واکنش عضو شورای شهر تهران به ادعای چین بر مالکیت امارت بر جزایر سه گانه / ارتباطی به همکاری شهرداری تهران با این کشور ندارد / این حرف ها فقط مصرف تجاری دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، خبر کوتاه بود و مهم: «چین جزایر سه گانه را متعلق به ایران نمی داند.» در واقع جمهوری خلق چین باز هم با روایت امارات متحده عربی درباره مورد مناقشه بودن مالکیت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی همراه شد. در بند ۲۶ بیانیه مشترک پایانی میان دو کشور چین و امارات، ادعای ارضی امارات بر جزایر سه‌گانه تکرار شده است.

این ادعای بی پایه و اساس در حالی از سوی چین مطرح می شود، که این کشور، طی سالیان گذشته، قراردادهای اقتصادی متعددی با ایران بسته است و به نظر می رسد ادامه روند همکاری ایران با چین، می بایست منوط به رعایت برخی از ملاحظات سیاسی از سوی چین باشد.

سید محمد آقامیری ، نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ، در این خصوص در گفت و گو با رکنا در پاسخ به اینکه با توجه به ادعاهای مطرح شده توسط چین، تکلیف قراردادهای ایران با چین به کجا می رسد، گفت: این موضوعات مربوط به سیاست خارجی است و ارتباطی به مدیریت شهری ندارد. این حرف هایی که کشورهایی مثل چین و روسیه می زنند، برایشان فقط مصرف تجاری و اقتصادی دارد تا رابطه شان را با آن کشورهای عربی حفظ کنند. قبلا هم مواردی بوده که در سازمان ملل نیز رویکردهایی داشتند تا بتوانند رابطه خودشان را با کشورهای دیگر حفظ کنند.

وی تاکید کرد: سیاست خارجی ایران نیز با این حرف ها مقابله می کند و پاسخ محکمی هم خواهد داد ولی در حجم معاملات اقتصادی و تجاری ایران با چین تاثیری نداشته است. شهرداری نیز همچنان پای قرادادهایش با چین است و تابعی از سیاست خارجی کشور است.

کدخبر: 1004751 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟