از هر ده نفر یک نفر به بیماری پر کاری تیروئید مبتلاست / زنان 8 برابر مردان مبتلا می شوند/ ابتلا در مناطق کوهستانی ایران بیشتر است

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، دکتر مریم مهدوی مهدوی متخصص داخلی گفت: یکی از شایع ترین بیماری های داخلی در حال حاضر بیماری تیروئید است. غده تیروئید یکی از مهم ترین غده های بدن انسان به شمار می رود که با تولید و ترشح هورمون های تیروئیدی در تنظیم متابولیسم های بدن نقش اساسی دارد. اگر تیروئید عملکرد صحیحی داشته باشد و بین هورمون ها تعادل برقرار باشد، متابولیسم بدن انسان به درستی کار می کند.

مهدوی این بیماری را به دو نوع تقسیم کرد و گفت: وقتی تولید تیروئید توسط هورمون تیروئید، بیش از اندازه مورد نیاز بدن باشد، بیماری پرکاری تیروئید در بدن اتفاق می‌افتد. در این صورت فرد احساس خستگی فراوان افزایش ضربان قلب، کاهش وزن و ضعف اعصاب، جز علائم این بیماری مشوند.که از هر ده نفر یک نفر به این بیماری مبتلا است.

وقتی تولید تیروئید به میزان کمتر از حد مورد نیاز بدن توسط هورمون تیروئید، باشد، باعث ایجاد بیماری کم کاری تیروئید می‌شود. افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند دائم احساس خستگی دارند، نسبت به دمای سرد کم تحمل هستند و دچار افزایش وزن  ریزش مو و در خانم ها اختلالات پریود می شوند.

او افزود: اختلالات کم کاری و پر کاری تیروئید، در اثر عوامل مختلفی در افراد به وجود بیاید که یکی از آن عوامل، ارثی بودن این بیماری است.راه تشخیص این بیماری آزمایش خون است. درمان این بیماری مشکل نیست و حداقل دو سال زمان می برد. فراگیری این بیماری در زنان 8 برابر مردان است و با افزایش سن افزایش می یابد. در کودکان بسیار کمتر دیده می شود.در مناطق کوهستانی ایران به دلیل اینکه مصرف ید کمتر است تعداد این بیماران بیشتر است.

او در مورد داروهای این بیماران گفت: برای بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید داروهای ایرانی به راحتی تهیه و تحت پوشش بیمه هستند. اما برای پرکاری تیروئید این بیماران در این چند ماه اخیر داروهایشان را به سختی تهیه می کنند.

او افزود: در بیماران پرکار تیروئید ی بعضی از بیماران نیاز به بستری شدن و امکانات بیمارستانی پیدا میکنند که تجهیزات بیمارستانی در حال حاضر کاملاً پاسخگو نیاز بیماران می باشد.

 

 

 

کدخبر: 1005664 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری مهدیه قزوینیان
آیا این خبر مفید بود؟