قربانی ازدواج اجباری / زنی که برای رهایی از جهنم دست به هر کاری زد

به گزارش رکنا، زنی 30 ساله به علت تقاضای طلاق همسرش درحالیکه اشک از چشمانش سرازیر بود وارد مرکز مشاوره شد و در شرح ماجرایش گفت: دبیرستانی بودم که با همسرم به صورت سنتی ازدواج کردم.

والدینم بدون اینکه نظر مرا بپرسند از من خواستند که برای عقد حاضر شوم .چرا که پدرم اعتیاد داشت و مادرم به تنهایی با کار کردن در آشپزخانه یک رستوران زندگی ما را اداره می کرد . بعد از ازدواجم چون با خانواده همسرم زندگی می کردیم هیچ اختیاری نداشتم و اجازه انجام مستقلانه هیچ کاری نداشتم . همسرم برای هیچ کاری نظر مرا نمی پرسید و خانواده اش در اولویت بودند.

از سه سال پیش متوجه شدم به من خیانت می کند و هر بار که در این مورد اعتراض می کردم مرا کتک می زد و تحقیرم می کرد که اگر جایی داری برو... چون خوب می داند جایی برای رفتن ندارم . از طرفی مادر و خواهرانش هم با من دعوا می کردند و من دهانم را می بستم. تا اینکه در فضای مجازی با مردی که همسن خودم بود آشنا شدم و با او دردودل کردم .بعد از مدتی با هم قرار گذاشتیم که همدیگر را ببینیم و تا وقتی که مدرسه ها بود مشکلی نداشتم و به بهانه مدرسه با آن مرد قرار می گذاشتیم ولی بعد از مدرسه پسر بزرگم که تحت نفوذ پدر و خانواده پدرش است متوجه شد و موضوع را به پدرش گفت.

حالا بعد از چند ماه کشمکش ، همسرم به دستور مادر و خواهرانش قصد دارند مرا طلاق دهند و به حرف های من که بسیار پشیمانم توجهی ندارند.

دیدگاه کارشناسی

پروانه میرزایی کارشناس ارشد روانشناسی

مراجع به دلیل اعتیاد پدر مجبور به ازدواج در سن پایین و علی رغم میلش نموده است . به دلیل پیوند عاطفی ضعیفی که با همسرش داشته وبی توجهی  همسر و دخالت های خانواده اصلی ، دچار احساس تنهایی و افسردگی شده است و به دلیل خیانت های مکرر همسر دست به مقابله به مثل کرده است

اقدامات انجام شده توسط مرکز مشاوره و یا دوایر مددکاری برای کیس ویژه :

ـ همدلی با مراجع و ایجاد احساس اعتمادو پذیرش شآن انسانی مراجع

ـ استفاده از تکنیک گوش دادن فعال و تخلیه هیجانی

ـ آموزش ابراز هیجانات و عدم جلوگیری از بروز هیجانات

ـ آموزش مهارتهای مقابله ای هیجان مدار سالم با کمک مراجع

ـ-دعوت از همسرآسیب دیده جهت اجرای پروتکل درمان خیانت زناشویی برای رسیدن به بخشش و بازسازی و ترمیم رابطه

ـ آموزش مهارت حل مسئله و ارتباط موثر، مهارت تاب آوری و سازگاری جهت ایجاد رابطه متعهدانه