شرکت های دانش بنیان و فناور  با چه چالش هایی روبرو هستند؟

photo_2024-06-11_09-36-26

به گزارش رکنا، تور فناورانه بازدید خبرنگاران از شرکت های دانش بنیان شهرک صنعتی شمس‌آباد با حضور اصحاب رسانه به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد. 

مهرداد علی پور هریسی

یک شرکت دانش بنیان در حوزه نوشت افزار: ایران سرزمین فرصت های کارآفرینی 

در ابتدای این بازدید، اصحاب رسانه با حضور در یک شرکت دانش بنیان در حوزه نوشت افزر در جریان روند تولید محصولات سلامت‌محور (باکتریوپاد) این شرکت که همگی دارای نشان ملی استاندارد هستند، قرار گرفتند. 

مهرداد عالی‌پور هریسی درباره خلق این برند برتر ایران که در دنیا مشهور می‌باشد، گفت: تنها شرکت دارای زنجیره کامل در تمامی مراحل تولید محصولات نانو است که علاوه بر عرضه در بازارهای داخل و تامین نیاز کشور به دلیل کسب شهرت جهانی، صادرات بالایی را هم دارد. 

وی با بیان اینکه علیرغم تمامی مشکلات موجود معتقدم که ایران سرزمین فرصت‌های کارآفرینی است، تصریح کرد: گروه کارآفرینی ما در صنایع خلاق، نخستین دارنده جایزه ملی کیفیت از سازمان ملی استاندارد است که توانسته به عنوان واحد تحقیق و توسعه برتر به گرید پیشرفته دو دست یابد. 

وی در پایان، گفت: برای تولید محصولات، این شرکت از جوهر هوشمند (اسمارتینگ) استفاده می‌کند که با شرایط مختلف دمایی، رطوبت و فشار در مناطق جغرافیایی سازگاری دارد. 

امیر مهدی جواهر دشتی

دانش بنیانها پیشتاز تولید و داخلی‌سازی تجهیزات سرچاهی پیشرفته 

در ادامه بازدیدهای تور علم و فناوری اصحاب رسانه، امیر مهدی جواهردشتی مدیرعامل شرکت فناوری تجهیزات سرچاهی   آغاز روند فعالیت و ایده این شرکت فناورمحور را از سال ۱۳۸۰ عنوان کرد و افزود: تکنولوژی مربوط به این فناوری از کشور آمریکا و اسکاتلند می‌باشد که ما از شاخه سنگاپور انتقال تکنولوژی داشتیم. 

وی با اشاره به آخرین تکنولوژی تجهیزات تولیدی این شرکت، اضافه کرد: از دو سال قبل با حضور وزیر نفت آخرین تکنولوژی تجهیزات سرچاهی تولیدی با فشار 15000psi بود که تاکنون ۲۲ هزار و ۵۰۰ psi تست و داخلی‌سازی شده است. 

جواهردشتی کلیه محصولات تولیدی  را دانش‌بنیان و فناورمحور عنوان کرد و گفت: اگر حوزه ظرفیت صنعتی ایران را بررسی کنیم، صنعت نفت در این زمینه پیشتاز است. موفقیت در مسیر داخلی‌سازی و تولیدمحور بودن بسیار حائز اهمیت می‌باشد که نیازمند بررسی و نگرشی گسترده است. 

کوروش محقق

نقش‌آفرینی دانش بنیانها در تامین انرژی صنایع  

سومین شرکت فناورمحور مورد بازدید خبرنگاران در تور بازدید علم و فناوری که به همت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد، شرکت فناورمحور  درحوزه تولید کمپرسور بود که نقشی اساسی را در مسیر تامین انرژی و فشار موردنیاز روند تولیدات صنایع برعهده دارد. 

کوروش محقق مدیر عامل  این شرکت فناور با اشاره به تاریخچه شروع فعالیت این شرکت، گفت: این مجموعه فعالیت خود را از سال ۱۳۴۸ توسط پدرم اسماعیل محقق، آغاز کرد که با تجهیزات بسیار ساده موجود آن زمان راه‌اندازی گردید. یکی از موثرترین و مهم‌ترین تجهیزات مربوط به همه کارخانه‌ها را شامل می‌شود. 

photo_2024-06-11_09-36-18

وی با بیان اینکه کمپرسور، طیف وسیعی از تامین انرژی صنایع را دربر می‌گیرد، اظهار داشت: خدماتی مانند دندانپزشکی، پزشکی، کارگاهی و تجهیزات تعمیرگاهی را شامل می‌شود. اما کارخانجات فولاد، سیمان، نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع معدنی و تولیدی از این تجهیزات به عنوان انرژی استفاده می‌کنند. 

محقق با انتقاد از حمایت‌های اولیه از شرکت‌های نوظهور در صنایع تحت عنوان دانش‌بنیان، تاکید کرد: شرکت‌هایی مانند میکاس کمپرسور با عقبه‌ای تولیدی، بهتر می‌توانند با حضور نخبگان و متخصصان به حوزه دانش‌بنیان ورود پیدا کنند، چرا که این‌گونه مجموعه‌ها دارای تجربه و تخصص مربوطه در فعالیت چنددهه‌ای هستند که اکنون نیازمند حمایت‌های بیشتری برای ادامه فعالیت‌های فناورمحور خود هستند.

 

 

کدخبر: 1006959 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟