فراز و فرودهای طبیعی چنین برنامه‌ای در تلویزیون نیز، صدالبته، چیز غیر معمولی نیست. از آغاز شکل‌گیری این برنامه، کسانی دوست داشته‌اند بدون هیچ دلیل خاصی، «هفت» را «نود» سینمایی بپندارند! این روزها که به هر دلیل، شاهد توقف تولید و پخش خود «نود» ورزشی هستیم، مقایسه‌هایی ازاین دست بی‌معنا خواهد بود. در دوره‌های مختلف این برنامه تا آخرین دوره پخش آن کسانی چون: فریدون جیرانی، محمود گبرلو، بهروز افخمی و رضا رشیدپور، در سمت مجری این برنامه، توانمندی‌های خود را به مخاطبان خود عرضه داشته‌اند. واقعیت این است که گذشته ازتوانمندی‌ها و نوع نگاه هریک از مجریان در دوره‌های مختلف، در مجموع اجرای بهروز افخمی و فریدون جیرانی جنجالی‌ترین اجراهای برنامه «هفت» بوده است. گذشته از این‌ها، مخاطبان «هفت» در خصوص حضور دوست و همکار منتقدمان «مسعود فراستی» نیز واکنش‌های متنوع و متناقضی داشته‌اند. برای بهبود چنین برنامه ای، پیشنهادهای اجمالی زیر می‌تواند سودمند باشد:

●‌ طرح مباحث مربوط به سینمای ایران، بویژه سینمای ملی و شاخصه‌های آن، به‌عنوان مباحث محوری، باید به دور از هرگونه گروه‌گرایی و انحصارطلبی، صورت پذیرد. ●‌ دعوت از منتقدان برای بررسی و تحلیل فیلم‌ها، باید با توجه به توانمندی‌ها، سابقه حضور در رسانه‌های نوشتاری و با توجه به بی‌طرفی و نگاه غیرمغرضانه آنها انجام شود. ●‌ داشتن یک منتقد ثابت در برنامه، مخاطبان را از حضور صاحبان افکار و اندیشه‌ها ونگاه‌های متفاوت بی‌بهره خواهد گذاشت. ●‌ تولید برنامه، با نگاهی حرفه‌ای و منتقدانه و ژورنالیستی می‌تواند تضمین‌کننده سلامت چنین برنامه‌ای باشد. ●‌ حضور چهره‌هایی از مدرسان سینما، منتقدان و کارشناسان بی‌حب و بغض و برکنار از مناسبات گروهی و وابستگی به برخی تشکل‌ها و اصناف سینمایی می‌تواند در بالا بردن سطح مباحث دانشگاهی (آکادمیک) این برنامه بسیار سودمند باشد. ●‌ در تولید چنین برنامه‌ای باید از مباحث مورد توجه نشریات زرد و حاشیه پردازی‌های کم اهمیت، پرهیز شود.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

عزیزالله حاجی مشهدی منتقدفیلم ومدرس سینما