رئیس نظام پزشکی کشور: تامین ایمنی بیماران در بیمارستان‌های ایران ضعیف است + صوت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 9 نفر از بیماران بستری در بخش های ویژه بیمارستان قائم رشت که بامداد امروز دچار آتش سوزی شده بود، حین جابه جایی و انتقال از بیمارستان جان باختند. همچنین استاندار گیلان امروز اعلام کرد ۱۴۲ بیمار از این بیمارستان منتقل شدند که ۱۰۹ نفر در بخش عادی و ۳۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده‌اند.

در خصوص ایمنی بیمارستان ها، با محمد رئیس زاده، رئیس نظام پزشکی کشور به گفت و گو نشستیم. او در ابتدا، ضمن عرض تسلیت به خانواده هایی که عزیزانشان را در آتش سوزی بیمارستان قائم رشت از دست داده اند، گفت: بروز چنین حادثه ای، باعث تاسف در حوزه سلامت کشور است. اصلا برای ما قابل قبول نیست که مردم عزیزانشان را به بیمارستان ها بسپارند و بعد با چنین وضعیتی مواجه شوند. بیمارستان های ما باید شفاخانه باشند نه اینکه چنین وضعیتی را رقم بزنند.

رئیس زاده ادامه داد: همه حوادثی که در بیمارستان ها رخ می دهد، فقط منتج به آتش سوزی نمی شود و ممکن است قصورپزشکی، سقوط از تخت و... نیز رخ دهد. تامین امنیت بیمار، ذیل حاکمیت بالینی مهم است. اصلی با عنوان اعتبار بخشی بیمارستان ها و مراکز درمانی وجود دارد که مباحث مربوط به ایمنی بیماران را در خود جای می دهد. اگر این بحث ها جدی گرفته شوند و نظارت دقیقی روی آنها انجام شود، دیگر شاهد بروز چنین حوادثی نخواهیم بود.

وی در ادامه تاکید کرد: معتقدم طی سالیان گذشته، حاکمیت بالینی و ایمنی بیمار را با همان قدرتی که در دهه قبل داشتیم پیگیری نکرده ایم؛ این یعنی الان در پیگیری این موارد دچار سستی شده ایم و چنین شرایطی برای نظام بهداشت و درمان کشور بسیار خطرناک است. اگر به هر طریقی، به این بیمارستان ها مجوز داده نشود، شرایط تغییر می کند. این بیمارستان هایی که به هر طریقی مجوز می گیرند، شاید تا یکی دو سال اتفاق ناگواری برایشان پیش نیاید ولی بعد از آن، ممکن است جان هموطنان را به خطر بیاندازند.

رئیس نظام پزشکی کشور گفت: بیمارستان قائم رشت، بیمارستان قدیمی نبوده و جزء بیمارستان های خوب استان گیلان بوده است و اصلا موضوع فرسودگی برای آن مطرح نمی شود.

وی تاکید کرد: دولت و وزارت بهداشت آینده، باید حوزه سلامت و ایمنی بیمارستان ها و امنیت بیماران را جزء اولویت های خود قرار دهد. بازسازی، نوسازی یا جا به جایی این بیمارستان ها، خیلی سخت نیست و فقط به یک عزم ملی نیاز دارد.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر، حجم بسیار زیادی از مراکز بهداشتی و درمانی وقفی در کشور وجود دارد که از آنها حداقلی ترین شکل بهره برداری می شود، گفت: اگر بتوانیم مجوزات شرعی دریافت کنیم و مراکز بهداشت و درمانی و املاک وقفی بهداشتی و درمان را بهینه سازی کنیم، با منابع فعلی می توانیم به ایمن سازی بیمارستان ها و نوسازی آنها بپردازیم. مثلا یک مرکز وقفی در یکی از بهترین نقاط شهر وجود دارد که می توان با آن، بیمارستان هزار تخت خوابی در حاشیه شهر با جدیدترین استانداردهای روز دنیا ساخت ولی می بینیم که از این زمین که در بهترین نقطه تجاری شهر قرار گرفته است، به عنوان یک بیمارستان 100 تخت خوابی فرسوده استفاده می کنیم. 

رئیس زاده در پایان گفت: اگر یک عزم جدی در کشور وجود داشته باشد و این مراکز بهداشتی و درمان را با مجوزات شرعی، تبدیل به بیمارستان های مدرن و استاندارد در یک منطقه کم ترافیک شهری کنیم، بخش زیادی از مشکلات مرتفع خواهد شد. در ایران، حوزه سلامت فدای بحث های رسانه ای و غیر تخصصی شده است و بعضا وقتی بر یک حوزه غیر ضروری تمرکز شود، مشخص است که در حوزه های ضروری دچار غفلت می شوند.

کدخبر: 1009549 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟