تب‌های طولانی کودکان را جدی بگیرید/ از هر هزار تولد یک کودک مبتلا  به روماتیسم است

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، عموم مردم با شنیدن بیماری روماتیسم ذهنشان به سمت افراد کم توان و سالمند می رود. در صورتی که با توجه به اینکه بیماری های روماتیسمی ریشه در ژنتیک افراد دارد، می تواند در هر سنی علایم خود را در فرد بروز بدهد. والدین باید توجه داشته باشند علائمی مثل تب های طولانی مدت و یا تب های دوره ای ، درگیری های مفاصل ، درگیری های گوارشی و سیستم عصبی، التهاب های چشمی، پوستی و عروقی و... همه می توانند نشانه از بیماری های روماتیسمی باشد.

در رابطه با تعریف بیماری های روماتیسمی و ابتلا کودکان به این بیماری، با دکتر آزاده زینب میرزایی متخصص کودکان و فوق تخصص بیماری های روماتولوژی در کودکان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به گفت و گو پرداخته ایم.

دکتر میرزایی در گفت و گو با رکنا با ذکر این موضوع که بیماری های روماتیسمی تنها مربوط به سالمندان نیست، گفت: بیماری های روماتیسمی یک دسته از بیماری ها شامل بیماری های خود ایمنی و خود التهابی هستند. عمدتا یک زمینه ژنتیکی در مورد این بیماری ها در بدن افراد وجود دارد که عوامل محیطی مثل نور خورشید، برخی باکتری ها و ویروس ها،  و نیز استرس های محیطی می توانند زمینه ساز بروز بیماری شوند. از آنجایی که این بیماری ها در دسته بیماری های خود ایمنی و خود التهابی هستند، علائم این بیماری ها نیز بسیار گستره است و می تواند باعث درگیری تمام اعضای بدن بشود. همچنین ممکن است شاهد بروز علائم بیماری در دوران نوزادی نیز باشیم.

وی، در خصوص شیوع این بیماری در ایران و ارتباط میان جنسیت و درگیری افراد، افزود:  قرار گیری ایران در منطقه ی جاده ابریشم، وجود اقوام و نژاد های مختلف در کشور ما و همچنین وجود ازدواج های فامیلی در ایران می تواند زمینه را برای درگیری به این بیماری مساعدتر کند. در مورد جنسیت نیز در برخی از بیماری های روماتیسمی به علت هورمون هایی که در جنس زنانه داریم بروز برخی بیماری های روماتیسمی را در زنان بیشتر می بینیم، مانند بیماری لوپوس که در جنس مونث بیشتر وجود دارد.

دکتر میرزایی با اشاره به بیماری آرتریت ایدوپاتیک جوانان به عنوان شایع ترین بیماری میان کودکان گفت: گفته می شود از هر هزار تولد زنده یک کودک مبتلا به این بیماری است. از آنجایی که دامنه بروز علائم بیماری های روماتیسمی گسترده است، توصیه میشود  والدین در صورت مشاهده تورم مفاصل به صورت مزمن به روماتولوژیست کودکان مراجعه کنند زیرا معمولا بیماران ارتریت ایدوپاتیک جوانان بعد از چندین مراجعه به پزشکان مختلف و گذشت زمان طولانی و متاسفانه پیشرفت بیماری به دست پزشک روماتولوژی می رسند.

بنابرین علاوه بر علائم ذکر شده در مورد زخم هایی که بهبودی سریع ندارند، آفت های مکرر و  طولانی مدت در دهان، دردهای شکمی به همراه تب های دوره ای، درد های عضلانی و اسکلتی، ضعف های عضلانی و علائم عصبی مانند تشنج و ... علائمی هستند که می‌توانند نشانه ای از بیماری های خود ایمنی و خودالتهابی در فرد باشند و بهتر است در صورت مشاهده این علائم فرد به پزشک روماتولوژی مراجعه نماید یا از طریق پزشک مربوطه با پزشک روماتولوژی مشاوره کند.‌ در زمینه انحرافات استخوانی ، صافی کف پا و نرمی مفاصل نیز ویزیت توسط پزشک روماتولوژی کودکان کمک کننده میباشد.

 

کدخبر: 1003747 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟