مهاجرت تجار فرش ایران به افغانستان / با نقشه های قالی ایرانی آنجا فرش ایرانی تولید می کنند + صوت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حسین بختیاری، رئیس مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی کشور در گفت و گو با رکنا به مناسبت روز صنایع دستی و روز ملی فرش در گفت و گو با رکنا گفت: در دولت سیزدهم، اقدامات خوبی از جمله تنظیم سند ملی صنایع دستی در حوزه معاونت و ارجاع آن به شورایعالی انقلاب فرهنگی، مجزا کردن شورای ارزشیابی هنرمندان صنایع دستی از شورای ارزشیابی ارشاد و استقرار آن در معاونت صنایع دستی و حل و فصل مشکلات مربوط به افزایش قیمت گاز در سال 1402، از جمله این موارد است.

وی در ادامه تاکید کرد: با این وجود، این حوزه، مشکلات زیادی را به دوش می کشد. یکی از مهم ترین آنها که باعث می شود، امکان برنامه ریزی برای حوزه صنایع دستی صلب شود، نبود بانک جامع اطلاعات صنایع دستی است. 

رئیس مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی همچنین گفت: از سویی دیگر، به موسسه ای برای حمایت از پیشکسوتان صنایع دستی، ذیل دولت نیاز داریم. همچنین دولت در فعال کردن حوزه بازرگانی صنایع دستی باید اقدامات جدی انجام دهد. بازار صنایع دستی دچار یک رکود بزرگ در بازارهای جهانی شده است و می بایست برای آن، یک ساختار کارآمد ایجاد شود. وقتی که دولت نهم، سازمان صنایع دستی را منحل کرد و یک معاونت در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، برای این حوزه فعال کردند، کاری کردند که این معاونت، همچون آن سازمان سابق، ساختار لازم را برای حمایت از صنایع دستی ایران نداشته باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: به همین دلایل است که در حوزه صنایع دستی، رکود تولید داریم و مشکلات مختلفی در حوزه های آموزش، پژوهش و... به وجود آمده است. این روزها بخش های زیادی از رشته های صنایع دستی دچار چالش شده اند و دارند از بین می روند؛ لذا نیاز به احیا دارند که این کار، به یک ساختار مدون و کارآمد نیاز دارد.

رئیس مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی کشور گفت: صنایع دستی ایران در دنیا، در رتبه از نظر تنوع است. همچنین از نظر تولید نیز رتبه سوم در جهان را در اختیار دارد ولی خیلی تلخ است که بگویم از نظر رتبه صادرات، در رده چهلم قرار داریم!

بختیاری افزود: کشورهای دیگر، از جمله چین ، پاکستان، ترکیه و حتی کشورهای عربی، به خوبی در حوزه صنایع دستی فعالیت می کنند؛ ولی از آنجایی که در ایران، به دلیل ناکارآمدی و بی برنامگی، بازار را در دهه های اخیر از دست داده ایم، تصور می کنیم آن کشورها آمده اند و ما را از میدان به در کرده اند. ما خودمان امکانات را برای هنرمندان صنایع دستی کم کرده ایم و رفته رفته فروشگاه های صنایع دستی زیر مجموعه دولت به این واسطه تعطیل شده اند. 

وی گفت: بر اساس یک مطالعه، جمعیت حدودا 300 میلیونی در چین، علاقه مند به صنایع دستی ایرانی هستند. این نشان می دهد، ما خودمان دچار خمودگی، رکود و عدم تحرک شده ایم و نتوانسته ایم بازار را حفظ کنیم و نه اینکه کشورهای دیگر صنایع دستی ما را غصب کنند. ما اگر محصول با کیفیت، همراه با بسته بندی مناسب ارائه کنیم، می توانیم به روزهای خوب صنایع دستی بازگردیم و از آن بالاتر هم برویم؛ ولی مشکل این است که برنامه ریزی دقیقی وجود ندارد.

بختیاری با اشاره به اینکه جدایی فرش و صنایع دستی آسیب زیادی به حوزه صنایع دستی وارد کرده است، گفت: با ایجاد قانون حمایت از اساتید و هنرمندان صنایع دستی و بر اساس همان قانون، تاسیس سازمان صنایع دستی و فرش دستباف می تواند بسیار موثر واقع شود.

او در پایان در پاسخ به اینکه تولید فرش ایرانی توسط افغانستان چه آسیب هایی به جایگاه تولید قالی ایرانی وارد کند، گفت: وقتی نمی توانیم بازار را به دست بیاوریم، هنرمندان مجبور می شوند در جایی دیگر، برای خودشان بازاری پیدا کنند. این موضوع که فرش ایرانی را افغانستان تولید می کند را خیلی قبول ندارم، در واقع سرمایه گذاران ایرانی و تجار افغانستانی، به دلیل وجود موانع در ایران، به کشوری مثل افغانستان می روند. آنجا هم کارگر ارزان تر از ایران است و هم سطح اشتغال پایین است؛ لذا نقشه های فرش ایرانی به آنجا می برند و آن را تولید می کنند. این در حالی است که وطن دوستی در هنرمندان بسیار زیاد است و می بایست به این موارد توجه شود.

کدخبر: 1006283 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟