اعتبار حوادث غیرمترقبه صرف حقوق بازنشستگان می شود / دولت به اندازه یک خیریه به زلزله زدگان کمک کرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ساعت 2 و 17 دقیقه شامگاه پنجشنبه ۱۶ آبان‌ماه زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر بخش‌هایی از آذربایجان شرقی را لرزاند. پس از گذشت کمتر از یک ماه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از این مناطق بازدید کرد. گفته می شود زلزله زده های آذربایجان در شرایط اسفناکی زندگی می کنند و بعید نیست سرنوشتی همچون زلزله زده های کرمانشاه پیدا کنند. با گذشت دو سال از زلزله کرمانشاه هنوز مردم زلزله زده کرمانشاه در کانکس زندگی کرده و با آسیب های اجتماعی دست به گریبانند. مشکلات و آسیب های اجتماعی همچون بیکاری، طلاق و مشکلات خانوادگی در مناطق زلزله و سیل زده به چشم می خورد.

آماری از میزان بیکار و طلاق در مناطق زلزله زدگان نداریم

سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رکنا در مورد آمار بیکاری در مناطق زلزله زده  کرمانشاه پس از دو سال اظهار کرد: با مرکز آمار ایران، معاونت اجتماعی بهزیستی و سازمان ثبت احوال کشور صحبت کردم ولی آمار رسمی دقیقی از بیکاری پیدا نکردم و در هیچ نهادی آمار مقایسه ای درباره رشد آسیب های اجتماعی و بیکاری در مناطق آسیب دیده وجود ندارد.

افت تحصیلی در مناطق زلزله زده

او با اشاره به این که حوادث غیرمترقبه در بروز آسیب های اجتماعی بی تاثیر نیست، افزود: حوادث غیرمترقبه آغازگر وقوع آسیب های اجتماعی همچون طلاق، بیکاری و... است. کمیسیون اجتماعی برنامه مدونی برای پیگیری مشکلات و آسیب های اجتماعی و رفع آن در مناطق زلزله زده نداشت.  پیگیری هفته گذشته خبرنگار رکنا باعث شد که از کمیسیون اجتماعی با همه دستگاه ها تماس گرفته و بخواهیم آمارهای دقیقی به مجلس ارائه کند. قطعا افرادی که زندگی، کسب و کار خود را در حوادث غیرمترقبه از دست داده اند، با مشکلات اجتماعی از جمله طلاق یا مهاجرت روبرو شده اند در این میان دانش آموزان نیز افت تحصیلی پیدا می کنند.

زلزله زدگان سراب حتی چادر هم ندارند

خدادادی با بیان این که از هفته گذشته کمیسیون اجتماعی، دولت را به رفع مشکلات زلزله زدگان موظف کرده است، تاکید کرد: بعد از زلزله دو شهرستان سراب و میانه، مردم با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستند و مجبور به مهاجرت شدند. آنها دام و زراعت خودشان را گذاشتند و به شهرهای دیگر مهاجرت کردند، چرا که امکان زندگی در سرمای زمستان آنهم در چادر بسیار سخت است. البته بسیاری از مردم سراب و میانه هنوز چادر هم ندارند. دولت خبری را رسانه ای کرده است که 200 هیتر برقی (نه بخاری برقی) در میان چند هزار نفر توزیع کرده اند. رسانه ای شدن این امکانات جزئی نشان می دهد قرار نیست تجهیزاتی به مردم ارائه شود.

دولت بودجه  حوادث غیرمترقبه را کاهش داده است

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به بودجه دولت در حوادث غیرمترقبه افزود: در بودجه سنوات ردیف بودجه هایی در خصوص پیشگیری و اقدامات لازم در وقوع حوادث غیرمترقبه پیش بینی شده است.بودجه حوادث غیرمترقبه گاها به صورت اسمی مبالغ بالایی دارند. البته ردیف بودجه هایی هم در اختیار شخص رئیس جمهوری قرار می گیرد. منتهی مسئولان احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه را ضعیف می دانند و آنها فرض می کنند که این اتفاقات رخ نداده، بنابراین اعتبارات آن را در جاهای دیگر هزینه می کنند. به عنوان مثال در بعضی از سازمان ها که با مشکل جدی حقوق مستمری بگیران یا بازنشستگان روبرو هستند، این ردیف بودجه به عنوان حقوق پرداخت می شود. مشکلات دولت آنقدر زیاد است که اعتبارات مربوط به حوادث غیرمترقبه را کاهش می دهد یا  به این حوادث اختصاص نمی دهد. اگر امروز شاهد نبود کمک بیشتر دولت به مردم مناطق زلزله یا سیل زده هستیم، به دلیل عدم توان پرداخت و تخصیص اعتبارات است. وقتی دولت می گوید فقط توانسته ام 200هیتر برقی به خانواده های زلزله زده بدهم باید صلوات فرستاد و فاتحه اش را خواند. دولت شق القمر کرده و 200 هیتربرقی را به این مناطق فرستاده است. دولت در حد یک خیریه ظاهر شده و بودجه تخصیص داده است. اگر از مردم کمک بخواهند، قطعا خیرانی هستند که به تنهایی 200-300 هیتربرقی را تامین کند.

بودجه تصویبی مجلس در جای دیگری هزینه می شود

او در پاسخ به این سوال که چرا مجلس از جنبه نظارتی بر انحراف از بودجه حوادث غیرمترقبه نظارت ندارد؟ گفت: منظور این نیست که بودجه حوادث غیرمترقبه در جای دیگری حیف و میل شده است. بنده بیش از 20 سال است که در مجلس هستم و هیچ سالی نبوده که بگوییم بودجه مصوب شده برآورد و تخصیص داده شده است. به عنوان مثال سالانه 40هزار میلیارد تومان به پروژه های عمرانی اختصاص داده می شود. اما در بهترین شرایط 50درصد این بودجه به پروژه های عمرانی اختصاص داده شده و هر ساله دولت با کسری بودجه مواجه است. بودجه حوادث غیرمترقبه در برنامه بودجه پیش بینی می شود اما اعتبارات در جای ضروری تر هزینه می شود.

خدادادی در خصوص اینکه واجب تر از تامین چادر و مایحتاج اولیه زندگی در این روزها سرد برای زلزله زدگان چه چیزی است گفت:  قبل از این که حوادث غیرمترقبه رخ دهد، ردیف های بودجه هزینه می شود. در گزارش تلفیق بودجه هم مشخص است که این بودجه به جای دیگر که گاهی خلاف قانون هم هست اختصاص می یابد. بعضی موارد دولت جاهایی این بودجه را هزینه می کند که آدم شاخ در می آورد.

 

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 521530 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟