اقتدار سامانه‌های پدافند هوایی ایران در ناکام گذاشتن حمله رژیم صهیونیستی/ سامانه باور ۳۷۳ و 3 سامانه دیگراز حریم هوایی کشور دفاع کرد

در این میان باید به این نکته مهم اشاره کرد که دفاع از کشور با سامانه‌های پدافند موشکی ایرانی، شیرینی و حلاوت خاصی دارد؛ سامانه‌هایی که به‌دست دانشمندان و مهندسان ایرانی تولید شده و باعث افتخارمان هستند. در اینجا به شاخصه‌ها و ویژگی‌های چند مورد از مهم‌ترین سامانه‌های پدافند موشکی کشور اشاره کرده‌ایم.

سامانه ۱۵خرداد

نوع موشک : صیاد-2 و صیاد-3

برد ( ۷۵ تا ۱۲۰کیلومتر)

سازنده: سازمان صنایع هوایی ایران

نوع سامانه: پدافند هوایی برد متوسط تا بلند

ویژگی‌ها: توانایی درگیری با اهداف هوایی با قابلیت‌های پدافندی بالا مانند هواپیماهای شناسایی، بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌ها  را داراست. «15خرداد» تحرک‌پذیری بالایی دارد و تنها با یک رادار، کار کشف و رهگیری را همزمان انجام می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های سامانه سرعت عکس‌العمل بالایش است؛ به‌طوری که در زمان 5دقیقه قابلیت عملیاتی پیدا می‌کند.

سامانه مرصاد

نوع موشک : شلمچه

برد ( 45 کیلومتر)

سازنده: سازمان هوافضای وزارت دفاع

نوع سامانه: پدافند هوایی برد کوتاه و متوسط

ویژگی‌ها: این سامانه هوایی موشکی می‌تواند هواپیماهای مدرن را در ارتفاع پست و متوسط منهدم کند. مرصاد در مقایسه با سامانه‌های پدافندی برد متوسط مشابه‌خود، همانند «هاوک» دارای خصوصیات بالاتری است. این سامانه پدافندی دارای تحرک زیاد بوده و توانایی رویارویی با جنگ الکترونیک و شبکه‌ای‌شدن با سامانه‌های راداری و پدافندی دیگر را دارد.

سامانه سوم خرداد

نوع موشک :  طائر-2

برد ( ۷۵کیلومتر)

سازنده:نیروی هوافضای سپاه

نوع سامانه: پدافند هوایی برد متوسط

ویژگی‌ها: از فناوری ارائه فازی بهره می‌برد و توانایی تمرکز همزمان روی ۴هدف و شلیک ۸موشک به طرف آنها را دارد. «سوم خرداد» سامانه‌ای مستقل است و احتیاجی به همکاری همزمان با دیگر سامانه‌ها را ندارد. این سامانه در سی‌ام خرداد98، یک فروند پهپاد آر کیو-4 گلوبال هاوک آمریکایی را که وارد حریم هوایی کشور شده بود، هدف قرار داد و سرنگون کرد.

سامانه باور ۳۷۳

نوع موشک : صیاد-4

برد  (حدود ۳۰۰کیلومتر)

سازنده:وزارت دفاع

نوع سامانه: پدافند هوایی برد بلند

ویژگی: این سامانه نخستین سیستم دفاع موشکی برد بلندی است که در کشور ساخته می‌شود. همه اجزای سیستم پدافندی ضدهوایی باور۳۷۳ روی خودروهای ظفر و ذوالجناح سوار می‌شوند و متحرک هستند. این سامانه می‌تواند از فاصله ۴۵۰کیلومتری هدف را شناسایی و رهگیری کند.

 از سامانه باور373با عنوان اس300ایرانی هم یاد می‌شود.

سامانه‌های پدافند موشکی ایرانی

منبع : اقتصاد آنلاین



وبگردی