بررسی مشخصات ماشین شاهین

این خودرو یک سدان متوسط شهری‌ست که انتظار می‌رود بیشتر مورد استقبال خانواده‌ها قرار بگیرد. خودرویی که اولین‌بار در سال ۹۷ توسط سایپا معرفی شد و فرآیند طراحی و ساخت آن با چالش‌های مختلفی روبرو شد. سایپا شاهین در ابتدا قرار بود بر روی پلتفرم اصلاح شده تویوتا یاریس و با موتور برلیانس H300 روی خط تولید برود اما در پیچ و خم اتفاقات در نهایت مهندسان این شرکت به پلتفرم بومی SP100 و پیشرانه‌ی M15-TC رضایت دادند.

مشخصات فنی سایپا شاهین

سایپا شاهین

خودرو شاهین از یک موتور قدیمی یعنی پیشرانه‌ی هشت سوپاپه‌ی M15 بهره برده که با اصلاحات و تغییراتی از جمله اضافه شدن توربوشارژ، توانسته کمی از ضعف‌های مدل پیشین را رفع کند. موتور جدید که با عنوان M15TC شناخته می‌شود استاندارد آلایندگی یورو۵ دارد و ۲۳ اسب بخار و ۵۰ نیوتون/متر قدرت بیشتری نسبت به نسل قبلی خود تولید می‌کند.

اگرچه این تفاوت قدرت رضایتبخش است اما با در نظر گرفتن دردسرها و حساسیت‌های نگهداری از یک پیشرانه‌ی توربو این اختلاف توجیه اقتصادی ندارد.

در مقایسه با موتور EF7 ایران‌خودرو، پیشرانه‌ی توربو شده‌ی شاهین ۵ اسب بخار نیروی کمتر تولید می‌کند و توجیه این قضیه از سمت مهندسان این خودرو کاهش استهلاک و افزایش دوام موتور عنوان شده است.

انتقال قدرت در سایپا شاهین توسط یک جعبه دنده‌ی ۵ سرعته دستی انجام می‌شود که با بروزرسانی‌هایی حالا ضرائب قابل قبولی نسبت به سایر خودروهای شرکت سایپا دارد. این شرکت ادعا کرده در آینده نزدیک نیز مدل اتوماتیک این خودرو را با امکانات بیشتری به بازار عرضه خواهد کرد.

شاهین با حداکثر سرعت اعلام شده‌ی ۱۹۰ کیلومتر همچنان عددی برای تست شتاب صفر تا صد ندارد اما با توجه به وزن ۱۲۶۰ کیلوگرمی خودرو و فاصله محورها این عدد بین ۱۱ تا ۱۳ ثانیه تخمین زده می‌شود.

ترمزهای جلوی خودرو از نوع دیسکی خنک‌شونده و ترمزهای عقب دیسکی هستند، سیستم فرمان برقی و رینگ‌های آلومینیومی از دیگر ویژگی‌های شاهین است که چندان تفاوتی با سایر خودروهای این شرکت خودروسازی ندارد.

با تمام ویژگی‌های فنی گفته شده هنوز این خودرو حتی با بازار خودروهای چینی تولید داخل نیز فاصله‌ای غیرقابل چشم‌پوشی دارد. امیدها به نسخه‌های بعدی این خودرو و ایجاد تغییراتی در افزایش تحمل موتور، آلیاژ مورد استفاده در ساخت قطعات و مصرف سوخت است تا در کنار محصولی چشم‌نواز شاهد تحولی فنی در محصولات داخلی نیز باشیم.

طراحی ظاهری ماشین شاهین

طراحی ظاهری ماشین شاهین

در مقایسه با سایر محصولات سایپا نمی‌توان منکر زیبایی خودروی شاهین شد. به گفته‌ی مهندسان در طراحی این خودرو از پرنده‌ی شاهین الهام گرفته شده و همین موضوع موجب تغییر نام آن از رهام به شاهین شده است.

جلوپنجره‌ی جمع‌وجور با منحنی‌های دلچسب، چراغ‌های اسپرت خوش‌فرم و خطوط لطیف آن نمایی کاملا مدرن و امروزی را در جلوی خودرو ایجاد کرده است. با وجود ابعاد متوسط این سدان، طراحان با حجم دادن به قسمت مختلف آن توانسته‌اند خودرویی عضلانی و سرپا را در ذهن تداعی کنند.

در نمای عقب خودرو نیز هارمونی خطوط و انحناهای خودرو حفظ شده و دیگر خبری از المان‌های خشک و قدیمی استفاده شده در خودروهایی مثل دنا نیستیم. از طرفی یکپارچگی طراحی حس بازطراحی ناقص خودروهای قدیمی را ندارد و انتظارات سلیقه ایرانی را در انتخاب یک خودروی اسپرت خانوادگی برطرف می‌کند.

با ورود به کابین خودرو اما آن حس تمایزی که از طراحی خارجی آن گرفته‌اید از بین می‌رود. اگرچه تلاش شده تا با ایجاد یک کنسول نسبتا متفاوت و استفاده از فرم‌های امروزی‌تر فضای داخلی خودرو زیباتر شود اما همچنان استفاده از متریال با کیفیت پایین در این خودرو از محصولات سایپا نیز به چشم می‌خورد.

با این حال اگر نتیجه‌ی کار را با کوییک و ساینا مقایسه کنیم هم در طراحی و هم در کیفیت مواد بکار گرفته شده برای ساخت قطعات، پیشرفت‌هایی مشاهده می‌شود که خالی از لطف نیست. کابین خودرو فضای کافی برای سرنشینان عقب و جلو ایجاد کرده و صندوق ۴۲۰ لیتری آن نیز مهر تاییدی بر کاربرد خانوادگی این خودرو حساب می‌شود. با رویکردی منصفانه برای یک خودروی داخلی در مجموع شاهین در طراحی قطعا یک سر و گردن از تمامی خودروهای داخلی بالاتر است.

آپشن‌های شاهین سایپا

آپشن‌های شاهین سایپا

با توجه به استقبال مشتریان ایرانی از آپشن‌های بیشتر؛ سایپا نیز حداکثر تلاش خود را برای پرداختن به آپشن‌های این خودرو کرده است. البته همانطور که انتظار می‌رفت آپشن‌هایی مثل کروزکنترل، سنسور باران، کنترل پایداری، صندلی‌های برقی و ایربگ پرده‌ای همچنان برای نسخه‌های آینده یا سفارشی سایپا شاهین باقی مانده و در مدل ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این خودرو باید به آپشن‌های زیر برای آن بسنده کنیم:

  • سنسور عقب
  • سنسور فشار باد لاستیک‌ها
  • ترمز ضدقفل
  • توزیع نیروی ترمز
  • اتولایت و دیلایت
  • نمایشگر اطلاعات و سرگرمی
  • ورود و استارت بدون کلید
  • کیسه هوا
  • سانروف

در مجموع برای خرید خودرو شاهین دلایل کافی وجود دارد و با استقبال از آن احتمالا شاهد تغییرات مثبت دیگری در تولیدات آینده‌اش خواهیم بود. کامنت تجربه شما از این خودرو می‌تواند برای علاقمندان به خرید، خواندنی و مفید باشد.

 

کدخبر: 864504 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟