افزایش ابتلا به آب مروارید چشم با حرکت جمعیت کشور به سمت پیری/شیوع نزدیک بینی در کودکان

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، چشم یکی از پیچیده ترین و حساس ترین اندام های حیاتی انسان است. در کنار سایر مشکلات چشمی، شیوع نزدیک بینی یا مایوپی با توجه به دیجیتالی شدن زندگی های امروزه بسیار مورد توجه جهان است. توجه به سلامت چشم از سنین کودکی باید مورد توجه قرار بگیرد تا در بزرگ سالی شاهد مشکلات بینایی در سطح وسیع نباشیم. در این رابطه با دکتر سید محمد کاظم توکلی، اپتومتریست، به گفت و گو پرداخته ایم.

شایع ترین بیماری های چشمی

دکتر سید محمد کاظم توکلی، در گفت و گو با رکنا با نام بردن آب مروارید ، آب سیاه، قوز قرنیه و انحرافات چشمی به عنوان شایع ترین بیماری های چشم، گفت: با توجه به اینکه جمعیت به سمت پیری پیش می روند و آب مروارید از جمله بیماری های چشمی است، که سن در آن نقش مهمی دارد، ما بیش از قبل شاهد این بیماری هستیم.  

در صورت عدم جراحی آب مروارید یا کاتاراکت  در زمان مناسب امکان سفت شدن عدسی چشم و تبدیل شدن به آب سیاه است .آب سیاه یکی از بیماری هایی است که به صورت ژنتیکی یا در مواردی به خاطر عوامل محیطی شاهد آن هستیم و جزو پر شیوع ترین عوامل کوری در دنیا است. بیماری های قوز قرنیه با توجه به قرار گیری ایران در کمربند گرم سیری و بیابانی بودن ایران و جهت تابش خورشید که به صورت مستقیم است شایع است. همچنین خشکی های شدید و عوامل وراثتی و مالیدن چشم ها می تواند باعث ناهنجاری های قرنیه و ایجاد قوز قرنیه شود.  شروع این بیماری از 15 تا 25 سال بیشتر است و می تواند باعث ایجاد نابینایی یا افت بینایی شدید شود.

 وی، با اشاره به شیوع نزدیک بینی مخصوصا در میان کودکان با توجه به دیجیتالی شدن زندگی، افزود: در سنین 6 الی 11 سال بیشتر شاهد درگیری کودکان به این بیماری هستیم. درمان های مختلفی در این راستا وجود دارد، که میتوان به قطره های چشمی، استفاده از لنز های تماسی و اخیرا عینک های کنترل شماره چشمی اشاره کرد. اگر رشد شماره چشم کودکان در قضیه نزدیک بینی  جدی گرفته نشود و افزایش پیدا کند، در آینده نیاز به عمل هایی که ممکن است بعضا غیر قابل انجام یا باعث کشیدگی و نخ نما شدن شبکیه چشم شود باشیم که این مسئله می تواند فرد را در معرض نابینایی قرار دهد. با توجه به اینکه کودکان نسل آینده ما هستن باید به این مسئله که در بین کودکان شایع شده است توجه کرد.

توصیه هایی برای جلوگیری از بیماری

  توکلی در ارتباط مراقبت از چشم گفت: بیماری آب مروارید بیشتر به علت بالا رفتن سن افراد است اما بررسی ها نشان داده استفاده از کورتون یا قرار گیری در نور مستقیم خورشید  و  اشعه یو وی می تواند بر این بیماری تاثیر گذار باشد. مرتبط با کودکان هم حداقل کودکانی که دچار عیوب چشمی هستند در بازه های زمانی 6 ماه الی 1 سال تحت نظر قرار بگیرند. در ارتباط با قوز قرنیه که اخیرا خیلی شایع شده است مهم است که در کنار جلو مالش های چشمی مخصوصا در فصل بهار که الرژی ها شیوع پیدا می کند را بگیرند چرا که در بوجود آمدن این بیماری بسیار موثر است.

خوراک ما بر سلامت چشم ها تاثیرگذار است؟

 وی، با ذکر این نکته که قطعا سلامت بدن در سلامت چشم ها تاثیر گذار است، گفت: ما هرچقدر وضعیت عمومی بدنمان را بهتر کنیم می توانیم از خطرات محیطی به دور باشیم. اما به آن صورت که شایع است خوردن آب هویج یا آب کرفس باعث کاهش نمره چشمی به صورت مستقیم نمی شود. به طور کلی مخصوصا در میان کودکان مصرف ویتامین سی، بتاکاروتن و میوه ها و سبزیجات سبز و نارنجی مثل کاهو،کرفس و هویج باعث افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن شده و می تواند مقاوت بهتری را در مواجه با بیماری ها از خود نشان دهد.

 چه تمهیداتی در خصوص بیماری های چشمی لازم است

 توکلی، با تاکید بر اینکه شیوع نزدیک بینی مسئله ای نگران کننده است، گفت: در بیماری هایی مثل تنبلی چشم، مخصوصا در کودکان که ما تایم مشخصی برای درمان داریم، اطلاع رسانی های خوبی از سمت سازمان های مختلف نظیر بهزیستی به مدارس و کودکستان ها انجام شده است. شیوع نزدیک بینی یکی از مشکلات جهانی است که امروزه در بیماری های چشمی با آن روبرو هستیم. اگر به شیوع نزدیک بینی در میان کودکان به اندازه کافی توجه نشود می تواند در آینده و بزرگسالی آنها تاثیرات بسیار مخربی داشته باشد. شماره چشم کودکان بالا می رود، دچار بیماری ها و ناهنجاری شبکیه می شوند و ممکن است  نتوانند تحت عمل های چشمی قرار گرفته و درمان شوند. این مسئله یک هشدار جهانی است که تمام جهان درگیر آن هستند، اما در کشور ما هنوز اقدامی برای آن صورت نگرفته است. وزارت بهداشت می تواند در این رابطه یک برنامه ریزی داشته باشد، تا بتوانیم کنترل بهتری بر روی نزدیک بینی داشته باشیم.

تلفن رکنا:

02123051497

 

کدخبر: 1002799 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟