جزئیات بیستمین جشنواره بین‌ المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال اعلام شد + فیلم و عکس

به گزارش رکنا، در نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌ المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال ابوالفضل خانی، دبیر کل این دوره از  جشنواره نهال گفت: نهال وارد دهه سوم خود می‌شود؛ درنتیجه رویکرد اصلی این دوره از جشنواره نهال، نقد فیلم‌ ها و دوره‌ های قبلی جشنواره و همچنین وارد کردن فضای نقد به عرصه فیلم کوتاه دانشجویی است که در این سال‌ ها فقدان آن کاملا حس شده است. امسال این رویکرد برای جشنواره انتخاب و اولین تیمی که تشکیل شد تیم نقد جشنواره بود. مهم ترین نکته در جشنواره بیستم تعیین رویکرد آن بوده است.

او درباره روند برگزاری بیستمین جشنواره نهال گفت: جشنواره بیستم نهال به طور رسمی از اسفند سال گذشته شروع و آثار بخش‌ های مختلف تا اردیبهشت ماه انتخاب و اعلام شدند. فراخوان دوره بیستم 30 فرودین ماه 1403 منتشر شد و ما شروع به دریافت آثار کردیم و از اواسط اردبیهشت، خط بازخوانی ادوار جشنواره شروع شد و ما به بازخوانی نهال با بررسی آثار و رخدادهای جشنواره پرداختیم.

نشست خبری نهال 20

خانی با اشاره به تفاوت‌ های این دوره جشنواره با دوره های قبل افزود: در بخش فیلمنامه ساخته نشده برای نخستین بار پیچینگ در نظر گرفته شده که قرار است بین جشنواره نهال و انجمن سینمای جوان در اواخر مهر انجام شود. 250 فیلمنامه به دست ما رسید که 49  فیلمنامه انتخاب شد و از میان آنها به برگزیدگان (که حداقل 3 فیلمنامه است) هزینه ساخت فیلم تعلق خواهد گرفت.

دبیر کل بیستمین جشنواره بین‌ المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال در ادامه سخنانش به این نکته اشاره کرد که از جذابیت‌ های جشنواره نهال این است که هر سال یک رنگ خاص دارد، چون با عوامل جدید برگزار می‌ شود و افراد سلیقه‌ ها و دید متفاوتی دارند که این مورد از عوامل جذابیت جشنواره نهال است.

او اظهار کرد: تیم مجله جشنواره از دانشجویان هستند. اوایل کار، 15 نفر درخواست عضویت دادند که تعدادی از آنها برای مجله نهال انتخاب شدند و بدین ترتیب مقدمات و نشست‌ های تخصصی برای تیم تحریریه برگزار شد. می‌ توان گفت این بخش، جزو پویاترین بخش‌ های این جشنواره است.

به گفته خانی دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌ المللی فیلم دانشجویی نهال در اختتامیه این دوره از جشنواره معرفی می شود.

در ادامه نشست بیستمین جشنواره بین‌ المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال مانا ترابی، دبیر اجرایی جشنواره نهال 20 درباره استقبال مردم از این دوره جشنواره گفت: پیش‌ بینی ما حضور 2 هزار بیننده در روزهای برپایی این دوره از جشنواره نهال است.

او افزود: 7 روز باکس داریم که 5 روز (از 21 تا 25 مهر) بخش ملی و 2 روز قبل از شروع بخش ملی (از 19 مهر) به فیلم‌ های بخش بین‌ الملل اختصاص داده شده و از ساعت 11 صبح تا 10 شب به صورت سانس‌ های دو ساعته برای نمایش آثار در نظر گرفته شده است. باکس‌ ها هم شامل بخش‌ های تماشا، مستند، انیمیشن، تجربی و سال‌ اولی است که سعی کرده ایم در هر باکس ترکیب این آثار وجود داشته باشد.

دبیر اجرایی جشنواره اظهار کرد: امسال بیش از 1300 فیلم دریافت کردیم که 76 فیلم در بخش رقابتی و 16 فیلم در بخش غیررقابتی نمایش داده می شود و در بین باکس‌ ها هم چند نشست نقد را خواهیم داشت.

ترابی بر این نکته تاکید کرد که برگزاری جشنواره دانشجویی، سختی‌ های خودش را دارد که خصوصا در بخش بودجه بیشتر خودنمایی می‌ کند؛ بنابراین می توانیم بگوییم که هر حمایت مادی و معنوی قدمی است در جهت ادامه حیات جشنواره نهال.

نها 20

محمدامین خادمیان، نایب دبیر جشنواره نهال 20 در نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌ المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال گفت: تعداد آثاری که به دبیرخانه رسیده (چه در بخش ملی و چه در بخش برون مرزی) رشد بالای صد درصدی داشته است. 1038 اثر در بخش داخلی به دبیرخانه نهال ارسال شده که شامل 331 فیلم کوتاه داستانی، 111 فیلم کوتاه تجربی،64 مستند، 75 فیلم سال اولی، 268 اثر فیلمنامه‌ های ساخته نشده، 35 انیمیشن، 114 پوستر و 41 مجموعه عکس است.

او افزود: امسال وقت زیاد و کافی را برای هیات انتخاب بخش‌ های مختلف که همه آثار را با دقت بررسی کنند، نداشتیم، ضمن اینکه تعداد آثار در مقایسه با سال‌ های قبل افزایش یافته بود.

نایب دبیر جشنواره نهال 20 تاکید کرد: در این دوره از جشنواره نهال بازخوانی یک برنامه نیست بلکه رویکرد بیستمین جشنواره نهال است.

و اما در ادامه نشست خبری نهال 20 ویدا اسماعیل‌ زاده، دبیر روابط عمومی‌ بیستمین جشنواره نهال به نکاتی اشاره کرد؛ او گفت: بیستمین جشنواره نهال نسبت به دوره‌ های قبل تغییراتی را داشته است؛ مانند تشکیل تیم رسانه و انتخاب دبیر رسانه، برگزاری مجدد جلسات بازخوانی که پس از نهال 16 برگزار نشده بود، انتخاب دبیر موسیقی برای نخستین بار، ضبط ویدئو کست‌ که در کانال یوتیوب نهال به‌ زودی منتشر می‌ شود و…

اسماعیل‌ زاده افزود: پیشرفت بخش بین‌ الملل در نهال بیستم چشمگیر بوده است. کتابچه نهال را هم در این دوره از جشنواره نهال داشتیم که شامل یادداشت‌ های دبیران و داوران دوره قبلی است و انتشار آن برای نخستین بار رخ می دهد.

در ادامه این نشست، سپهر عباسی، دبیر بخش بین‌الملل بیستمین جشنواره نهال گفت: بخش بین‌ الملل در دوره های قبلی جشنواره بین‌ المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال چندان شناخته شده نبود و توجهی به آن نمی‌شد ولی در این دوره ما آمدیم و یک شناسنامه کامل و دقیق از جشنواره نهال به زبان‌ های مختلف را تهیه کردیم که نهال دارای یک صفحه شد و این امر به افزایش تعداد آثار دریافتی این بخش انجامید؛ به طوری که امسال 1386 اثر را دریافت کردیم که 49 اثر در این دوره پذیرفته شده است.

او یادآوری کرد: جشنواره نهال می‌ تواند در بخش بین‌ الملل جشنواره دانشجویی خاورمیانه باشد و دانشجویان این عرصه را دور هم جمع کند.

گفتنی است، جشنواره نهال در بهار 1403 سلسله برنامه بازخوانی ادوار مختلفش را با حضور پرشور دانشجویان سینما برگزار کرد.

همچنین آثار منتخب و هیات انتخاب بخش‌ های مختلف این جشنواره شامل اسامی آثار بخش عکس، اسامی آثار بخش بین‌ الملل، آثار بخش فیلم داستانی، سال اولی و تماشا آثار راه یافته به 2 بخش تجربی و انیمیشن، آثار راه یافته به بخش مستند، آثار راه‌ یافته به بخش فیلمنامه‌ ساخته‌ نشده،آثار راه‌ یافته به بخش پوستر در ماه‌های گذشته، معرفی و رسانه‌ ای شدند.

کدخبر: 1045025 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی