاه گوارش را تحریک و اسهال را بدتر کند باید دوری کنند. مثلا مصرف کافئین ، الکل ، نوشیدنی های گازدار، غذاها و نوشیدنی های بسیار داغ یا بسیار سرد، غذاهای چرب و پرادویه، فست فودها، محصولات لبنی و استعمال دخانیات،استفاده از کمپرس گرم در نواحی پایین شکم مفید است.

در ادامه نمازی توصیه های لازم برای بهبود سایر علایم دوره پریود را نام برد، و گفت: ،ورزش منظم،اجتناب از مواد غذایی حاوی کافئین،شکر و نمک از دو هفته قبل از پریود،خواب شبانه منظم به مدت ۸ساعت،کنترل استرس و اضطراب از طریق انجام یوگا و ریلکسیشن،اجتناب از سیگار و قلیان،مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروییدی مانند مفنامیک اسید که سبب کاهش پروستاگلاندین می شود. ‌البته در صورتی که اسهال شدید باشد یا بیشتر از دو روز طول بکشد یا فرد مدفوع خونی داشته باشد حتما لازم است برای بررسی بیشتر شامل بیماری اندومتریوز و بیماری های التهابی روده به پزشک مراجعه کند.

تماس با ما : 23051497

 

 

 

کدخبر: 1007274 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری مهدیه قزوینیان
آیا این خبر مفید بود؟