واکنش سازندگان سریال خون سرد بر ادعاهای پزشک تهرانی در قتل فجیع برادرش ! + بخوانید
حوادث رکنا: قاتل برادرکش در پرونده جنایت هولناک خیابان فرشته تهران در اعترافات خود بیان کرد که صحنه های جنایتش اقتباسی از سریال خون سرد بوده است .
به گزارش رکنا، اواخر سالی که گذشت برادرکشی باورنکردنی ای از طرف پزشک سرشناس تهرانی در خیابان فرشته رخ داد این پزشک برادر خود را با وعده انتخاب مطب به آنجا کشاند و به مدت سه روز در ساختمان چهار طبقه اداری او را محبوس کرد و در نهایت به روش هولناکی بردارش را به قتل رساند.
در جزئیات شیوه قتل ، پزشک سرشناس تهرانی برادر خود را به صندلی بست و در ابتدا رگ دست و پای او را زد ، بعد از قتل نیز جسد را مثله کرده و در نقاط مختلف تهران پخش کرد.
او در تشریح بازسازی صحنه ی این قتل اعتراف کرد که شیوه قتل را با کپی برداری از سریال « خون سرد » انجام داده و به همان نحوی در که در سریال نمایش داده شد مقتول را به صندلی بسته و سپس اقدام به زدن رگ او با تیغ کرده است .
پرونده این جنایت مخوف توجهها را روانه ی سریال خونسرد به کارگردانی امیرحسین ترابی و تهیه کنندگی بهمن کامیار کرد این سریال محصول سال ۱۴۰۱ بوده که تاثیر خود را در کمترین زمان گذاشته است.
سریال خون سرد در ژانر پلیسی جنایی به نویسندگی علیرضا عطاالله تبریزی، محمدمهدی عزیزمحمدی ، احسان ابراهیمی و امین فرشادمهر است.
بازدارندگی فیلم های خشونت آمیز
در همین راستا نیز ، علیرضا عطالله تبریزی سرپرست تیم نویسندگان سریال خودنسرد در خصوص سکانس های شیوه قتل این سریال بیان کرد: یکی از ویژگی بارزی که این نوع فیلم ها دارد این است سایکوپد (روان آزار یا روان آسیب) و آنتی سوشال (اختلال شخصیت ضداجتماعی یا ناهنجاری) است و انگیزه قاتل در این نوع سریال های جنایی برخی ایدئولوژیک و برخی نیز انگیزه شخصی است.
وی درخصوص شباهت پرونده پزشک سرشناس تهرانی و برخی سکانس های شیوه قتل در سریال خون سرد گفت: هرکسی برای اعمال بد خود به دنبال توجیه می گردد ، آدم ها زمانی که آگاهی شان بالا تر می رود طبیعا باید بیشتر از عقل و منطق خود استفاده کنند اما کسی که ضریب هوشی درستی داشته با توجه به اینکه پزشک بوده و دروس سنگین آن را خوانده به دنبال یک دلیلی و مستمسکی برای صحبت هایش بوده است .
به عقیده من در ایران در فیلم ها یا سریال هایی که یک صحنه خشونت آمیز دیده می شود ، بالاخره یک نفر پیدا می شود که از دل این ماجرا یک سکانسی را انتخاب کند و دست به یک جنایت بزند. این موضوع مختص به جامعه انسانی است و باعث می شود بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
با نمایش خشونت هم مردمی را از آن آگاه شده و خشونت را از خود باز می دارند ، هم برخی از آدم ها از این موضوع تقلید می کنند ، مسلما هدف من به عنوان سرپرست گروه نویسندگان سریال «خون سرد» ، کارگردان ، تهیه کننده این نبوده که در فردی را به قتل ترغیب کنیم و هدفمان این نخواهد بود.
تبریزی در ادامه افزود: یکی از راه های دفع خشونت این است که نشان بدهیم سرانجام اعمال خشونت آمیز چگونه خواهد بود و چه اتفاقی در انتها رخ می دهد. منتهی در سینما باید از ویژگی هایی استفاده کنیم تا مخاطب به آن جذب شود دارد زیرا ما با سینمای جهان مقایسه خواهیم شد و مردم براحتی می توانند انتخاب کنند که قرار است چه فیلمی را مشاهده می کنند پس در صدد این هستیم که کاری کنیم تا سینما و تلویزیون ایران برای مردم جذاب شود.
برادر کشی این پزشک معروف احتمالا با کینه شخصی بوده است اما در سریال ، کارآکتر قاتل با کینه ای که به آدم های مختلف انتقال داده می شود انجام شده است.
تبریزی در خصوص این که معیار های تیم نویسندگان و هدف آن ها در نوشتن سکانس های شیوه قتل گفت :می خواستیم روش هایی داشتیم که کمی خاص تر باشد تا بتواند کارکتر این نقش را تکمیل کند ، به عقیده من موفقیت فیلم به خاطر این بود که مردم کارآ کتر فیلم را دنبال کردند و این موضوعی بود که بسیاری را به دیدن سریال خون سرد جذب کرد.
وی در خصوص این که در نقطه تاریک ماجرا، معدود آدم هایی از فیلم ها و سریال ها به شیوه آن توجه می کنند و در جنایت های خود ازآن الهام می گیرند ،افزود: چیزی نیست که دل من را قرص کند و بگویم می توانم براحتی این صحنه را به نمایش بگذارم، ساده ترین تعریف آن اثر پروانه ای است که در تعریف این اثر یک پروانه در مالزی بال می زند و ممکن است طی آن در آمریکای جنوبی آشوب شود ، من هیچ وقت نمی توانم بگویم من چه کار می توانم بکنم که این اتفاق درست شود چون قبل از همه این ها باید به دیگران خط بدهم، ما کار خودمان را در چهارچوب هایی که قانون برایمان تعریف کرده است انجام می دهیم و اتفاقاتی که پس از آن رخ می دهد را نمی توانیم مدیریت کنیم.
قاتل های سریالی هنرمند اند
محمد مهدی عزیز محمدی نویسنده دیگر سریال خون سرد در خصوص این سریال گفت :
برنامه ریزی که برای شروع نگارش سریال خون سرد داشتیم به دنبال این بودیم که یک سریال کیلر خاص با یک فضای غیر کلیشه ای داشته باشیم. زیرا موضوع اغلب سریال کیلر ها حول محور قتل زنان است.
سریال خون سرد اول به نام داتورا به معنای یک مخدر گیاهی است که هم از آن زهر تولید می شود هم پادزهر، هم تخریبگر است و هم سازنده است ، ما در صدد این بودیم که شخصیت اصلی داستان هم همچنین کارآکتری داشته باشد و جنایات او وامدار گذشته سیاهش باشد که اتفاقات نیز از این مرحله شکل می گیرد .
وی افزود : قاتل های سریالی عموما یک هنرمند هستند و دوست دارند در کارشان شاعرانگی را داشته باشند و مقادیر بسیاری از این شعاف را سمت خودشان روانه کنند و بگویند ما این کار را انجام داده ایم!
هر کدام از این قاتل ها امضای خاصی دارند و طراحی ما در این سریال بر این اساس بود که قاتل تصور می کرد خون همه سوژه هایش نجس و آلوده است و قصد داشت تا مرد را پاک کند و با زالو کثافت وجودی آنها را از بین ببرد تا پاک و منزه به بهشت وارد شوند.
عزیزمحمدی در خصوص این رویداد و شباهت آن به پرونده پزشک برادرکش گفت: همواره جنگی که در سینما وجود دارد این است که سینما واقعیت می سازد یا واقعیت سینما را ! یکبار دیگر در شباهت پرونده برادرکشی پزشک سرشناس و کارآکتر معروف سریال خون سرد به این موضوع برخوردیم و این موضوع اولین بار نیست که تکرار شده است
به هر حال ضربه های آن در فضای جنایی بیشتر خواهد بود و این گریز ناپذیر است. .
این اتفاق تلخی که رخ داد موردی نبود که به آن فکر نکرده باشیم و کاملا طبیعی است ؛ زیرا هنر فیلی در تاریکی است و هر کس از ظن خود به آن می نگرد ، قسمت هایی از خودش را در این موضوع می بیند که احتمالا به آن پرداخته نشده است و نمایش آن به فرد جسارت می دهد که این کار را تقلید کند.
به عنوان مثال پس از پخش سریال یاغی درخواست افراد برای ثبت نام در کلاس های کشتی به طور شگفت انگیزی افزایش یافت و این تاثیری است که می توان در جامعه مشاهده کرد ، اما همه این تاثیرات نمی تواند دلیلی باشد که ما به موضوعات جنایی نپردازیم.
تاثیر فیلم های جنایی و خصوصاً خونسرد همیشه منفی نخواهد بود کسی هم ممکن است شهرام حقیقت دوست( در نقش پلیس) را ببیند و عاشق این باشد که پلیس شود.
تصور من این است که رخداد این مسئله موضوع غیرقابل درک و پیش بینی ای نبوده است ، منتهی من فکر نمی کردم تاثیر آن به این سرعت و شدت باشد.
من عقیده دارم تپش های ژانر جنایی فیلم و سریال برای جامعه بیشتر است آن هم جامعه ای که تجربه زیادی در این خصوص دارد ، ما نمی توانیم با سرپوش گذاشتن روی حوادث و امور جنایی آنها را نادیده بگیریم ؛ زمانی هم که به این امور پرداخته می شود برخی با آن همزاد پنداری خواهند کرد.
در چند سال گذشته فیلم خانه پدری به کارگردانی و تهیه کنندگی کیانوش اعیاری نیز یک مثال واضح است که پس از پخش آن چندین مورد دخترکشی با همان عنوان در جامعه پدیدار شد.
وی در خصوص راهکار فیلمسازی و نویسندگی در موارد جنایی افزود: من راهکاری نمی توانم در این خصوص داشته باشم ،اگر بخواهیم جامعه را از این امور منع کنیم باز هم باید قتل و جنایت را به تصویر بکشیم کما اینکه هدف ما از ساخت سریال «خون سرد» این بود که بگوییم دادگستری شخصی و عدالت به صورت خصوصی اتفاق نمی افتند و کارما تیغ دو لبه ای است که روزی دامن گیر خود فرد هم می شود،اما اگر کسی خوانش دیگری از آن داشته باشد کاری نمی توان کرد.
بهترین راهکار این است که پس از ساخت یک فیلم جنایی روانشناس ها، جامعه شناس ها و مردم در خصوص آن صحبت کنند و این موضوع به حال خود رها نشود .
تاثیر مستقیم فیلم های جنایی روی افکار مردم
امان الله قرائی جامعه شناس، در خصوص آسیب اجتماعی فیلم های جنایی بر جامعه گفت: فیلم های جنایی و اکشن از گذشته تا کنون تاثیر مستقیمی بر افراد، اعمال ، افکار و عملکرد جامعه به خصوص در جوانان دارد. مسلم است که یکی از تاثیرات منفی و مخرب فیلم های خشونت بار و جنایی این است افرادی که از لحاظ خانوادگی ، روانی ، شیوه تربیت و حتی محل زندگی بیشتر مستعد پذیرش آن هستند شیوه و نوع خشونت را یاد می گیرند و ممکن است در زندگی شخصی از آن استفاده کنند.
می توان گفت تاثیر این گونه پرخاشگری ها در جامعه هم این فیلمها و سریالهایی است که در افراد مستعد به طور مستقیم اثرگذاری می کند. بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان آسیب شناس دریافتند که پس از پخش سریال های خشونت بار بر اساس تئوری اینکه خشونت ،خشونت آفرین است تاثیر منفی ای در جامعه پدیدار خواهد شد و این پرونده جنایی که فرمودید مصداق بارز همین تئوری چرخه خشونت است.
پزشک قاتل بهانه جویی می کند
شاهین شجری کهن منتقد سینما و تلویزیون در خصوص شباهات پرونده جنایت و سریال خون سرد بیان کرد : نمی توان گفت اگر فیلم یا سریالی به موضوع مختلفی می پردازد و در جامعه شبیه به آن اتفاق رخ می دهد بگوییم این فیلم یا سریال برای مخاطبان به نوعی بد آموزی داشته است.
زیرا انواع و اقسام واقعیت هایی که در زندگی عادی رخ می دهد را می توان روی پرده سینما دید. همچنین اگر فیلمی به طور مثال سرقت یا درگیری را نشان می دهد به این معنا نیست که افراد جامعه میتوانند پیرو آن فیلم این کار را تقلید کنند. زیرا فیلمی که به این موضوع می پردازد قصد دارد افراد جامعه را از موضوعات غلط باز دارد.
ما اکنون سریال هایی را در سطح جهانی داریم که موضوع اصلی آن به سرقت از بانک است اما این دلیل نمیشود که کسی بخواهد پیرو آن از بانک دزدی کند این مسئله مصداق همان ضرب المثلی است که عنوان میکند اگر کسی خواست خودش را در چاه بیاندازد فرد دیگری نیز باید این کار را بکند؟
انسان ها عقل دارند و می توانند درست یا غلط موضوعی را تشخیص دهند به عقیده من این توجیه خوبی نیست که یک قاتل پس از قتل بگوید از سکانسهای این سریال الهام گرفته است. فیلمسازان نمیتوانند از احتیاط اینکه کسی کار غلطی را در فیلم یا سریال ببیند و بخواهد انجام دهد واقعیتها را به تصویر نکشند، اگر اینطور نباشد باید سریال هایی را بسازیم که کسی در آن دست به کار ناشایست نمی زنند و این امکان ناپذیر نیست.
کسی که اقدام به قتل می کند از هر راهی روش آن را یاد می گیرد و نمی توان گفت فیلم ها می توانند مردم را به این کار وا دارند چون این فیلمها که برای آموزش نحوه قتل که ساخته نشده اند! اما این حرکت میتواند سوء استفاده از آن باشد به عنوان مثال چاقویی که ساخته می شود برای میوه خرد کردن یا گوشت خورد کردن است اگر کسی با آن چاقو فرد دیگری را به قتل برساند نمیتوان شرکت چاقو سازی را زیر سوال برد
ما نمیتوانیم با این نوع بهانه چهارچوب های اجتماعی ، اخلاقی و قانونی ای که در کشور وجود دارد را نادیده بگیریم.
شاهین شجری کهن منتقد سینما در خصوص راهکار اجتماعی جلوگیری از خشونت افراد در جامعه و در فیلمسازی گفت: تنها راهکاری که میتوان در این خصوص داد این است که ما مرتکب قتل نشویم و در توجیه کارمان نگوییم از فیلم یا سریالی آموختیم زیرا فیلمسازی که می خواهد نقشه سرقت یا قتلی را به تصویر بکشید ناچار است جزییات آن نیز برای مخاطب بیان کند اما این کار به هدف آموزش که انجام نمی شود ، اگر هم کسی این ناهنجاری را انجام دهد نمی توان گردن فیلم یا سریال بیاندازد کما اینکه در موارد دیگر هم این موضوع وجود دارد.
خبرنگار : مهلا رنجبران
ارسال نظر