ویروسی مرگبار با طول عمر بالا در کمین زنان / برای پیشگیری دختران از 12 سالگی واکسن بزنند

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، دکترناهید نیرومنش ، فلوشیپ طب مادر و جنین(پریناتولوژی) استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با رکنا گفت: در سال های اخیر ویروس هایی به نام پاپیلومای انسانی (HPV) شناخته شده است زگیل تناسلی زائده‌ گوشتی و نرمی است که در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث درد، ناراحتی و خارش شود.این ویروس ها انواع مختلفی دارند.

نیرومنش ادامه داد: این ویروس ها به دو نوع پرخطر و کم خطر تقسیم می شوند و با شماره مشخص می شوند. انواع پر خطر این ویروس با سرطان دهنه رحم سرطان واژن و مقعد و روده بزرگ در زنان و در مردان با سرطان روده و قسمت های تناسلی ارتباط دارد. همچنین این ویروس ها میتوانند روی حلق و حنجره جایگزین شوند. شایع ترین ویروس HPVکه موجب سرطان رحم میشود ویروس شماره16و18 است. ویورس شماره6 ویروس کم خطری است. بنابراین ممکن است بعضی از خانم ها یا آقایان با ضایعه زگیل تناسلی به پزشک مراجعه کنند و حتماً باید آزمایش ویروسی برایشان انجام بشود.

در خیلی از بیماران بدون هیچ سابقه قبلی خود شخص یا همسرش به ویروس آلوده شده اند و هییچ اطلاعی از بیماری ندارند. بسیاری از مراجعین ممکن است که هیچ گونه علائمی نداشته باشند اما بعد از نمونه پاپ اسمیر و بررسی ویروس نتیجه تست پاپ اسمیر HPV مشخص میشود. از زمان ورود عفونت HPV تا تغییرات مرحله سرطان درجا (Carcinoma in Situ = CIS) و سرطان مهاجم 15-10 سال طول خواهد کشید.

نیرومنش تاکید کرد، خانم ها باید به انجام تست پاپ اسمیر بی توجهی نکنند و اگر در این مرحله ویروس شناسایی شود و به موقع غربالگری انجام بشود خطر ابتلا به سرطان دهنه رحم تا حد بالایی پایین می آید.

اگر خانمی تست پاپ اسمیرش منفی باشد دلیل بر اینکه  HPV منفی باشد نمی شود. چرا که آزمایش تشخیص این ویروس یک آزمایش مجزا است. خانم هایی HPV که پرخطر را دارند باید کولپوسکویی شوند و به این ترتیب ده سال زودتر سرطان دهنه رحم شناسایی میشود.

سرطان دهنه رحم،تنها بیماری سرطانی است که واکسن آن کشف شده

نیرومنش گفت: سرطان دهنه رحم،تنها بیماری سرطانی است که واکسن آن کشف شده و در دسترس است.این واکسن در طی 6ماه در سه نوبت تزریق می شود. توصیه میشود این واکسن ها در دخترخانم ها و آقا پسرها قبل از شروع رابطه جنسی تزریق شود. حتی کسانی که HPV مثبت دارند واکسن را تزریق کنند.با این تزریق تا حد بالایی ایمنی بدن خودشان را بالا ببرند و از پیشرفت بیماری جلو گیری کنند.

این پزشک متخصص در تزریق واکسن HPV نکاتی را تاکید کرد و گفت:سن تزریق این واکسن از12تا15 سالگی هم در دختر وهم پسر ها تاثیر زیادی داردو تا 45 سالگی هیچ مانعی ندارد.فقط در دوره حاملگی تزریق نشود.

نیرومنش با تاکید بر اینکه این ویروس تا14 روز در زیر ناخن زنده می ماند،چندین نکته را برای پیشگیری از این بیماری یادآور شدند: در درجه اول بهداشت، دوم کم بودن پارتنرهایی جنسی،( هر چی تعداد پارتنرها بیشتر باشد احتمال ابتلا بیشتر)،  تزریق واکسن در اولین فرصت ، مراجعه به پزشک برای انجام تست های سالیانه پاپ اسمیر و بالابردن سیستم ایمنی بدن کمک زیادی برای جلوگیری از این بیماری میکند.

نیرومنش با ابراز تاسف از اینکه خیلی از بیماران به خاطر هزینه های درمان، پیگیر درمان نمیشوند، گفت: روند درمانی زگییل تناسلی پوشش بیمه ایی ندارد. باید دولت درمان این بیماری را جزئی از بیمه های پایه قرار بدهد چرا که پیشگیری ارجح به درمان است.هزینه آزمایش HPV بین دو تا دو میلیون و پانصد هزارتومان است. هزینه واکسن های خارجی بین 10تا12 میلیون تومان و واکسن های ایرانی دو ظرفیتی، سه میلیون تومان است.

پیشنهاد این استاد دانشگاه به وزارت بهداشت این است که، مسئولین شرایط ازدواج را برای جوانان آسان کنند متاسفانه ارتباطات قبل از ازدواج زیاد شده است. هزینه های درمان را کاملاً تحت پوشش بیمه پایه ببرند و در نهایت سرمایه گذاری زیادی برای پیشگیری از بیماری انجام بدهند.

 

 

 

 

 

تماس با رکنا : 23051497

 

 

 

کدخبر: 1005268 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری مهدیه قزوینیان
آیا این خبر مفید بود؟