حجت الاسلام و المسلمین سعید بهمنی عنوان کرد: جایگاه پدیده خواب در قوه وهم انسان است به طوری که این قوه، صور خیالی را باهم ترکیب می کند و توانایی این را دارد که صورت ها را به شکلی درآورد که در عالم واقع این صور به این شکل وجود نداشته و اتفاق نمی افتد.

وی با تاکید براینکه برخی از این صور وهمی به واقع نزدیک می شوند و یا قابل تاویل هستند، گفت: پدیده خواب مربوط به قوه تفکر و ذهنیت است؛ قوه تفکر در اینجا لزوما به معنای جریان استنتاج در اصطلاح منطقی نیست بلکه این قوه شامل همه استعدادهای درونی انسان است که وظیفه پردازش معلومات را به عهده دارد.

‌ذهن به هرآنچه در طول روز فکر می کند، خواب آن را می بیند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: در عالم خواب، تنها بدن انسان از لحاظ فیزیولوژی آرام می گیرد اما الزاما تحرکات ذهنی به ویژه ضمیر ناخودآگاه انسان آرامش پیدا نمی کند و در این هنگام، اگر ذهن نسبت به امری حساس باشد و یا بیش از حد راجع به موضوعی فکر کرده باشد در ضمیر آگاه و یا ناخودآگاه انسان حفظ می شود.

بهمنی با اشاره به اینکه طبق برخی بررسی های علمی، انسان با یک چشم برهم زدن حدود 5 هزار واحد اطلاعات را دریافت می کند، افزود: از میان این حجم از اطلاعات، تنها کمتر از 5 الی 6 واحد اطلاعات در ضمیر آگاه حفظ شده و دیگر اطلاعات در ضمیر ناخودآگاه نگهداری می شود؛ طبق این تحلیل در صور ناخودآگاه یک انسان، صور بسیار زیادی می ماند.

کدام یک از خواب های انسان تعبیر ندارند؟

وی تصریح کرد: پدیده رویا و یا خواب یک حرکت ذهنی در استعداد وهم انسان است که این وهم، گاهی از صور خیالی ذخیره شده در ذهن به دست می آید و برخی اوقات متأثر از حواس پنجگانه یک فرد است؛ آن دسته از رویاها و خواب هایی که متاثر از حواس پنجگانه هستند، اغلب سطحی بوده و تعبیر یا تاویل خاصی ندارند، همچون انسان گرسنه ای که در حین خواب، رویای غذاهای مختلف را می بیند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در رابطه با دسته ای از خواب ها که قابل تاویل است، گفت: گاهی صور وهمی که در ذهن انسان شکل می گیرد، محصول پردازش ضمیر ناخودآگاه است؛ به این معنا که فرد، اتفاقات مربوط به زمان گذشته یا حال که در صور وهمیه او شکل گرفته را در خواب شروع به پردازش می کند و صوری را در واقع حاضر می کند، این استحضار و تصرف که عمیق تر از خواب های سطحی است، قابل تعبیر است.

لزوما همه خواب های قبل از اذان صبح، صحت ندارد

بهمنی در رابطه با تاثیر زمان خواب و رویا بر صحت آن، خاطرنشان کرد: عده ای معتقدند که خواب های مربوط به قبل از اذان صبح صحت بیشتری داشته و قابل تاویل و تعبیر است و رویاهای مربوط به زمان های دیگر تعبیری ندارد؛ الزامی در این مسئله وجود ندارد و به طور کلی یک خواب در هر زمانی می تواند تعبیر داشته و یا نداشته باشد.

وی بیان کرد: اگر گفته می شود که خواب های مربوط به قبل از اذان صبح صحت بیشتری دارد به این دلیل است که در آن ساعات، زمانی است که اکثرا شرایط محیطی یک فرد ساکت و آرام تر بوده و به نوعی عوامل دخیل و تاثیرگذار بر حواس پنجگانه انسان کمتر است؛ پس از این ساعت ممکن است عوامل دخیل به امواج صاف درونی انسان آسیب برساند.

بهمنی در رابطه با تاثیرگذاری خواب در زندگی افراد، گفت: اگر یک خواب در شرایطی که گفته شد یعنی در حالتی آرام و بدون عوامل دخیل در قوه وهم یک شخص اتفاق بیفتند، در معرض تعبیر و تاویل قرار می گیرد و ممکن است واقعیت پیدا کند اما همه این ها به خود شخص بستگی دارد.

خوش بینی و بدبینی افراد در تاثیرخواب بسیار موثر است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تصریح کرد: خواب هایی که به اصطلاح تعبیربردار است، معمولا تمام ذهنیت و روح شخص را تحت تاثیر قرار می دهد، به همین خاطر بر فردی که آن رویا را دیده، بسیار موثر است و قطعا آن خواب تا روزها و ماه ها بر ذهن و طبیعت بشری او تاثیر خود را حفظ می کند.

وی خاطرنشان کرد: کسی که اعتقاد زیادی به تاثیرگذاری یک خواب در زندگی فردی خویش دارد، در افزایش اثر یک خواب در روند کلی زندگی خود موثراست و بالعکس کسانی که عقیده چندانی به تاثیر خواب ندارند و یا به امر رویا بی اعتنا هستند در کاهش تاثیرگذاری رویا در زندگی موثرهستند اما نمی توانند مطلقا تاثیر آن را از بین ببرند یا آنکه قطعا خواب را به حقیقت و واقعیت برسانند.

بهمنی با تاکید براینکه خوابی که تعبیر شود لزوما اتفاق نمی افتد، گفت: این امر از لحاظی به خوش بینی و بدبینی افراد مربوط می شود به این معنا که هر شخص از جهتی که به یک خواب خوش بین و یا بدبین باشد، این دیدگاه او بر تعبیر خواب Dream Interpretation و تاثیرگذاری در زندگی شخصی اش موثر است؛ در اسلام نیز به خوش بینی و تعبیر به خیربودن خواب توسط افراد سفارش شده است.

"رویای صادقه" چیست؟

وی با اشاره به اینکه ذهن انسان در خواب مستعد است، اظهار کرد: بین خواب فرد کافر و مومن از لحاظ صحت و واقعیت پیدا کردن آن تفاوت نیست چراکه همه‌ی افراد استعداد و قوه رویا و خواب در آن ها نهفته بوده و امری ذاتی است.

بهمنی در رابطه با "رویای صادقه" نیز بیان کرد: رویای صادقه آن است که مدلول تحلیلی آن مطابقت با واقعیت دارد و تشخیص این امر، بر هرکس ممکن نیست بلکه تنها افراد خاصی امکان تشخیص رویای صادقه از غیر آن را دارند؛ معمولا این افراد بسیار نادر هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه بهتر است خواب برای دیگران تعریف نشود، گفت: اشخاص هنگامی که خواب خود را برای افرادی که لزوما متخصص نیستند، بیان کرده و شرح می‌دهند، این افراد اگر علم این کار را نداشته باشند و یا بدخواه آن شخص باشند، با تعبیرهای بی اساس و منفی، ذهن آن فرد را مشوش می کنند و چه بسا شخصی که خواب دیده با تلقین این موضوع به خود، اتفاق بدی را برای خود رقم بزند.

خواب را برای هرکس تعریف نکنید

وی ادامه داد: درصورتی که خواب برای کسانی تعریف شود که خیرخواه باشند اما علم کافی در این مسئله نداشته باشند، گفتن و نقل یک رویا سودی ندارد همانطورکه در اسلام نیز به حفظ اسرار و درونیات توسط مومن سفارش شده است؛ چه بسا که شخصی خواب یکی از معصومین را ببیند و عنایتی از جانب خدا شامل او شود و با تعریف کردن برای دیگران علاوه بر ریا، آن فضیلت نیز به این طریق از او سلب شود یا حداقل تاثیر آن در زندگی او کم شود.

بهمنی در رابطه با معبران خواب نیز خاطر نشان کرد: خواب امکان فرمول بندی کردن ندارد و قاعده مند کردن آن مشکل است؛ همانطور که دیدن یک خواب و رویا از اختیار انسان خارج است، تعبیر آن نیز از اختیار خود فردی که خواب دیده و دیگران خارج است، بنابراین به هر معبر و تعبیری نباید اعتماد کرد.

همه معبران خواب، قابل اعتماد نیستند

عضوهیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: الزاما علم تعبیر و تاویل خواب در اختیار مومنان یا مسلمانان نیست بلکه این علم می تواند با یک سری تصرفات در اختیار همه انسان ها قرار گیرد؛ اما این نکته لازم به ذکر است که برای تعبیر خواب هرگز نباید به فردی که در کار علم تعبیر، دین و اعتقادات اسلامی ندارد مراجعه کرد.

وی بیان کرد: همانطور که از آیات سوره یوسف(ع) در رابطه با مسئله خواب دریافت می شود، تعبیر خواب در کنار عبارت "احسان" و مشتقات آن به کار رفته است، به این معنا که فردی که معبر یک رویا و خواب است، باید خیرخواه باشد و هر چیزی را در تعبیر یک خواب بیان نکند.

معبران در تعبیر خواب همه چیز را هویدا نکنند

بهمنی در پایان یادآور شد: بر همه ی روحانیون و اشخاصی که از علم تعبیرخواب بهره مند هستند لازم است تا هرآنچه که از یک خواب متوجه می شوند(به خصوص مسائلی که با گفتن آن، ذهن فرد مشوش می شود) را ذکر نکنند و به عبارتی ناصح و امین باشند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

وبگردی