سال 2030 مبتلایان به کبد چرب و عوارض ناشی از آن سه برابر می شود/ رژیم مدیترانه برای کبد چرب و لاغری مناسب است

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، رواج تغذیه ناسالم، فست فود، استفاده از قند های مصنوعی و عدم تحرک باعث افزایش افراد مبتلا به بیماری کبد چرب شده است. وجود چربی در کبد هشداری برای قرار گیری بذن در وضعیت نامناسب است. معمولا افراد مبتلا به این بیماری چربی را در سایر نقاط بدن  مثل اطراف قلب یا داخل رگ های خونی خود( به صورت رسوب کرده) دارند. در این خصوص با دکتر مهدی کاظمی فوق تخصص گوارش و کبد به گفت و گو پرداخته ایم.

دکتر مهدی کاظمی

مهدی کاظمی در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه امروزه برخلاف گذشته شیب بیماری های گوارش به سمت بیماری های غیر واگیرداراست گفت: بیماری های متابولیک و کبد چرب را می توان به عنوان نمونه های این عوامل نام برد. طبق آخرین آمار حدود 43 درصد از افراد دچار کبد چرب هستند به این معنا که از هر دو نفر تقریبا یک نفر دچار کبد چرب است. با توجه به آمار انجمن کبد آمریکا در سال 2030 آمار مبتلایان به کبد چرب و عوارض ناشی از آن به دو تا سه برابر مقدار امروز می رسد. فرهنگ غذایی نادرست و تحرک کم افراد باعث شده است چاقی جایگزین فرم بدن سالم شود و این مسئله می تواند یکی از معضلات ما در آینده بیماری های متابولیک و کبد چرب باشد.

وی با اشاره به لزوم تغذیه درست وتحرک کافی برای درمان کبد چرب گفت: قطعا استفاده از غذاهای سالم باعث می شود بدنی سالم تر داشته باشیم. ما باید میزان انرژی ورودی بدن را کم و انرژی خروجی را زیاد کنیم تا به مرور زمان بافت چربی ذخیره شده از بدن خارج شود. غذاهایی که انرژی بالایی دارند مثل کربوهیدرات ها باید کم شوند، خوردن میوه هایی با قند بسیار بالا مثل میوه های استوایی انگور و انبه یا میوه های خشک باید کم شود، از روغن های جامد استفاده نشود و روغن های مایع مثل زیتون جایگزین شود و افراد در طول هفته حدالقل 150 دقیقه ورزش کنند. بهترین رژیم غذایی برای کبد چرب رژیم غذایی مدیترانه ای است که می توان با سرچ کردن آن متوجه شد بهتر است چه غذاهایی مصرف شود. طبق گفته انجمن کبد امریکا از هر صد نفر ده نفر می توانند به وزن ایده ال خود برسند و از این ده نفر نصف آن ها می توانند این وزن را به صورت ثابت نگه دارند و این یک معضل جهانی است. این مسئله که بتوانیم وزنمان را کم کنیم و از طرفی آن را ثابت نگه داریم سخت است، در واقع باید نگرش ما نسبت به تغذیه تغییر کند.

کاظمی در خصوص داروهای مربوط به لاغری و درمان کبد چرب گفت: اکثر داروهای مربوطه با کیفیت مناسب در داخل کشور تولید می شوند؛ اما در مورد برخی از داروها که مشابه داخلی ندارند، مثل سمی گلوتاید و تیرزپتاید نیاز به واردات وجود دارد. اگر این داروها در داخل کشور تولید بشوند بسیار می توانند به معضل چاقی  کمک کند، اشتها را کم کند و بسیاری از بیماری های متابولیک را بر طرف کند.

 

کدخبر: 1003743 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟