تخریب سقف مغازه های سرای سیگارچی توسط نیروهای شرکت پیمانکار  + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سرای سیگارچی پاساژی موقوفه با 64 مغازه واقع در چهارراه گلوبندک تهران است و کسبه آن سال هاست که حق سرقفلی این واحدهای تجاری را دارند و سالیانه اجاره آن را پرداخت می کنند. سازمان اوقاف و امور خیریه که در سال ۱۳۹۵ با یک شرکت پیمانکاری جهت تخریب و نوسازی این سرا قراردادی منعقد کرده بود، بنا به اعلام کسبه و در اقدام دور از موازین حقوقی ۹۰ درصد منافع برای شرکت پیمانکار و فقط ۱۰ درصد برای موقوفه لحاظ می کند.

حال کسبه سرای سیگارچی در این خصوص اعلام کرده اند که امروز، 6 آبان 1403، پیمانکاران به تخریب سقف تعدادی از مغازه ها پرداخته اند که موجب ناایمن شدن فضا برای سایر کسبه می شود.

احمدی فر، رئیس هیات امنای سرای سیگارچی در گفت و گو با رکنا در خصوص آخرین وضعیت کسب و کار در این محل، گفت: اینکه این افراد از طرف شرکت پیمانکار، در سرای سیگارچی حضور پیدا کرده و اقدام به تخریب سقف ها می کنند، اقدامی ناشایست و دور از شأن کسبه است. اگر ملکی در اختیار یک فرد باشد، صرف اینکه مالک است، نمی تواند ملکش را آتش بزند یا سقفش را خراب کند یا هر چیز دیگر. هر ساختمانی مشاعات، برق، گاز و آب دارد و می بایست این حریم در نظر گرفته شود.

او در ادامه تاکید کرد: پیمانکاری که فقط با یکی دوتا از ۶۵ مغازه اینجا به توافق رسیده است و باید بداند با راه های غیر متعارف، نمی تواند بقیه را وادار به توافق کند. طبق پیگیری های ما، مشخص شده است که این شرکت پیمانکار، تاکنون ساخت و سازی به این وسعت انجام نداده است. ما بدخواه هیچ گروه و شخصی نیستیم و فقط می خواهیم ساخت و ساز در اینجا، طبق قوانین انجام شود.

احمدی فر افزود: همه موافق ساماندهی این وضعیت هستند ولی نه به این شکل. پیمانکار باید مغازه ها را با شرایط کارشناسی شده تحویل بگیرد نه اینکه دو سه تا از مغازه ها را که گرفته، مابقی را با زور و دعوا تملک کند. تهدید کسبه برای انجام این کار راه به جایی نخواهد برد.

رئیس هیات امنای سرای سیگارچی تاکید کرد: سازمان اوقاف با شرکت پیمانکار قرارداد دوجانبه امضا کرده است در صورتی که می بایست ما که صاحب سرقفلی هستیم نیز در جریان این قرارداد قرار می گرفتیم و رابطه صاحب ملک و پیمانکار سازنده شفاف می شد. در نهایت اوقاف ضمانت می کرد که پروژه به چه شکل پیگیری می شود. با این شرایط فعلی، اگر روزی پیمانکار تصمیم بگیرد که ملک های ما را پیش فروش کند، که خبر رسیده که چنین کاری نیز کرده است، آن وقت دست ما کجا بند است؟

احمدی فر افزود: چرا قوه قضائیه و دادستانی به این پرونده که شبهه فساد نیز در آن وجود دارد ورود نمی کند؟ هر متر از اینجا از یک تا 7 میلیارد تومان قیمت گذاری می شود که نشان از اهمیت این موقعیت دارد. اگر همسایه طبقه بالایی شما، شروع کند به تخریب بنا، آیا شما می توانید در آن خانه بمانید؟ این شرایطی است که الان برای ما به وجود آمده است و کسب و کار ما را نیز با تداخل مواجه کرده است و هر روز بیشتر از دیروز متضرر می شویم و کسی نیست که به ما پاسخی بدهد.



وبگردی