منافع 80میلیون ایرانی قربانی صنعت خودروسازی / تمام کارخانه های غیراستاندارد خودرو و موتورسیکلت باید تعطیل شوند
حجم ویدیو: 54.83M | مدت زمان ویدیو: 00:06:30

به گزارش گروه خبرنگار رکنا، آلودگی هوای تهران باعث تعطیلی مدارس و عقب ماندن دانش آموزان از درس شد. به محض آن که آلودگی هوا در تهران اوج می گیرد، نوک پیکان انتقادات، مدیریت شهری را نشانه می گیرد. مدیریت شهری نیز از کارخانه های آلاینده هوا و استفاده از سوخت مازوت در برخی از این کارخانه ها خبر می دهد. اما واقعیت این است که مدیریت شهری فقط باید اطلاع رسانی کند یا باید برای رفع آن تلاش کند؟

ناهید خدا کرمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: بحث آلودگی هوا، عوامل موثر بر آن و کنترل آلودگی هوا از عهده و ماموریت های مدیریت شهری خارج است. دولت یا مجلس می تواند برای انتقال کارخانه های آلاینده در اطراف تهران، اقدام کنند . تنها کاری که ما می توانیم انجام دهیم شناسایی آن و درخواس از استانداری برای در دستور کار قرار دادن ساماندهی این کارخانه هاست.

وی با اشاره به این که تهران پایتخت ایران است و تمام مسائل آن می تواند به تمام ایران تسری پیدا کند، گفت: مسائل کل کشور نیز می تواند تهران را آزار دهد. بهترین شیوه این است که قبول کنیم که پایتخت باید پایتخت سیاسی ایران شود و شهرک های صنعتی به جای دیگری منتقل شوند. اما یک همت عمومی می طلبد و دولت باید اقدام زیربنایی انجام دهد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: این که همه نقد و انتقاد کنیم و حالت اپوزیسیون بگیریم رفع کننده آلودگی هوا نیست. هر نهاد و سازمانی باید بداند چه نقشی در تولید آلودگی هوا دارد و نقش آن برای از بین بردن آلودگی هوا چیست؟ به این شیوه و سیاق که پیش می رویم ممکن است روز به روز با مشکلات بیشتری روبرو شویم و گرم شدن زمین و سکون هوا بر شرایط جوی عوامل آلودگی هوا را تشدید می کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به جای مدارس کارخانه های آلاینده تعطیل نشد؟ دادستانی در برخی موارد با مدیریت شهری همراهی کرده، چرا از این همراهی استفاده نکردید؟ گفت: ممکن است مدیریت شهری در کمیته اضطرار آلودگی هوا حضور داشته باشد اما بحث تعطیلی مدارس و کارخانجات خارج از اختیارات شورای شهر است. تعطیلی مدارس یا واحدهای آلاینده برای مقطع کوتاه، کمک کننده نیست و باعث می شود مسئله فراموش شود. توصیه می کنیم یک برنامه جامع در راستای کمک مدیریت شهری، دولت و... طراحی شود و بتوانیم تک تک عوامل را مدیریت و کنترل کنیم.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تاکید کرد: باید منطقی باشیم و ببینیم قدرت و اختیار مدیریت شهری چقدر است؟ برای مثال وقتی تولید خودرو ما بدون کیفیت است، به جز اعلام کردن آن چه نقشی دارد؟ دولت سازمانها و نهادهای موثر در تصمیم سازی باید مداخله کنند. اگر اختیار دست من باشد موافق هستم تمام کارخانه های غیراستاندارد خودرو و موتورسیکلت سازی تعطیل شود و به جای خودرو و موتورسیکلت های برقی وارد کنیم.

ناهید خداکرمی، با بیان این که در حال حاضر مشکل انتقال ارز داریم، افزود: به جای این که فکر 80 میلیون نفر ایرانی باشیم به فکر 2هزار کارگر صنعت خودروسازی هستیم. در حالی که مصالح و منافع عامه معمولا ارجح است. مدیریت شهری و قوه قضائیه مدافع حقوق عامه هستند. بنابراین دادستانی و قوه قضائیه به کمک مدیریت شهری بیاید. باید منافع عموم مردم را بر منافع گروهی از مردم ارجح بگذاریم امیدوارم به آلودگی هوا به عنوان یک مشکل عمومی کشوری نگاه کنیم و برای حل آن دور یک میز بنشینیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

خبرنگار: پریسا هاشمی

 

کدخبر: 530215 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟