گروه درمانی با دورهمی های یلدا / برگزاری آیین های سنتی جدی گرفته شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکشنبه شب، بلندترین شب سال و شب یلدا ست. متاسفانه بسیاری از خانواده ها امسال به دلیل شیوع کرونا دور هم جمع نمی شوند و از دید و بازدید های هرسال که در این شب رخ می داد، پرهیز می کنند.

با این حال توجه به جمع های خانوادگی موضوعی حائز اهمیت است. موضوعی که به نظر می رسد در نسل جدید بیشتر جای بحث پیدا می کند. اکنون با فراگیرشدن فضای مجازی در بین خانواده ها و جذابیت های عصر سرعت و الکترونیک، جوانان رغبت چندانی برای حضور در جمع های واقعی و خانوادگی ندارند. با این حال به نظر می رسد حتی بی تفاوت ترین و خنثی ترین فرد هم از لحاط احساسی در اعضای خانواده، وقتی می بیند که خانواده اش دور هم جمع شده اند، نسبت به این جمع جذب می شود و به نوعی احساس و تجربه ای که در جمع خانواده و دورهمی هایی این چنینی کسب می کنند را در هیچ جا و هیچ چیز دیگری تجربه نمی کنند.

دکتر کاوه مقدم، متخصص روان شناسی و استادیار دانشگاه در خصوص اهمیت شب یلدا و دورهمی های مردم در این شب به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: شب یلدا یک مراسم آیینی است و ریشه در فرهنگ کهن ایران زمین دارد، به قداست این شب و اینکه فصل سرما شروع می شود، مردم دعا می خوانند، فال می گیرند و دورهمی برپا می کنند. هدف شب یلدا چند ساعت دور هم بودن است و این دورهمی حقیقتاً می تواند اثرات مثبتی در روان و روح انسان ها داشته باشد. مسئله ای که اکنون قابل توجه است این است که نسل جدید متاسفانه به دلیل اشتغال بیش از حد به فضای مجازی و اینترنت به نوعی از فرهنگ اصیل خود دور شده اند. بنده با توجه به اینکه با قشر دانشجو و جوانان ارتباط بیشتری دارم این نکته را از نزدیک لمس کردم که متاسفانه هر سال جوانان فاصله بیشتری با فضای واقعی می گیرند، این جوانان شب یلدا را دوست دارند اما نه برای اینکه صرفاً دور هم باشند. البته این مسئله امسال نیز به دلیل شیوع کرونا پررنگ تر شده ولی در سال های گذشته نیز به دلیل فردگرا شدن بیشتر جوانان شاهد چنین اتفاق بوده ایم.

اثر مثبت دورهمی ها را جدی بگیرید

کاوه مقدم با بیان اینکه اکنون جوانان و نوجوانان از نظر روانی دچار دوگانگی شده اند، افزود: در حال حاضر بسیاری از جوانان هم شب یلدا را دوست دارند و هم حوصله دورهمی های خانوادگی را ندارند، بعضی ها می گویند این مراسمات مخصوص گذشته هاست، اکنون دیگر نه کرسی وجود دارد و نه از قصه گویی و شعرخوانی های شب یلدا خبری هست. به عبارت دیگر نوعی تضاد فکری در این افراد بوجود آمده، با اینکه می دانند شب یلدا در حد واندازه عید نوروز است اما در عین حال حوصله شرکت در جمع خانواده را ندارند، به نظر می رسد به دلیل شرایط سخت موجود در جامعه که حاصل فشار معیشتی، فرهنگی و اجتماعی است، سلامت و بهداشت روانی مردم تحت فشار قرار گرفته و به خطر افتاده است. بنابراین همدلی که در دورهمی ها ایجاد می شود بسیار ارزشمند است، مخصوصاً امسال که گفته می شود باید محدودیت های بیشتری اعمال شود و مردم از دید و بازدیدها پرهیز کنند. متاسفانه پدربزرگ و مادربزرگ ها دیگر نمی توانند به بهانه این شب فرزندان و نوه هایشان را ببینند، یکی از مواردی که باید توجه داشته باشیم این است که می توانیم این همدلی را به واسطه فضای مجازی برقرار کنیم.

اگر شیرینی دورهمی خانوادگی را بچشیم دیگر به فضای غیرواقعی پناه نمی بریم

این استادیار دانشگاه با تاکید بر اینکه نسل جوان ممکن است گاهی ارزش ها و ضدارزش ها را جایگزین یکدیگرنمایند، بیان کرد: ریشه این اتفاق آن است که مردم و جوانان به مطالعه پیرامون مراسمات آیینی نمی پردازند، ما در چهارشنبه آخر سال نیز شاهد هستیم که متاسفانه برخی نوجوانان و جوانان عادت کرده اند بیرون از خانه به منفجر کردن ترقه و نارنجک و امثالهم بپردازند و به نوعی تخلیه هیجانی و روانی داشته باشند، این درحالی است که چنین مراسماتی قداست و احترامی دارند که جایگاهش باید در بین جوانان مشخص شود، اگر بتوانیم در ذهن جوانان جایگاه این مراسمات ارزشمند را به خوبی نشان دهیم راحت تر می توانیم آن ها را به جمع های خانوادگی و سنتی جذب کنیم، حقیقت این است که اگر کسی شیرینی دورهمی های خانوادگی را بچشد دیگر به فضاهای مجازی و غیرواقعی پناه نمی برند.

فرافکنی احساسات و عواطف با شعرخوانی های شب یلدایی

این هنر درمانگر در مورد تاثیر برنامه هایی مثل قصه گویی، شعرخوانی، حافظ خوانی و... و اثرات آن بر روان و روحیات خانواده ها و شباهت آن به گروه درمانی در روان شناسی افزود: دورهمی های شب یلدا مانند گروه درمانی است، شاید ظاهرش به نوعی شبیه به جمع خانواده باشد اما گروه درمانی در مراکز مشاوره و روان شناسی و کلینیک های توانبخشی این گونه است که مراجعین و مددجویان روی یک کاناپه یا دور یک میز به صورت نیم دایره ای می نشینند و رهبر گروه که درمانگر است در راس قرار می گیرد، مزیت وجود گروه درمانی ایجاد همدلی است که افراد در آن از مشکلات و مسائل ذهنی شان صحبت می کنند، افراد در گروه درمانی های روان شناسی وقتی می بینند دغدغه های مشترک دارند با همدلی دردشان را کم می کنند، اما در مراسماتی مثل شب یلدا که پدربزرگ، مادربزرگ و سایر آشنایان و نزدیکان وجود دارند باتوجه به شعرهایی که خوانده می شود و مفاهیمی مثل عرفان، خلوص نیت و خداجویی مطرح می شود، غیرمستقیم و در ضمیر ناخودآگاه شان این اثر تربیتی را دریافت می کنند، اعضای خانواده با شعر خوانی و قصه گویی احساسات و عواطف شان را فرافکنی می کنند، مفاهیمی مثل عشق، عرفان و... در این جلسات مطرح می شود. در گروه درمانی بیشتر از رویکرد انسان گرایی استفاده می شود، یعنی اگر فردی یک خصلت خوب دارد، میتوان با پرورش آن خصلت فرد را به رشد و تعالی رساند، در گروه درمانی خانوادگی نیز که بروز آن را در شب یلدا می بینیم نیز چنین اثراتی وجود دارد و اعضای یک خانواده با همدلی و شنیدن خصلت های نیک یکدیگر احساس ارزشمندی و آرامش می کنند.

نباید برگزاری آیین های سنتی دست کم گرفته شود

کاوه مقدم در پایان اظهار داشت: مراسمی که آیینی و فرهنگی است نباید دست کم گرفته شود، همه این موارد بسته به شرایط باید برگزار شود، افراد می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی و اعضای ثابت خانواده شان و در خانه ها این مراسم را برگزار کنند. بهتر است در یک ساعت مشخص همه اعضای خانواده به دور از فضای فردی و مجازی دور هم جمع شوند و فضایی توام با همدلی و آرامش ایجاد کنند، سعی کنند حتماٌ خودشان را با خواندن دیوان حافظ، گلستان سعدی و... عادت دهند تا از نتایج مثبت آن بهره مند شوند. خانواده ها اکنون درست است که در کنار یکدیگر قرار می گیرند و اما هرکدام در فضای شخصی خودشان و دغدغه های خود زندگی می کنند، بنابراین تاکید می شود باید کنار یکدیگر جمع شوند و ابراز همدلی از اثرات مفید این اتفاق بهره ببرند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 641720 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟