14 مهر ماه روز دامپزشکی / تاریخچه روز دامپزشکی در ایران

به گزارش رکنا، با توجه به اهمیت دامپزشکی، یک روز از سال به آن اختصاص یافته است. در ادامه تاریخ روز دامپزشکی در سال 1403 و تاریخچه آن را می‌خوانید.

تاریخ روز دامپزشکی در تقویم شمسی:

تاریخ روز دامپزشکی سال 1403 در تقویم شمسی مصادف است با:

    شنبه، ۱۴ مهر ۱۴۰۳

    ۱۴۰۳/۰۷/۱۴

تاریخ روز ملی دامپزشکی در تقویم قمری:

تاریخ روز ملی دامپزشکی سال 1446 در تقویم قمری مصادف است با:

    ‫السبت‬، ١ ربیع الثانی ١٤٤٦

    ۱۴۴۶/۰۴/۰۱

تاریخ روز دامپزشکی در تقویم میلادی:

تاریخ روز دامپزشکی سال 2024 در تقویم میلادی مصادف است با:

    Saturday, October 5, 2024

    2024-10-05

تاریخچه روز دامپزشکی در ایران

اهلی کردن حیوانات و در کنار آن دامپزشکی به شکل ابتدایی آن سابقه‌ای دیرینه دارد، در لوح حمورابی نیز که مربوط به 2200 سال پیش از میلاد است نیز به ارزش کار فردی که به معالجه دام‌ها می‌پردازد اشاره شده است. تاریخچه دانش دامپزشکی به بعد از سقوط امپراطوری روم و قرن سیزده میلادی برمی‌گردد. حتی اطلاعاتی درباره دامپزشکی در ایران و هند در قرون وسطی وجود دارد.

انتخاب روزی به عنوان روز دامپزشکی در تقویم شمسی تاریخچه جالبی دارد. ایرانیان باستان به روز چهاردهم هر ماه “گوش روز” می‌گفتند و این نام فرشته ای به نام گائوش بود که فرشته نگهبان چهارپایان و جانوران است. در سال 1369 خورشیدی نیز به پس از تلاش‌های انجام شده برای اختصاص روزی در تقویم به عنوان روز ملی دامپزشکی، دکتر حسن تاج بخش روز چهارده مهر به این منظور انتخاب کرد و پس از موافقت ارگان‌های مربوط مورد تایید قرار گرفت.

دامپزشکی امروزی در ایران

از سال 1290 خورشیدی که دولت ایران تصمیم به پایه‌گذاری تشکیلات ژاندارمری به سبک نوین گرفت، تعدادی افسر سوئدی به عنوان کارشناس نظامی وارد کشور شدند و دو افسر دامپزشک نیز به همراه آنها بودند که به همراهی سایر دامپزشکان اقدام به تاسیس مدرسه دامپزشکی برای تعلیم نیروهای مورد نیاز کردند.

در سال 1311 بنای دانشکده دامپزشکی گذاشته شد. در ابتدا این دانشکده تحت نظر وزارت کشاورزی بود اما پس از اعزام تعداد زیادی دانشجو به کشور فرانسه و بازگشت آنها پس از تحصیل، دانشکده دامپزشکی از کشاورزی جدا شده و ضمیمه دانشگاه تهران شد.

در حال حاضر سازمان دامپزشکی به عنوان سازمانی مستقل و وابسته به وزارت جهاد کشاورزی فعالیت دارد و رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز تحت نظارت وزیر کشاورزی انجام وظیفه می‌کند.

اهمیت روز دامپزشکی

روز دامپزشکی هر ساله در 14 مهر برگزار می شود. هدف این روز برجسته کردن و ترویج کارهای انجام شده توسط دامپزشکان است. روز ملی دامپزشکی همچنین بر اهمیت دامپزشکان در حفظ رفاه حیوانات اهلی، وحشی و حیوانات خانگی تاکید می کند.

حیوانات سالم نیاز به مدافع سالم دارند. رسیدگی به امور دامپزشکان و حرفه دامپزشکی کلید این است که دامپزشکان برای مقابله با چالش‌های فیزیکی، ذهنی و عاطفی زندگی روزمره احساس آمادگی می‌کنند. دامپزشکان با نظارت و کنترل دائم سلامت دام‌های مورد استفاده در تولید مواد غذایی، از تامین غذای سالم برای مردم اطمینان حاصل می‌کنند.

روز دامپزشکی کاری را که متخصصان و سازمان‌های دامپزشکی انجام می‌دهند برای کمک به تقویت انعطاف‌پذیری دامپزشکی و در عین حال افزایش آگاهی در مورد این موضوع مهم، جشن می‌گیرد.

بنابراین در این روز خاص که به متخصصان دامپزشکی در سراسر کشور اختصاص یافته است، ما از مراقبت و عشق آنها به حیوانی که شما تحت درمان قرار می‌دهند، تجلیل می کنیم.

وظایف سازمان دامپزشکی

از وظایف سازمان دامپزشکی می‌توان به شناسایی بیماری‌های دام، بررسی مناطق و منابع آلوده، نحوه انتشار بیماریهای دامی، مبارزه با بیماری‌های همه گیر و تامین بهداشت دام در کشور و … با وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری‌های مشترک بین دام و انسان به شمار می‌رود.

49 درصد از کل بیماری‌های شناسایی شده در جهان بین انسان و دام مشترک است که می‌توان با دنبال کردن برنامه مدون برای واکسیناسیون دام، معدوم کردن دام‌های مبتلا به بیماری و نیز ایجاد قرنطینه تا حد زیادی از شیوع آنها پیشگیری کرد. از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌توان به تب مالت، آنفولانزای پرندگان، سل، هاری، مشمشه و تب کریمه کنگو اشاره کرد.

پیام تبریک روز دامپزشکی سال 1403

    چو حیوان از شفا سرمست گردد

    طبیب از فرط شادی مست گردد

    خدا شفی و این خود افتخاری است

    که دستی با خدا همدست گردد

    «روز دامپزشکی گرامی باد»

*****************************************************************

    کسی که برای التیام درد انسان ها می کوشد مهربان است؛

    و کسی که برای درد حیوانات دل می سوزاند،

    مهربان ترین انسانهاست…

    «روز ملی دامپزشکی بر فعالان این عرصه مبارک باد»

*******************************************************************

    شما با یک تکه پلاستیک سر و کار ندارید،

    شما با حیواناتی سر و کار دارید،

    که سیستم اعصاب مرکزی دارند؛

    و درد و رنج را حس می​کنند…

    (نیس سوانسون)

    «روز دامپزشک مبارک»

************************************************************

    تا همتت ای دامپزشک باقیست

    دستان تو نعمتی الهیست

    «روز دامپزشک مبارک»

*********************************************************

    دامپزشکی،

    ارتقای سلامت،

    ایثار،

    مسئولیت،

    فداکاری،

    بهداشت و سلامت جامعه است…

    «روز ملی دامپزشک مبارک باد»

**************************************************

    دامپزشکان:

    سربازان بی سنگر…

    افتخار و غرور…

    متعهد و مظلوم…

    «روز ملی دامپزشکی بر شما مبارک باد»

سخن آخر

در این مطلب به تاریخ روز دامپزشکی اشاره و اهمیت توجه به این حرفه را مطرح کردیم. دامپزشکان را می‌توان از دلسوزترین افراد دانست که سعی در درمان حیواناتی دارند که قادر به بیان درد خود نیستند. آگاهی از تاریخ روز دامپزشکی می‌تواند فرصتی برای تقدیر و تشکر از این افراد فراهم کند. امیدواریم این مطلب مورد پسند شما واقع شده باشد.

کدخبر: 1047801 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی