جاذبه های دیدنی یاسوج کجاست؟

به گزارش رکنا، یاسوج پایتخت استان کهگیلویه و بویراحمد است که به نام‌های پایتخت طبیعت ایران و شهر آبشارهای خروشان هم معروف است. این شهر همان‌طور که از عناوینی که به آن داده‌اند پیداست پر است از جاذبه‌های طبیعت‌گردی همچون آبشار‌ها و تنگه‌ها و چشمه‌های دیدنی و زیبا. یاسوج همچنین دارای پیشینه‌ی تاریخی غنی است و در گذشته ییلاق عیلامیان بوده.  اگر مایلید درباره جاذبه های یاسوج این مقصد زیبای طبیعت‌گردی کشورمان بیشتر بدانید در این مقاله با ما همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری یاسوج آشنا شوید.

جاذبه های یاسوج

جالب است بدانید از دوران برنز، زندگی در یاسوج جریان داشته. اکتشافات باستان‌شناسان در تپه‌ شهدا، این نکته را ثابت می‌کند. درباره علت نام‌گذاری یاسوج هم نظریه‌های مختلفی وجود دارد. بعضی معتقدند یاسوج در گویش محلی به‌ معنی جایی است که گل‌های یاس زیادی در آن می‌روید و به همین خاطر به یاسوج یا «یاسیج» معروف شده. بعضی دیگر علت نام‌گذاری این شهر را به زمان «کیخسرو» و سکونتش در تل خسرو نسبت می‌دهند.

 برخی دیگر معتقدند یاسوج در لغت به معنی «تیر پیکان‌دار» است. تیری که پادشاه اسم خود را روی آن نوشته. همان‌طور که گفتیم جاذبه های یاسوج بسیارند و چنانچه قصد سفر به این منطقه را داشته باشید لازم است قدری درباره مهم‌ترین این جاذبه‌ها بدانید تا بتوانید برای بازدید از آنها برنامه‌ریزی کنید. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین جاذبه های یاسوج می‌پردازیم.

آبشار یاسوج

از مهم‌ترین جاذبه‌ های یاسوج باید به آبشار یاسوج اشاره کنیم که در فاصله‌ دو کیلومتری از مرکز شهر و در شمال یاسوج واقع شده. گفتنی است این آبشار زیبا و دیدنی چیزی حدود ۱۰ متر ارتفاع دارد و آب آن از دل کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و منظره‌ای استثنایی پیش چشم گردشگران مجسم می‌کند. همچنین پیرامون این آبشار پر است از نهرهای آب مارپیچ شکل، باغ‌های میوه و مراتع سرسبز و پر گل که هر طبیعت‌گردی را به خود جذب می‌کند. فصل‌های بهار، تابستان و پاییز بهترین فصول برای بازدید از این منطقه هستند. این آبشار یکی از مراکز طبیعت‌گردی اصلی در نزدیکی شهر یاسوج به حساب می‌رود و دارای امکانات گردشگری تقریباً مناسبی مانند سوهای چادرزنی، سرویس بهداشتی و دکه‌های مواد غذایی است.جاذبه های یاسوج

آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، ۲ کیلومتری غرب شهر یاسوج

تل خسرو

از دیگر جاذبه های یاسوج با قدمتی تاریخی باید به تل خسرو اشاره کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در متون جغرافیایی کهن، از محل کنونی شهر یاسوج با عنوان «تل خسروی» اسم برده شده. در حقیقت به این منطقه، تل خسرو هم گفته می‌شود. اما امروزه تل خسرو تپه‌ای تاریخی است در قسمت جنوب شهر یاسوج. این تپه بر اساس روایات تاریخی، مکان استقرار کاخ بزرگ کیخسرو بوده. گفتنی است آثاری در این منطقه به دست پروفسور گاوبه کشف شده.

 این آثار که شامل ظروف سفالی، ابزار سنگی و خشت‌های پخته می‌شود ‌به قبل از دوران هخامنشیان تعلق دارند. از این آثار می‌توان حدس زد که در ساخت این کاخ از آجرهای زردرنگ چهارگوش و آجرهای قرمزرنگ شبیه به پل علیایی بهبهان، استفاده شده بوده. این تپه تاریخی در کنار روستایی به نام تل خسرو و در فاصله چهارکیلومتری از شهر یاسوج واقع شده. ارتفاع این تپه حدود ۲۰ متر است که در اندازه‌های ۱۵۰ متر در طول و ۱۲۰ متر در عرض در این محوطه باستانی گسترده شده.جاذبه های یاسوج

آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، چهارکیلومتری شهر یاسوج، مجاورت روستای تل خسرو

پیست اسکی کاکان

یکی دیگر از جاذبه های یاسوج از نوع تفریحی آن پیست اسکی کاکان است. این پیست اسکی در دامنه‌ رشته‌کوه زاگرس و قله‌ دنا، در ۱۸ کیلومتری یاسوج و در نزدیکی روستای کاکان واقع شده. ارتفاع این پیست حدود ۲۶۰۰ متر، طول آن حدود ۶۰۰ متر و عرض آن تقریباً ۱۵۰ متر است. پیست اسکی کاکان دارای سه تله‌اسکی بشقابی، رستوران و اقامتگاه برای گردشگران است. این پیست از زیباترین پیست‌های اسکی کشور است و در سال ۱۳۷۳، با نصب یک دستگاه بالابر افتتاح شده. در فصول سرد سال به‌خصوص زمستان می‌توانید از این پیست اسکی برفی استفاده کنید و لذت ببرید.جاذبه های یاسوج

آدرس: ۱۸ کیلومتری یاسوج به سمت روستای کاکان، جاده یاسوج به اقلید، پیست اسکی کاکان

تنگه تامرادی

تنگ تامرادی از دیگر جاذبه های یاسوج است که نباید دیدن‌کردن از آن را از دست داد. تنگ تامرادی در ۵۵ کیلومتری غرب یاسوج، در جاده‌ یاسوج به سپیدار واقع شده. این منطقه دارای طبیعتی بکر و استثنایی با آبشارهای فوق‌العاده زیباست که هر گردشگر طبیعت دوستی حداقل یک بار در زندگی باید از آن دیدن کند. گفتنی است قبلاً دسترسی به تنگ تامرادی و روستای آن، آسان نبود. امروزه با جاده‌سازی، دسترسی به این منطقه قدری آسان‌تر شده.

نام این تنگه از یکی از طایفه‌های بزرگ ایل بویراحمد به نام تامرادی که در این منطقه حضور دارند، گرفته شده. در فصول بهار و تابستان، این تنگه آب‌وهوایی معتدل و خوب دارد و علاوه بر دارابودن دیدنی‌های طبیعی همچون آبشار و غار و حیوانات مختلف،  مقصد گردشگری مناسبی در فصل گرم تابستان به شمار می‌رود. همچنین در ابتدای این تنگه، روستایی به نام حسین‌آباد قرار گرفته که مقبره‌ای از دوره‌ هخامنشیان در آن به چشم می‌خورد.جاذبه های یاسوج

آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، ۵۵ کیلومتری غرب یاسوج، جاده یاسوج به سپیدار، تنگه تامرادی

پارک ساحلی رودبشار یاسوج

پارک ساحلی رود بشار یاسوج که بیشتر آن را با نام پارک ساحلی یاسوج می‌شناسند از دیگر جاذبه های یاسوج به شمار می‌رود. این پارک در بخش ورودی شهر یاسوج  واقع شده و با مساحتی نزدیک به ۱۴ هکتار بزرگ‌ترین پارک یاسوج به حساب می‌رود. عبور رود بشار در فضای پارک باعث ایجاد محوطه‌ای ساحلی در پارک شده که مناسب گذراندن اوقات فراغت و طبیعت‌گردی همراه با خانواده و دوستان است. صندلی‌ها و آلاچیق‌های متعددی در این فضای سرسبز قرار گرفته داده شده که آن را مناسب کمپینگ می‌کند.

 همچنین قایق‌سواری بر دریاچه داخل پارک هم از جمله تفریحاتی است که می‌توانید در این محوطه داشته باشید. امکان دوچرخه‌سواری و اسکیت‌بازی هم در این پارک ساحلی فراهم است. کودکان هم با استفاده از وسایل بازی در محوطه بازی که در بخش غربی پارک تعبیه شده، می‌توانند اوقات خوبی را در این پارک بگذرانند.

آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، ورودی جنوبی یاسوج، کنار رودخانه بشار، پارک ساحلی رود بشار

موزه یاسوج

موزه‌ها بخش مهمی از جاذبه‌های گردشگری هر منطقه هستند. به همین خاطر نمی‌توان از جاذبه های یاسوج حرف زد و اسمی از موزه یاسوج نبرد. موزه‌ یاسوج در ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۸۲ افتتاح شد و مساحتی حدود ۱۵۰ مترمربع دارد. این موزه در طبقه‌ دوم اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و در آن آثار باستانی که از کاوش‌های باستان‌شناسی به دست آمده‌اند، به نمایش گذاشته شده.

گفتنی است این آثار به سه دوره‌ باستان‌شناسی پیش از تاریخ، دوره‌های تاریخی و دوره‌های اسلامی مربوط می‌شوند. همچنین قدمت این اشیا به نیمه‌ دوم هزاره‌ دوم و هزاره‌ اول قبل از میلاد می‌رسد. لازم به ذکر است موزه یاسوج از برجسته‌ترین موزه‌های بومی محلی کشور به شمار می‌رود.جاذبه های یاسوج

آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، خیابان گلستان چهارم، موزه یاسوج

دریاچه کوه گل

دریاچه کوه گل از دیگر جاذبه های یاسوج و دیدنی‌های منحصر به فرد این شهر خوش‌آب‌وهواست. کوه گل در منطقه‌ کوهستانی دنا، در ۳۲ کیلومتری یاسوج و هشت‌کیلومتری شهر سی سخت واقع شده. جالب است بدانید در این منطقه دریاچه‌های فصلی زیادی وجود دارند. این دریاچه‌ها در حقیقت در اواخر زمستان تا اوایل بهار، بر اثر بارش باران و ذوب برف‌های ارتفاعات دنا شکل می‌گیرند. در اواخر تابستان نسبتاً خشک می‌شوند. گفتنی است دریاچه‌ کوه گل یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین دریاچه‌های این ناحیه است . مساحتی حدود نیم هکتار و عمقی معادل با ۱۵ متر دارد.

محوطه اطراف این دریاچه همان‌طور که از نامش مشخص است. کوهی از گل‌های رنگارنگ را در خود جا داده. انواع گیاهان دارویی و گل‌های رنگارنگ در اطراف این دریاچه پرآب دیده می‌شود. از جمله زیباترین گل‌های این منطقه که در فصل بهار می‌روید، لاله واژگون است که گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.جاذبه های یاسوج

آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، منطقه کوهستانی دنا، ۳۲ کیلومتری یاسوج، هشت‌کیلومتری سی سخت، دریاچه کوه گل

دره المون

دره‌ المون از دیگر جاذبه های یاسوج است که در ۵۰ کیلومتری جاده‌ یاسوج به‌ نورآباد واقع شده. برای رسیدن به این دره باید از روستاهای چهارطاق، دشت و امیر ایوب بگذرید. گفتنی است این ناحیه‌ کوهستانی، منابع آب بسیار، چشم‌اندازی فوق‌العاده و طبیعتی استثنایی دارد. بهار و تابستان بهترین فصول برای بازدید از دره المون است. می‌توانید از آب‌و‌هوای عالی و آب گوارا و زلال آن لذت ببرید. این مورد از جاذبه های یاسوج در حقیقت از منظر طبیعت و اکوتوریسم، از مهم‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود.

وجود رودخانه‌ها و آبراهه‌های مختلف، رویش لاله‌های واژگون در کناره‌های دره و جنگل‌های بلوط، دره‌ المون را به منطقه‌ای بسیار زیبا و چشم‌نواز برای گردشگران بدل کرده.

آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، ۵۰ کیلومتری یاسوج، جاده یاسوج به نورآباد، دره المون

دشت راق

از دیگر جاذبه های یاسوج با چشم‌انداز رؤیایی و خیره‌کننده دشتی است. با مساحت حدود ۵۰ هزار هکتار و پوشش گیاهی متنوع و ارتفاعی معادل با ۲۵۰۰ متر که به دشت راق، مشهور شده. دشت راق میان دو کوه با نام‌های قوچی و باریک قرار گرفته. این منطقه‌ استثنایی در فصول مختلف مانند ماه‌های اردیبهشت و خرداد، مانند یک تابلوی نقاشی چشمان بازدیدکنندگان را به خود خیره می‌کند. وجود چندین چشمه‌ گوارا به نام‌های چشمه چرنگی، چشمه وهل و آبشاری زیبا به نام تنگ مو هم به زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعی این منطقه افزوده است.جاذبه های یاسوج

آدرس:  کهگیلویه و بویراحمد، ۵۰ کیلومتری شهر یاسوج، دشت راق

پل پاتاوه

جاذبه های یاسوج تمام‌شدنی نیست. پل پاتاوه یکی جاذبه های یاسوج از نوع تاریخی آن است. در بویراحمد سفلی و در فاصله‌ ۱۵ کیلومتری از کوه دنا و ۵۰ کیلومتری از یاسوج واقع شده. قدمت این پل به دوران صفویه برمی‌گردد. مجموعه‌ پل‌های پاتاوه، از پنج پل تاریخی تشکیل می‌شود که پل تخت شاه‌نشین، قدیمی‌ترین پل میان آنها به شمار می‌رود. باستان‌شناسان قدمت این سازه باستانی را به دوران ساسانیان نسبت می‌دهند.

همچنین پل جنوبی گردنه خراسان بزرگ‌ترین پل بازمانده از مجموعه‌ پل‌های پاتاوه به حساب می‌رود. که آثار موجود در آن نسبت به سایر پل‌های پاتاوه، سالم‌تر باقی‌مانده‌اند. از شگفتی‌های پل پاتاوه باید به آثار و علامت‌های حجاری اشاره کرد که بر سنگ‌های تزیینی آن به چشم می‌خورد. گفتنی است در دهه‌ ۱۳۷۰، پروژه‌ مرمت و بازسازی این پل‌ها شروع به کار کرد و پلی که متعلق به دوران صفویه بود. کاملاً بازسازی و مرمت شد.

آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، ۱۵ کیلومتری کوه دنا، ۵۰ کیلومتری یاسوج، بویراحمد سفلی، پل پاتاوه.

روستای کریک

از جمله جاذبه های یاسوج از نوع روستایی آن باید به روستای کریک اشاره کرد. جالب است بدانید این روستا که یکی از زیباترین روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد است. به‌ علت ساختار معماری، نوع قرارگیری خانه‌ها و آب‌و‌هوای متبوع خود، به ماسوله‌ جنوب کشور معروف است. بناهای این روستای استثنایی از خشت، گل و چوب و به‌صورت پلکانی ساخته شده‌. قدمت این روستا به حدود دو هزار سال پیش برمی‌گردد.

 این مورد از جاذبه های یاسوج، آثار تاریخی متعددی همچون آسیاب‌ها، قنات‌ها، قبرستان‌ و بقعه‌ نیمه‌مخروبه امامزادگان علی (ع) و شاه نعمت‌الله را در خود جای‌داده. علاوه بر همه‌ی اینها این روستای تاریخی، به دلیل قرارگرفتن در دامنه‌های کوه‌ زاگرس و دنا، مناظر و چشم‌اندازهای بسیار زیبای کوهستانی دارد که چشم هر گردشگر خوش‌ذوقی را به خود خیره می‌کند.جاذبه های یاسوج

آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، ۳۰ کیلومتری یاسوج، امتداد جاده فرودگاه به رودخانه خرسان، روستای کریک

دریاچه مورزرد

دریاچه مورزرد آخرین مورد در لیست جاذبه های یاسوج ماست. این دریاچه در ۱۳۵ کیلومتری شمال غرب یاسوج واقع شده و ارتفاعی معادل با ۲۱۸۰ متر دارد. طول این دریاچه دو کیلومتر، عرض‌ آن یک کیلومتر و عمق آن بین ۷ تا ۱۴ متر است. آب این دریاچه از چشمه‌ها و روان آب‌های سطحی، تأمین می‌شود. در دریاچه‌ مورزرد، ماهی کپور معمولی، قورباغه، مار آبی، مارماهی، لاک‌پشت و خرچنگ به چشم می‌خورد. پرندگان آبی همچون مرغ ماهی‌خوار، اردک و غاز هم از دیگر جانوران موجود در این منطقه هستند. گفتنی است محلی‌ها به دریاچه مورزرد، «برم (برکه) دلی بو» می‌گویند.

آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، ۱۳۵ کیلومتری شمال غرب یاسوج، دریاچه مورزرد

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی ۱۲ مورد از جاذبه های یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد که با عنوان پایتخت طبیعت ایران و شهر آبشارهای خروشان هم شناخته می‌شود پرداختیم. چنانچه به طبیعت‌گردی و بازدید از آثار تاریخی علاقه‌مند هستید بازدید از این جاذبه‌های گردشگری دیدنی را از دست ندهید.

منبع: الی گشت

کدخبر: 1004695 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟