سنجاب و خرس های جنگل های کردستان در خطر مرگ با آتش

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکی از زیبا ترین مناطق ایران بدون شک جنگل های زاگرس هستند که با وسعت ۶ میلیون هکتار، ۴۰‌ درصد کل مساحت جنگل‌های ایران را تشکیل می دهند که 70 درصد نوع گونه های درختی این جنگل ها را درختان بلوط تشکیل می دهند.

رئوف آذری فعال محیط زیستی  در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که 80 درصد مراتع کردستان مستعد به آتش سوزی هستند حال باید چه اقداماتی صورت بگیرد گفت: آتش سوزی تنها یک مسئله است که ابعاد مختلفی دارد. همین هفته یک جلسه مجازی با مدیر کل جنگل ها برگزار شد که از سوی فعالین محیط زیست به دلیل اینکه تاکنون توجهی به برنامه هایشان نشده، مورد استقبال قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه  مسائل مختلفی باعث آتش سوزی ها می شوند ادامه داد: از تبدیل جنگل ها تا شهرک سازی ها، حصار و تخریب جنگل ها توسط برخی سوداگران و نیز خودزنی های مردمی در قبال محیط زیست و آفت بلوط خوار و .... مواردی است که در خور توجه و رصد بیشتر توسط ادارات ذیربط و کنشگران است.

جنگل ها در مقابل چشم مسئولان از بین می رود

آذری با بیان اینکه هرچند آتش سوزی، یکی از دلایل تخریب جنگل های بلوط است اما این تنها عامل تخریب نیست بلکه در روز روشن و در مقابل نگاه مسئولان ذیربط اتفاقات بزرگتری روی می دهد که منجر به نابودی جنگل‌ها، تخریب مراتع و اراضی ملی شده و می شود که مهم ترین آن سهل انگاری ها و کم کاری ها در پیشگیری و رصد و کنترل است.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه سال گذشته همراه با محمد درویش فعال محیط زیستی طرحی را با سازمان های مردم نهاد محیط زیست ارائه کردیم تا به صورت داوطلبانه افراد برای محافظت از جنگل ها فعال شوند تاکید کرد: برای این گروه تعداد 30 نفر جوان داوطلب عاشق محیط زیست مد نظر بود تا شگرد های اطفای حریق در طبیعت را آموزش ببیند و بجای موتور سیکلت از دوچرخه های برقی که هزینه آن توسط مردم پرداخت شده، استفاده کنند اما متاسفانه هنوز هیچ اقدامی از سوی سازمان برای این طرح صورت نگرفته است.

نبود بالگرد عامل سوختن بیشتر جنگل ها

او با بیان اینکه متاسفانه سال گذشته ما برای اطفای هوایی حریق از طریق بالگرد مشکل داشتیم تصریح کرد: سال گذشته به دلیل اینکه بالگردی در کار نبود سوختگی برخی از جنگل ها که باید در چند ساعت خاموش می شد بیش از 24 ساعت طول کشیدند که همین مسئله باعث افزایش سطح سوختگی ها شد

آذری در پایان خاطرنشان کرد: آتش سوزی در این مناطق جدای از اینکه یکسری از گونه های گیاهی خاص را نابود می کند بلکه باعث مرگ سنجاب های زیادی می شود کمااینکه خرس نیز در این مناطق وجود دارد که مختص به همین محدوده بوده و طبیعتا آنها نیز به وسیله این آتش سوزی ها آسیب می بینند.

سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که سال گذشته دلیل آتش سوزی های کشور را بارندگی ها می دانستید حال امسال نیز ما شاهد همان بارندگی هستیم بنابراین چه اقداماتی مد نظر دارید تا از آتش سوزی جنگل ها جلوگیری کنید گفت: حریق عوامل مختلفی مثل علل طبیعی و علل انسانی دارد که خود علل انسانی نیز به عمد و غیر عمد تقسیم بندی می شود. علل طبیعی معمولا به وسیله رعد و برق اتفاق می افتد که تنها در سال گذشته 7 مورد را تجربه کردیم که آتش سوزی های صورت گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه نیروهای ما سال گذشته توانستند این 7 مورد حریق را با کم ترین خسارت خاموش کنند تشریح کرد: آموزش های زیادی به محیط بانان داده شده و از نظر تجهیزات نیز مجهز هستند. البته از آنجایی که امسال نیز بارش های بهاری خوب بوده باید هماهنگی های بیشتری از سوی محیط بانان با آتش نشانی، هلال احمر استان ها و مدیریت استان ها صورت بگیرد تا در کم ترین زمان ممکن اطفا حریق صورت بگیرد.

آتش زدن مناطق طبیعی برای تغییر کاربری

محبت خانی بیان کرد: مشاهده شده که افرادی به صورت عمدی منطقه ای را به آتش کشیده اند تا در آن تغییر کاربری بدهند که از منطقه آزاد به کشاورزی تبدیل شود بنابراین در آتش سوزی عمدی منافع اقتصادی بسیار کاربرد دارد که امسال به صورت قاطع با آن برخورد خواهیم کرد.

فرمانده یگان محیط زیست در پایان درباره این مسئله که با توجه به تدابیر شما آتش سوزی ها چقدر نسبت به سال قبل کاهش خواهد داشت اعلام کرد: با توجه به شیوع کرونا و افزایش محیط زیست دوستی توسط مردم پیش بینی ما این است که آتش سوزی جنگل ها و مراتع امسال نسبت به سال قبل 20 درصد کاهش خواهد داشت.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 567838 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟