اختلال برق و قطعی سایت‌های خبری: عدم پاسخگویی فن‌آوا به شایعات دامن می‌زند

به گزارش رکنا، شرکت فناوران شبکه‌ی سینداد، که خدمات هاستینگ ارائه می‌دهد و تعدادی از سرورهایش در مرکز داده‌ی فن‌آوا قرار دارند، امروز (۵ آبان) حدود ساعت ۱۰:۳۰ صبح در یک بیانیه‌ی رسمی اعلام کرد که این اختلالات به دلیل قطعی برق در مرکز داده‌ی فن‌آوا رخ داده است.

این اختلال از حدود ساعت ۶ صبح تا حدود ۹:۳۰ به مدت سه ساعت و نیم ادامه داشته اما تا کنون مرکز داده‌ی فن‌آوا هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی رسمی در مورد این اختلال نکرده است و مشخص نیست که این اختلالات به دلیل مسائل امنیتی بوده یا واقعاً قطعی برق رخ داده است.

میلاد صفائی، مدیر برندینگ آسام، در گفت‌وگو با زومیت از عدم شفاف‌سازی مسئولان فن‌آوا انتقاد کرد و گفت:

با قاطعیت اعلام می‌کنیم که اختلال از سمت سرویس‌های آسام نبوده است. زیرا فقط تعدادی از رسانه‌های آسام که در دیتاسنتر فن‌آوا میزبانی می‌شدند، قطع شده بودند و سایر رسانه‌ها و سرویس‌های آسام در دیتاسنترهای دیگر بدون هیچ اختلالی کار می‌کردند.

فلسفه‌ی وجودی شرکت‌هایی مثل آسام و فن‌آوا این است که رسانه‌ها بتوانند رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

در شرایطی که مردم نگران هستند و باید به منابع خبری معتبر داخلی دسترسی داشته باشند، عدم پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری شرکتی مثل فن‌آوا قابل قبول نیست و به شایعات دامن می‌زند.

خسارتی که در این شرایط به اعتبار رسانه‌های داخلی و اعتماد مردم وارد می‌شود، قابل جبران نیست.

رسانه‌ها و مخاطبان آن‌ها حق دارند که از فن‌آوا انتظار شفاف‌سازی و پیشگیری از تکرار موارد مشابه داشته باشند.