برگزاری افتتاحیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر + فیلم و عکس

به گزارش رکنا، آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر   یکشنبه 8 بهمن ماه با حضور مسئولین فرهنگی و هنری و جمعی از هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی کلیپی با موضوعیت غزه پخش شد.

امیر عبدالحسینی، دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر‌ در ابتدای این مراسم به خواندن متنی از اتفاقات و نقاط قوت جشنواره شانزدهم پرداخت. در این متن به تعداد آثار ارسالی و بخش های مختلف جشنواره و حضور ویژه بانوان در این رویداد اشاره شده بود. وی در بخش از صحبت های خود گفت: اقبال و استقبال کمی و کیفی اهالی هنرهای تجسمی برگ زرین دیگری در دفتر این جشنواره است.

در ادامه کلیپی از مراحل برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران پخش شد.

خراسانی‌زاده: جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید جشنی مشترک برای همه هنرمندان با هر سلیقه، ذائقه و رویکردی باشد

محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در آیین افتتاح فجر شانزدهم گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید جشنی مشترک برای همه هنرمندان با هر سلیقه، ذائقه و رویکردی باشد. محمد خراسانی زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی اظهار کرد: عرصه هنرهای تجسمی با تمام بخش های مختلف به قدری وسیع و گسترده است که قابل قیاس با بخش های دیگر نیست. جمعیت بی شمار و ظرفیت کم نظیر امسال به خوبی خود را به نمایش گذاشته است. جشنواره هنرهای تجسمی جشنی برای تمام هنرمندان باید باشد.

وی افزود: موزه هنرهای معاصر تهران با تمام اعتبار خود به عنوان مهمترین موزه هنری غرب آسیا یکی از پشتوانه های این جشنواره است؛ البته ستون این جشنواره هنرمندان این جشنواره است. تنها جشنواره ای که دبیرکل دارد. از آقای عبدالحسینی تشکر می کنم که پای درددل هنرمندان نشست و از آنها با هر دیدگاهی برای حضور در این رویداد دعوت کرد. جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید جشنی مشترک برای هنرمندان با هر سلیقه، ذائقه و رویکردی باشد.

سالاری: فروغ جشنواره هنرهای تجسمی فجر به برکت شمع وجود هنرمندان است

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ در آیین افتتاح فجر شانزدهم گفت: فروغ جشنواره هنرهای تجسمی فجر به برکت شمع وجود هنرمندانی است که از گذشته تا به حال برای رشد این نهال زحمت کشیدند و آن را به درختی شانزده‌ساله تبدیل کردند.

سالاری افزود: کشور ما تحت اشغال نیست اما دشمن دارد؛ ما شرایط تحریم را می‌گذرانیم. در این شرایط همدلی ها قابل تقدیر است. از همه کسانی که امسال در مقابل تحریم هایی که از جشنواره ها شد شرکت کردند تشکر می‌کنم. از تمام دبیران، داوران و هنرمندان تشکر می کنم. اگر این جشنواره فروغی دارد برای حضور هنرمندان است. این جشنواره جشنواره شخص نیست. امیدوارم شاهد جشنواره ای باشیم که ریشه آن در ایران و ساقه و برگ هایش در جهان نمایان شود.

بهرام عظیمی، کاریکاتوریست و مجری این برنامه با کنایه به رقم پایین جایزه از مسئولین برگزار کننده این رویداد درخواست افزایش رقم این جایزه را داشت.

سپس مسعود زنده روح کرمانی پشت تریبون آمد و متنی از استاد محمود فرشچیان را قرائت کرد.

مسعود زنده روح کرمانی، دبیر هنری شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر پیام استاد محمود فرشچیان نقاش و نگارگر پیشکسوت به این رویداد را خواند که متن پیام بدین شرح است:

«به نام خداوند جان و خرد

هنرهای تجسمی گنجینه‌ ارزشمندی از تاریخ و فرهنگ و هویت ایران اسلامی است.

طراحان، نقاشان، خوشنویسان، نگارگران، تصویرسازان، سفالگران و سایر هنرمندان عرصه طرح و نقش و حجم و تصویر، سنت‌های هنری گذشتگان را با نگاهی معاصر به تصویر می‌کشند و برای آیندگان ماندگار می‌کنند.

جشنواره هنرهای تجسمی فجر به عنوان گسترده‌ترین جشنواره هنری کشور بستری است تا استادان هنر و جوانان هنرمند دستاوردهای هنری خود را ارائه و برگ دیگری به تاریخ شکوهمند فرهنگ ایران اسلامی افزون کنند.

اکنون که این رویداد به شایستگی در گام شانزدهم خود قرار گرفته است، قدردان استادان، هنرمندان، دبیران، داوران و شرکت‌کنندگان آن هستم و دست تمام خادمین هنرهای تجسمی را به گرمی می‌فشارم. به ویژه برای جوانان هنرمند حاضر در این رویداد که در اعتلای این هنر شریف می‌کوشند سلامتی و توفیق روزافزون آرزو دارم.»

قابل ذکر است نمایشگاه آثار مفاخر هنرهای تجسمی به روایت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و «آینه در آینه 3» پس از این مراسم افتتاح شد.

آثار هنرمندانی از جمله حسین محجوبی، ابوالقاسم سعیدی، محمدعلی رجبی، ناصر اویسی، نصرالله افجه‌ای، حسین خسروجردی، محمد خزایی، بهزاد شیشه گران و ... در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

در بخش پوسترهای انقلاب 97 اثر از 27 هنرمند و در بخش مفاخر هنرهای تجسمی بیش از 80 اثر از 55 هنرمند در این موزه به نمایش درآمده است.

بخش آینه در آینه بخش غیر رقابتی است که از دوره چهاردهم به جشنواره تجسمی فجر افزوده شده است که در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به پوسترهای انقلاب اختصاص یافته است.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با برپایی نمایشگاه‌های «مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران» و «آینه در آینه 3 » آغاز به کار کرد.

منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و «آینه در آینه 3 »

آیین افتتاح شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر یکشنبه هشتم بهمن ماه با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری و سینمایی، محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس شورای سیاست گذاری، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، امیر عبدالحسینی دبیرکل، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری، جعفر واحدی دبیر اجرایی این رویداد و جمعی از داوران و هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان مهمترین موزه هنری غرب آسیا برگزار شد.

در این آیین نمایشگاه‌های «مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران» دربرگیرنده منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و «آینه در آینه 3 » (پوسترهای مقطع انقلاب اسلامی و پس از آن) آثار گنجینه حوزه هنری انقلاب اسلامی با نمایش 135 اثر از 125 هنرمند افتتاح شد.

در بخش مفاخر هنرهای تجسمی بیش از 80 اثر از 55 هنرمند و در بخش پوسترهای انقلاب اسلامی 97 اثر از 27 هنرمند روی دیوار رفته است.

در این نمایشگاه آثار هنرمندانی همچون حسین محجوبی، ابوالقاسم سعیدی، محمدحسین حلیمی، محمدعلی رجبی، ناصر اویسی، یعقوب امدادیان، جلیل رسولی، کاظم چلیپا، حبیب‌الله صادقی، حبیب‌الله آیت‌الهی، نصرالله افجه‌ای، حسین خسروجردی، جلال شباهنگی، ابوالفضل عالی، حمید شریفی آل‌هاشم، مرتضی کاتوزیان، محمد خزایی، کوروش شیشه‌گران، بهزاد شیشه‌گران، اسماعیل شیشه‌گران، مصطفی گودرزی، علیرضا عمومی و... به نمایش درآمده است.

مفاخر هنرهای تجسمی ایران از بخش‌های شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی است.این بخش با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود و به نمایش آثار درخشان و دستاوردهای هنرمندان صاحب‌نام و تاریخ‌ساز معاصر در رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی هنرهای تجسمی می‌پردازد. این هنرمندان در زمره مفاخر فرهنگی و هنری ایران محسوب می‌شوند.

همچنین به منظور گرامیداشت هنرمندان فقید عرصه هنرهای تجسمی، در این بخش آثاری از هنرمندان صاحب‌نامی که طی یک سال اخیر و در فاصله جشنواره گذشته تاکنون از دنیا رفته‌اند نیز به نمایش گذاشته شده است.

همچنین بخش آینه در آینه از دوره چهاردهم به جشنواره‌ هنرهای تجسمی فجر افزوده و برای چهار دوره برنامه‌ریزی شد.

«آینه در آینه 1» در دوره‌ی چهاردهم به آثار نقاشی انقلاب پرداخت و «آینه در آینه 2» در دوره پانزدهم با عنوان تهرانِ 57 به هنر عکاسی اختصاص یافت. این بخش در دوره‌ شانزدهم با عنوان «آینه در آینه 3» به حوزه‌ی گرافیک و تصویرسازی پرداخته و شامل نمایش آثار گرافیک و تصویرسازی با مضامین انقلاب اسلامی ایران است که از مجموعه‌ها و گنجینه‌های هنری حوزه هنری گردآوری شده است.

همچنین آیین گشایش بخش نمایشگاهی دیگر این رویداد هنری که در مجموع ترکیبی از 17 بخش جشنواره؛ شامل 854 اثر در بخش‌های «مسابقه»، «قله‌ها»، «هنرمند محور» و «بازار هنر» از 606 هنرمند سه‌شنبه- 10 بهمن ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می‌شود و تا 30 بهمن ادامه دارد.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی امیر عبدالحسینی و دبیری هنری مسعود زنده‌روح کرمانی، بهمن امسال در موزه هنرهای معاصر تهران، مراکز معتبر نمایشگاهی تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود.

فراخوان جشنواره شانزدهم دوم آبان ماه امسال با رویکرد هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین، در دو بخش رقابتی و غیرقابتی و ذیل 10 رشته هنری، شامل طراحی و نقاشی، طراحی گرافیک (پوستر) تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی (نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث، نقاشیخط) نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب، تشعیر) کارتون و کاریکاتور (موضوعی و چهره) مجسمه‌سازی، سرامیک و آبگینه هنری و رسانه‌های هنری جدید، از سوی دبیرخانه جشنواره منتشر شد.

بخش رقابتی جشنواره (طوبای زرین) دربرگیرنده هفت زیربخش است که زیربخش‌های آزاد، موضوعی (قله‌ها)، تجسم هنر، طراحی فرهنگ‌محور، فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی، ناشران کتاب‌های تجسمی و علمی (دانش هنرهای تجسمی) را شامل می‌شود.

بخش غیررقابتی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم شامل 6 زیربخش است که بازار هنرهای تجسمی، مفاخر هنرهای تجسمی، آینه در آینه، کاتبان سوره حمد، دیوارنگاری شهری و پوسترهای فجر(محیطی) را دربرمی‌گیرد.

پخش موسیقی زنده در آیین گشایش شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

عکس های افتتاحیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

مجری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

اففتاحیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

آیین افتتاح شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عکس

سالاری در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

عکسهای شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

موسیقی زنده شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

موسیقی سنتی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

کدخبر: 967783 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟