60 درصد زنان دچار ریزش موی ناشی از اختلالات هورمونی هستند/ باید اصلاح تغذیه را جدی بگیرند

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، سندروم تخمدان پلی کیستیک و ریزش موی ناشی از اختلالات هورمونی در زنان مسئله ای قابل توجه است، که نیازمند آگاهی رسانی است. آکنه، رشد موی زائد و ریزش مو از جمله عواملی است که می تواند نشان دهنده اختلالات هورمونی در زنان باشد. در این رابطه با دکتر نوشین پیروی پزشک پوست، مو، زیبایی و لیزر، عضو انجمن پزشکان خانواده و پزشکان زیبایی آمریکا به گفت و گو پرداخته ایم.

نوشین پیروی، در گفت و گو با رکنا، با تعریف ریزش موی هورمونی و نقش ژنتیک و عوامل محیطی گفت: ریزش موی ناشی از اختلالات هورمونی در میان زنان بسیار شایع است  و علت اصلی آن اختلال میان هورمون های زنانه و مردانه و اختلالات ترشح  از هورمون های تخمدان است. عوامل محیطی و هم ژنتیکی در بروز این بیماری تاثیرگذار است.  عوامل محیطی مثل سبک زندگی افراد مهم تر از عوامل ژنتیکی است چرا که از دلایلی است که اخیرا باعث شده این اختلال میان خانم ها  شیوع بیشتری پیدا کند. ژنتیک هم در بروز این اختلال اهمیت دارد است. کسانی که در خانواده خود سابقه سندروم تخمدان پلی کیستیک را دارند بیشتر مستعد ریزش هورمونی ناشی از اختلال هورمونی مردانه هستند.

وی در مورد آمار مبتلایان به این اختلال گفت: آنچه  در بیمارستان و کلینیک ها دیده می شود این است که ریزش موی هورمونی میان زنان 60 درصد است. عده ای هم وجود دارند که چون علائم خفیفی مثل آکنه یا ریزش موئ خفیف دارند اصلا به مرحله پیگیری نمی رسند و در نتیجه تشخیص داده نشده دانسته می شوند.

 وی با بیان اینکه افراد باید برای اختلالات خود تحت درمان قرار بگیرند و بدون تشخیص مناسب تحت درمان های زیبایی قرار نگیرند گفت: امروزه بحث مراکز لیزر چه مجاز و چه غیر مجاز بسیار زیاد است . خانم ها با علائم ریزش مو آکنه و موی زائد که هر کدام می تواند ناشی از اختلالات هورمونی باشد، به مراکز لیزر مراجعه می کنند و با انجام  جلسات متعدد لیزر یا مزوتراپی به نتیجه مورد نظر نمی رسند. این افراد باید توجه داشته باشند که ابتدا باید مورد بررسی پزشک برای اختلالات خود قرار بگیرند. در صورت عدم تشخیص اختلال  و مراجعه به مراکز لیزر نه تنها نتیجه مطلوب را دریافت نکرده، بلکه هزینه زیادی را متحمل شده و اختلالات هورمونیشان هم پیشرفت کرده است.

 پیروی با بیان اینکه بر خلاف باور های بسیاری از افراد درمان های بسیار زیادی برای این اختلال وجود دارد افزود: در ابتدا افراد می بایست تغییر سبک زندگی  خود را مورد توجه قرار دهند. شروع ورزش، اصلاح تغذیه، مصرف فست فود و نوشیدنی های مصنوعی کمتر شود، مصرف سبزیجات و میوه جات حتما 5 وعده در طول روز باشد، افراد بیشتر به سمت غذاهای دریایی بروند و مصرف گوشت قرمز کمتر شود، حداقل 10 دقیقه در طول روز ورزش داشته باشند، همچنین با روش هایی مثل مدیتیشن یا یوگا یا مراجعه به روانشناس استرس خود را کمتر کنند. بحث بعدی مربوط به دارو است که قرص های مختلفی برای تنظیم هورمون ها وجود دارد که افرد می توانند با مراجعه به پزشک و اصلاح سبک زندگی خود از آنها استفاده و نتیجه خوبی بگیرد.  

وی در ارتباط با وضعیت ایران در این اختلال هورمونی گفت: وضعیت ایران در پلی کیستیک نسبت سایر کشور ها که صنعتی تر هستند تقریبا در یک سطح است، تنها در جمعیت آسیایی مثل  چین کره جنوبی آمار این سندروم کم است و آن هم بیشتر به علت سبک زندگی و نوع تغذیه صحیح این افراد است.

 

کدخبر: 1003113 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟