عیسی کلانتری: هیچ یک از سدهای کشور مجوز زیست محیطی ندارند/ سد قیز قلعه سی یک سد انحرافی است + فیلم

عیسی کلانتری رئیس سابق سازمان محیط زیست کشور در گفتگو با خبرنگار محیط زیست رکنا درباره اینکه سدهای کشور مجوز زیست محیطی دارند یا خیر گفت:تمام سدهای کشور فاقد مجوزهای زیست محیطی هستند. از 1396 قرار شد که سدهای جدید مجوز زیست محیطی بگیرند و آن سدهایی که  ازقبل افتتاح شدن ویا در حال تکمیل شدن بودن مجوز سد زیست محیطی نداشتند.

کلانتری ادامه داد:ما ازسال 1396 وزارت نیرو را وادار کردیم که مجوز زیست محیطی برای سدها بگیرد.سد گتوند یکی از مواردی است که در دوره آقای احمدی نژاد بدون مجوزهاو مطالعات زیست محیطی افتتاح شد.

سد قیز قلعه سی یک سد انحرافی است

رئیس سابق سازمان محیط زیست افزود: سد قیز قلعه سی یک سد انحرافی است  آب رودخانه ها را منحرف می کنند و بعد از سرریز شدن به سد برای مصارف کشاورزی استفاده می کنند، سد میل مغان و قیز قلعه سی جزو سدهای انحرافی هستند. احداث این سدها و اراضی کشاورزی اطراف آن باید مطالعات زیست محیطی داشته باشند. این سدها در سالهای گذشت و در دولت های گذشته مجوز ساخت گرفتند به طور مثال سد قیز قلعه سی در دوره آقای روحانی مجوز ساخت گرفت.

مطالعات زیست محیطی در وزارت نیرو انجام نمی شود

کلانتری تاکید کرد: متاسفانه با تصویب این قانون باز هم هیچ اقدامی از سوی وزارت نیرو  برای مطالعات زیست محیطی در احداث سدها صورت نمی گیرد.

او ادامه داد: وزارت نیرو خودش تصمیم می گیرد سد بسازد وخودش مطالعه می کند و به اخذ مجوز زیست محیطی اهمیتی نمی دهد.اگر سازمان محیط زیست بر آن پافشاری نکند که سدها باید مجوز زیست محیطی نداشته باشد اصلا به آن عمل نمی کنند.

کلانتری در واکنش به این سوال که سد قیز قلعه سی سد مشترک میان دو کشور بوده است و تکلیف مجوز زیست محیطی اش چگونه است گفت: سدهای مرزی قانون مختص خودشان را دارند اما این قانون نمی گوید که بدون مجوز زیست محیطی افتتاح شود. سد قیز قلعه سد مشترک است و باید مطالعات زیست محیطی داشته باشد.

کدخبر: 1001756 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟