معاون وزیر ورزش و جوانان: بیش از 2 هزار سمن وزارت ورزش و جوانان، غیرفعال هستند  + صوت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سینا کلهر، سخنگوی وزارت ورزش و جوانان و معاون جوانان این وزارتخانه در گفت و گو با رکنا درباره سمن هایی که از وزارت ورزش و جوانان مجوز فعالیت خود را دریافت می کنند؛ ولی مشخص نیست که چه دستاوردی دارند، گفت: دستورالعمل تشکیل، حمایت، به کارگیری و نظارت بر سمن ها، از زمانی که موضوع صدور مجوز سمن ها در سازمان ملی جوانان مطرح شد، به روز رسانی نشده؛ این یعنی بیش از 20 سال است که در این دستورالعمل تغییری ایجاد نشده است. قرار بر این است که طی دو هفته آینده، دستورالعمل قدیمی را تغییر دستورالعمل جدید را مشخص کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: به این شکل، فرایندهای پیچیده، تسهیل خواهند شد و حمایت، نظارت و ارزیابی از سمن ها شفافیت پیدا خواهد کرد تا آمار روشنی از وضعیت آنها داشته باشیم. لازم به ذکر است تاکنون 4 هزار و 560 سمن مجوز فعالیت خود را از وزارت ورزش و جوانان دریافت کرده اند که نزدیک به نیمی از آنها فعال نیستند.

کلهر با اشاره به اینکه یکی از چالش های این وزارتخانه مربوط به سمن های ثبت شده ای است که در مدت محدودی فعالیت کرده اند و بعد از آن فعالیتشان را متوقف کرده اند، گفت: مشکل ما بر سر تعطیل و غیر فعال بودن سمن هاست؛ مثلا برخی افراد، به علت شور و هیجان جوانی، تصمیم به تاسیس سمن گرفته اند ولی وقتی در موقعیت قرار گرفته اند، متوجه شده اند که نمی توانند کار جمعی را ساماندهی کنند. همچنین بعد از آن نیز می بینند که حمایت نمی شوند و موانع زیادی بر سر راه دارند؛ لذا سمن را رها کرده اند؛ یعنی چند ماه کار کرده و بعد رفته اند سراغ شغل و کسب و کار خودشان که بتوانند از آن پول به دست بیاورند؛ چراکه از سمن ها نفعی کسب نمی کردند.

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان در پایان افزود: یکی از مسیرهایی که می توان با آن، کار جمعی را به جوانان آموزش داد و مهارت های کار جمعی را آموزش داد، فعالیت در سمن ها است. شاید اگر نظام حمایتی ما دقیق تر می بود و ایده داوطلبانه بودن را تغییر می دادیم شرایط سمن های وزارتخانه اینگونه نمی شد. تاکید بر داوطلبانه بودن، باعث شد برخی از این سمن ها رها شوند. 

کدخبر: 1006305 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟