شهرداری اصفهان، میزبان نخستین اجلاس مجمع شهرهای تاریخی کشور در آبانماه

به گزارش رکنا از اصفهان؛ محمدعلی ایزدخواستی با اعلام این خبر گفت: نخستین اجلاس مجمع شهرهای تاریخی ایران دهم آبان‌ سال جاری در اصفهان برگزار می‌شود. این مجمع به ابتکار شهرداری اصفهان و با همراهی بعضی از شهرهای تاریخی سیاست‌گذاری و تنظیم‌ شده است تا یک نقطه برای گردهم آمدن مدیران شهرهای تاریخی در کشور باشد.

وی افزود: جلسات متعددی در وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار و درنهایت این نتیجه حاصل شد که شهرهای تاریخی از وحدت رویه در حوزه داده‌ها و اطلاعات برخوردار نیستند و برای حل مسائل جایگاه متمرکزی برای همفکری و اشتراک تجارب و دانش وجود ندارد. ازاین‌رو ایده ایجاد مجمعی برای گردهمایی مدیران آن‌ها ضروری به نظر رسید.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تأکید کرد: با تشکیل این مجمع، شهرداران شهرهای تاریخی می‌توانند مسائل خود را مطرح کرده و نظرات و تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند، همچنین این مجمع می‌تواند نقطه اتصالی با سیاست‌گذاران حوزه‌های تاریخی ازجمله وزارت میراث فرهنگی باشد و به بهبود حفاظت از مواریث تاریخی ارزشمند کشور کمک کند.

وی ادامه داد: در درجه نخست، مسائل و مشکلات شهرهای تاریخی توسط دبیرخانه با همکاری شهرهای تاریخی شناسایی‌شده و به اشتراک گذاشته می‌شوند و برای آن‌ها پاسخ‌هایی پیدا خواهد شد، همچنین این مسائل را می‌توان در چارچوب تجارب شهرهای مختلف ساماندهی کرد.

ایزدخواستی با اعلام اینکه در یک سال گذشته، بیش از ۶۰ نشست علمی توسط سازمان نوسازی شهرداری اصفهان و با حضور نخبگان کشور برگزارشده است، خاطرنشان کرد: نمایندگانی از شهرهای مختلف کشور در این نشست ها شرکت داشته‌اند. همچنین مسائل مطرح شده در این نشست ها در مجمع شهرهای تاریخی ایران مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی گفت: یکی از اهداف مهم این مجمع، دستیابی به یک ادبیات مشترک در مسیر حفاظت از بافت‌های تاریخی و درک این موضوع است که این بافت‌ها ثروت‌هایی ارزشمند هستند که قابلیت اشتراک‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های همدیگر را دارند و مانعی برای توسعه نیستند، بلکه فرصتی برای آن محسوب می‌شوند.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1053344 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟