اعتراض تند آقای بازیگر به نمایندگان مجلس !

در بحبوحه حرف‌وحدیث درباره ادعای ورود پول‌های مشکوک به چرخه تولید سینما Cinema و به‌ویژه شبکه نمایش خانگی، یکی از سرفصل‌های مشترک و البته پردامنه در فضای رسانه‌ای، بحث دستمزدهای کلان بازیگران بوده و همچنان هم هست.

البته تمرکز رسانه‌ای بر دستمزدهای کلان تازگی ندارد و پیش از نیز به بهانه‌های مختلف هر از گاهی شاهد گشودن پرونده ابهامات در زمینه چرایی ثبت ارقام نجومی در قرارداد ستاره‌ها بوده‌ایم؛ از زمانی که شایعه دستمزد بالای محمدرضا گلزار برای سه دقیقه حضور در فیلم «دموکراسی تو روز روشن» در سال ۸۹ خبرساز شد تا همین سال گذشته که اخبار غیررسمی درباره دستمزد میلیاردی بازیگرانی همچون شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در سریال «شهرزاد» فضای مجازی را فراگرفت و فصل مشترک تمام این حرف‌وحدیث‌ها نبود «شفافیت» و جای خالی یک «قاعده» و «قانون» است.

علی دهکردی از بازیگران باسابقه سینما و تلویزیون است که در سال‌های اخیر با تکیه بر کرسی ریاست انجمن بازیگران سینمای ایران، عهده‌دار سامان‌دهی وضعیت این صنف شده است. ابهام درباره ورود پول‌های مشکوک به چرخه تولید سینما و باز شدن مجدد پرونده دستمزدهای کلان بازیگران بهانه‌ای شد تا گفتگویی صریح با او داشته باشیم.

آنچه می‌خوانید بخشی از گفتگو با علی دهکردی، رییس انجمن بازیگران سینمای ایران است.

به‌صورت کلان معتقدم یکی از مباحثی که هم درباره سینما و هم در دیگر حوزه‌ها بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد، شفافیت است. مشخصاً چرا ما نباید بدانیم برای یک پروژه سینمایی چقدر پول صرف شده، این پول از کجا آمده و صرف چه مواردی در تولید شده است؟

این نکته دیگری است، اما قبل از این مساله بد نیست شما و یا هر کارشناس دیگری روی این مساله کار کنید که گردش مالی یک‌ساله سینمای ایران اساساً چقدر است و این مبلغ در قیاس با مثلاً گردش مالی یک تیم فوتبال حاضر در لیگ برتر، چقدر می تواند حائز اهمیت باشد؟ آن وقت خواهید دید ارقامی که در کلیت سینمای ایران وجود دارد، آن اندازه‌ای نیست که این‌قدر بخواهیم نسبت به آن نگران باشیم. در قیاس با گردش مالی یک پروژه عمرانی این رقم‌ها هیچ است اما درباره یک پیمان‌کار پروژه چند ۱۰ میلیاردی هیچ‌گاه چنین هیاهویی به راه نمی‌افتد. واقعاً فکر می‌کنم تعمدی وجود دارد که ابهامات اقتصادی موجود در سینما، بیش از اندازه‌ای که واقعیت دارد نمایش داده شود.

یعنی قائل به شیطنتی غیرطبیعی در پرداختن به این سوژه هستید؟

-قطعاً غیر از این نیست. توجه داشته باشید من به‌عنوان یک بازیگر Actor به یک پروژه دعوت می‌شوم طبیعتاً وقتی با یک تهیه‌کننده شناسنامه‌دار و معتبر و یک فیلمنامه دارای پروانه ساخت مواجه می‌شوم، قراردادی امضا می‌کنم با رقمی که به‌زعم خودم معقول است، با تهیه‌کننده به توافق می‌رسم و بعد از ایفای نقش پولم را می‌گیرم و مانند وقتی که به بازار Store می‌روم محصولی را خریداری می‌کنم، طبیعتاً مسئولیتی نسبت به آنچه پشت‌پرده در جریان است ندارم. سینما برای ما همین‌طور است. دیده‌ام برخی مطرح می‌کنند چرا فلان بازیگر در پروژه‌ای که منابع مالی مشکوک دارد همکاری کرده است! مگر این به بازیگر مربوط است؟ دستگاه‌های نظارتی متولی این امر هستند و وظیفه نظارت دارند.

بازیگری که برای یک سریال شبکه نمایش خانگی قراردادی امضا می‌کند، عملاً وارد یک فعالیت اقتصادی می‌شود که بده‌بستان و سودوزیان در آن مطرح است. در همه دنیا همین گونه است. بازیگر پولی را مطالبه می‌کند و تهیه‌کننده با کمال میل آن را پرداخت می‌کند، چراکه می‌داند چند برابر آن را در بازار به‌دست می‌آورد. این یک منطق اقتصادی و قراردادی است. در این فرآیند حتی اگر فارغ از هیاهوهای زرد فضای مجازی، کارشناسی معتقد است که شبهه‌ای وجود دارد و معتقد است دستمزد بازیگر با کاری که انجام می‌دهد، تناسب ندارد، این شبهه هم مربوط به عملکرد تهیه‌کننده می‌شود.

شما یک فعال صنفی هستید. با این منطق اقتصادی که به آن اشاره کردید طبیعتاً اگر به‌واسطه حضور یک بازیگر فروش یک فیلم تضمین می‌شود، به همان اندازه حضور یک فیلمبردار متخصص و یا یک صدابردار کاربلد هم می‌تواند به‌واسطه تاثیر در کیفیت نهایی به جذب مخاطب بیشتر کمک کند. فکر نمی‌کنید نبود تناسب در اوج‌گیری دستمزد بازیگران در قیاس با دیگر عوامل فنی فعال در سینما را شاهد هستیم؟

نباید بگوییم چرا فلان بازیگر چنین دستمزدی گرفته و پیش از آن باید بپرسیم فلان تهیه‌کننده چرا این دستمزد را داده است؟-به نظر شما در سینمای جهان اینگونه نیست؟ این یک واقعیت است... .

در سینمای جهان حتماً نبود تناسب تا این اندازه نیست!

در سینمای جهان هم همیشه ستاره‌ها هستند که دستمزد بالا و نجومی می‌گیرند و شاید چنین دستمزدی را هیچ‌گاه عوامل فنی نداشته باشند.

تاکید می‌کنم که درباره «تناسب» صحبت می‌کنم نه «تساوی»؛ مثلاً اگر بازیگر چهره‌ای سال گذشته دستمزدی می‌گرفته و امسال به جهت شرایط اقتصادی دستمزد خود را تا چند برابر افزایش داده است، سایر عوامل چنین نسبتی را در دریافتی خود مشاهده نمی‌کنند!

بازهم می‌خواهم جمله‌بندی سوال شما را اصلاح کنم؛ بازیگر دستمزدی نمی‌گیرد، تهیه‌کننده است که دستمزدی به او می‌دهد. مشکل اصلی بنده در این زمینه این است که چرا اصرار داریم بازیگر را مورد سوال قرار دهیم آن هم در شرایطی که این تهیه‌کننده است که دارد چنین دستمزدی می‌دهد. حتی هستند تهیه‌کننده‌هایی که تلاش می‌کنند با پیشنهادهای وسوسه‌کننده بازیگری را مجاب به همراهی با خود کنند. بازیگر می‌گوید در فلان پروژه قرارداد دارم، تهیه‌کننده می‌گوید دو برابر دستمزد آن به تو پول می‌دهم که سر کار من حاضر شوی. اگر شما اختلالی در این فرآیند می‌بینید، حتماً منشأ آن تهیه‌کننده است...

هم از رییس محترم سازمان سینمایی و هم از نمایندگان مجلس می‌خواهم اگر واقعاً نگران سینمای ایران هستند به جای آنکه وقت و انرژی خود را صرف موضع‌گیری درباره دستمزد ۵، ۶ بازیگر موثر در چرخه تجاری سینما کنند کمی هم نگران بی‌کاری بخش عمده‌ای از بازیگران سینما باشند، اما خود شما پیش‌تر در مصاحبه‌ای صراحت گفته بودید بازیگرانی که دستمزد بالا مطالبه می‌کنند هم «بی‌تقصیر» نیستند!

بله به هر حال دنبال نگاه سیاه و سفید نیستم. هرچند بازهم این تهیه‌کننده است که در برابر مطالبه نامعمول یک بازیگر می‌تواند ایستادگی کند و به آن تن ندهد. این بحث البته وجه دیگری هم دارد. شما اساساً چند بازیگر سراغ دارید که به تعبیر خودتان «دستمزد نجومی» دریافت می‌کنند؟

اتفاقاً رییس سازمان سینمایی به تازگی درباره نظام‌نامه تهیه‌کنندگی اظهاراتی داشتند و ذیل آن اشاره کردند بازیگران دیگر نمی‌توانند «دستمزد نامعقول» بگیرند. این جنس ورود دولت به مقوله سامان‌دهی دستمزدها را چقدر منطقی می‌دانید؟

چرا رییس سازمان سینمایی به فکر تعداد بالای بازیگران بی‌کار و از کار افتاده سینما نیست؟ چرا نمایندگان محترم مجلس ۴۰ سال است قانونی مرتبط با سامان‌دهی وضعیت معیشت هنرمندان تصویب نکرده‌اند؟-هم از رییس محترم سازمان سینمایی و هم از نمایندگان مجلسی که تعدادی از آن‌ها هم طی هفته‌های اخیر درباره دستمزدهای بازیگران ابراز نگرانی کرده بودند، می‌خواهم اگر واقعاً نگران سینمای ایران هستند به جای آنکه وقت و انرژی خود را صرف موضع‌گیری درباره دستمزد ۵، ۶ بازیگر مؤثر در چرخه تجاری سینما کنند کمی هم نگران بی‌کاری بخش عمده‌ای از بازیگران سینما باشند. چرا رییس سازمان سینمایی به فکر تعداد بالای بازیگران بی‌کار و از کار افتاده سینما نیست؟ چرا نمایندگان محترم مجلس ۴۰ سال است قانونی مرتبط با سامان‌دهی وضعیت معیشت هنرمندان تصویب نکرده‌اند؟ چرا نظام سینمایی هنوز معطل است؟ چرا قوانین مرتبط با حقوق مؤلفین به تصویب نرسیده است؟

هروقت هم که امثال ما در دوره‌های مختلف فعالیت خانه سینما، پیگیری‌ای در این زمینه داشته‌ایم پاسخ شنیدیم مملکت مسایل مهم‌تری دارد! امروز که مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر همه ارکان کشور شده، چرا دغدغه نمایندگان ما ناگهان دستمزد بالای چند بازیگر می‌شود؟ این به نظر بنده منطقی و پذیرفتنی نیست!

این مباحث درست اما سوال بنده ناظر به این نکته بود که چقدر قائل به ورود دولت برای سامان‌دهی دستمزد هنرمندان و به طور خاص بازیگران هستید؟ اگر سامان‌دهی را هم‌زمان به معنای تعادل دستمزدها کلان و روشن‌تر شدن شرایط معیشت هنرمندان در نظر بگیریم، سهم دولت و صنف را در این فرآیند چقدر می‌دانید؟

مسلماً سهم صنوف می تواند خیلی بیشتر و بهتر باشد. البته این به‌جز بخشی از مشکلات است که غالباً میان بازیگران و صداوسیما وجود دارد. در حوزه سینما، حتماً صنوف باید تصمیم‌گیر باشند. تهیه‌کنندگان باید نظام‌نامه‌ای منطبق با اقتصاد روز سینما تدوین کنند. خیلی هم کار پیچیده‌ای نیست. به راحتی می‌توان اعلام کرد فلان بازیگر دستمزدش از پروژه ایکس تومان است، به شرط فروش بالاتر از میزان مشخصی، تا سقف معینی درصد از سود فیلم به او تعلق می‌گیرد.

از آنجایی که این جنس سهیم شدن و شراکت، هیچ تضمین و امنیتی در فضای سینما ندارد، بازیگری که می‌داند حضورش در پروژه تضمین فروش است، پیش‌دستی می‌کند و آن درصد نهایی را از همان ابتدا روی دستمزد خود می‌کشد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید