افت دو متری سطح آب زیرزمینی 60 دشت مرکزی ایران /مافیای سد سازی مانع اجرای طرح های اصولی مدیریت آب

محمد درویش کویر شناس و پژوهشگر حوزه بیابان در گفت‌ و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که چند سالی است شاهد موقعیت ترسالی در کشور هستیم حال چقدر هدر رفت آب به دلیل مدیریت کشور اتفاق افتاده است بیان کرد: هم اکنون برای دومین سال است که میانگین بارش ها بیشتر از دوره 51 ساله بوده اما هنوز نمی توان بیان کرد که وارد دوران ترسالی شده ایم البته دو سال پی در پی است که سال ترسالی را تجربه می کنیم.

وی ادامه داد: حوزه ابخیز دریاچه ارومیه تنها حوزه کشور است که هم اکنون برای سومین سال پیاپی ترسالی را تجربه می کند.

درویش تاکید کرد: با توجه به میانگین بارش های چند دهه گذشته که بیشتر حالت خشکسالی داشته است امروز سطح آب های زیر زمین ما پایین آمده و حتی تالاب های ما خشک شده اند بنابراین نیاز است برای این حجم آب مازادی که در این دو سال بیش از میانگین بارش ریزش داشته است برنامه هایی را اجرایی کنیم.

افت دو متری سطح آب زیرزمینی 60 دشت مرکزی ایران

او ادامه داد: طرح های تعادل بخشی سفره های آب زیر زمینی را باید شتاب بدهیم و تبدیل مصنوعی از سفره های آب زیر زمینی را تقویت کنیم یعنی به سمتی حرکت کنیم تا افت شدید آبهای زیر زمینی را جبران کنیم چراکه براساس آمارهای شرکت مدیریت منابع آب کشور 60 دشت مرکزی ایرانی افت آب های زیر زمینی آنها دو متر یا بیشتر بوده است.

هر دو متر کاهش سطح آب زیر زمینی به 8 متر بارش نیاز دارد

این فعال محیط زیست با بیان اینکه اگر دو متر سطح آب زیرزمینی کاهش پیدا کند برای جبران آن نیاز به بارندگی به ارتفاع 8 متر داریم تصریح کرد: کل بارندگی تهران که بیشتر از میانگین 70 ساله بوده است چیزی حدود 95 میلیمتر بوده است که حتی به نیم متر هم نمی رسد در حال که در غرب تهران سطح آب از 80 متر به 200 متر کاهش پیدا کرده است که برای جبران این کاهش به 480 متر بارندگی نیاز داریم.

این گیاه شناس و کارشناس منابع آبی خاطرنشان کرد: تنها یک چهارم ریزش های آسمانی می تواند جذب سفره های زیر زمینی شود فلذا نمی توانیم بگوییم که با بارش های سالهای اخیر هیچ مشکلی نداریم بنابراین باید طرح های مدیریت مصرف، شرب و کشاورزی را پیاده کنیم و تلاش شود تا آب های جاری شده در کشور بجای ماندن پشت مخازن آبی جذب سفره های آب زیرزمینی شوند.

طرح های آبخوانداری تقویت شوند

درویش در پایان تاکید کرد: باید طرح های آبخوانداری تقویت شوند تا بتوانند ظرفیت حدود 40 میلیارد مکعب آب را برای ما به ارمغان بیاورند. وزارت نیرو نیز طرحی به عنوان تعادل بخشی سفره آب زیر زمینی دارد اما بودجه ای که به این طرح اختصاص داده شده اصلا قابل مقایسه با طرح های سد سازی نیست فلذا باید وزارت نیرو سه سمت اجرایی شده جدی این طرح برود اما متاسفانه لابی های وجود دارد که منافع آنها در ساخت سد و انتقال آب است بنابراین آنها مانع جهت گیری های اصولی می شوند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 566422 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟