اصفهان با راه اندازی باشگاه هوش مصنوعی می‌تواند پیشرو باشد

به گزارش رکنا از اصفهان؛ دکتر حسین افشین، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در نشست هم‌اندیشی با کارآفرینان برتر، فعالان اقتصادی و رؤسای دانشگاه‌های استان اصفهان اظهار داشت: پیش از آغاز سفر بر روی اصفهان و شرکت‌های دانش‌بنیان آن کار کردیم و خودمان انتخاب کردیم از کجا با چه هدفی و چگونه بازدید کنیم که اغلب شرکت‌های رو به توسعه انتخاب شدند.

افشین گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات زیادی به کشور ارائه دادند و تحول عظیمی ایجاد کردند، در حال حاضر در بسیاری از صنایع با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات موثری رقم زدیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تشریح کرد: برای مثال در صنعت دارویی، پزشکی، ماشین‌سازی، کشاورزی،‌هوافضا و… رشد خوبی داشتیم اما یارانه های وارده به صنایع اجازه رشد درست را نمی‌دهند.وی تصریح کرد: با حمایت‌های کوچکی که انجام شود، اتفاقات بزرگی رقم می‌خورد، باید بیش از پیش بیان کنیم و زمانی که افراد حمایت لازم دارند به یاری آنان بیایم.

افشین ادامه داد: در باشگاه هوش مصنوعی از هر ایده و خلاقیتی به شکل انجمن و باشگاه استقبال می‌شود و در صورت راه‌اندازی این باشگاه از آن حمایت می‌کنیم تا لیگ آن بین شهرهای مختلف برگزار شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تأکید کرد: شروع این باشگاه می‌تواند در استان اصفهان باشد تا مانند دیگر زمینه‌ها اصفهان در این عرصه نیز پیشرو باشد.

وی خاطرنشان کرد: روزی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کم بود، امروزه با افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان دیدن همه شرکت‌ها غیرممکن است؛ با ایجاد تشکل‌ها و انجمن‌ها می‌توان چنین مواردی را به معاونت ارجاع داد.

افشین عنوان کرد: سعی می‌کنیم این امر به‌گونه‌ای انجام شود که تمام بروکراسی‌های موجود در معاونت دفع شود و مراجعه به هر بخش از معاونت مشکلات را رفع کند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اظهار کرد: از رویداد کمیسیون دانش‌بنیان در اصفهان خوشحالیم و آمادگی هماهنگی‌های آن را داریم در در بحث صادرات هم تمرکز ویژه‌ای داریم و از شرکت‌های دانش بنیان که صادرات داشته باشند حمایت می‌کنیم.

وی یادآور شد: از پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها حمایت می‌کنیم و در دانشگاه‌های بزرگ اختیار را به معاونت پژوهشی واگذار می‌کنیم و خروجی به جای دریافت از استاد از دانشگاه دریافت می‌شود؛ ضمانت آن هم با دانشگاه است.

افشین گفت: در سامانه بنیاد علمی نخبگان، تعداد درخواست‌ها و تایید‌های دانشگاه‌های مختلف مشخص است که از این طریق هم در حوزه علوم پایه حمایت ویژه خواهیم داشت تا این بلوک در کشور تقویت شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ادامه داد: تمرکز ما در این دوره بر حوزه صادرات است، کانال‌هایی مد نظر داریم که یکی از آن‌ها به صورت کتبی قطعی شده است تا صادرات افزایش یابد.

وی افزود: حوزه هوش مصنوعی بسیار پیچیده است و شامل نیروی انسانی متشکل از وزارت علوم، وزارت بهداشت است، زیر ساخت بر عهده وزارت ارتباطات و داده آن بر عهده شورای عالی فضای مجازی و در نهایت اکو سیستم است.

افشین ادامه داد: در صورتی که این ۴ عامل کنار یکدیگر نباشد نمی‌توان در حوزه هوش مصنوعی پیشرفت کرد؛ در خصوص عامل داده، فردا جلسه‌ای خواهیم داشت تا بررسی کنیم چطور می‌توان داده را به صورت کلان تعریف کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان باید توسط اتاق‌ها انجام شود، طبق قانون این امتیاز بر عهده تشکل‌ها است، کمیسیون‌های اتاق بازرگانی و افراد اکوسیستم باید رتبه‌بندی داده را انجام دهند.

وی یادآور شد: مهم‌ترین نکته در خصوص آلودگی این است که باید منشأ آلودگی متوقف شود، عمده‌ آلودگی‌های اصفهان از طریق منابع ساکن مانند کارخانه‌جات و نیروگاه‌هاست و شرکت‌های دانش‌بنیان باید در مبدأ جلوی آلودگی هوا را بگیرند.

کدخبر: 1042127 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟