اقدام جدی قضات دادگستری استان اصفهان در تعیین تکلیف پرونده های مسن

به گزارش رکنا از اصفهان؛ حجت الاسلام و المسلمین جعفری رییس کل دادگستری استان اصفهان در تشریح عملکرد دستگاه قضایی استان در تعیین تکلیف پرونده های مسن گفت: نظر به ضرورت رفع اطاله دادرسی و تعیین تکلیف پرونده های مسن و در راستای اجرای سیاست های سند تحول قوه قضائیه و موافقت نامه اجرایی برنامه های سال 1402 دادگستری استان اصفهان، شیوه نامه رسیدگی به پرونده های مسن در مرحله دوم اجرای طرح تدوین شد.

وی ادامه داد: به پرونده ای مسن اطلاق می شود که بیش از یک سال شمسی از تاریخ آخرین ورود آن به شعبه گذشته باشد.

رییس کل دادگستری استان کمبود نیروی قضایی، تأخیر در ارائه نظریه کارشناس یا نیابت یا منوط بودن اتخاذ تصمیم در پرونده دیگر یا مطالبه پرونده از شعب دیگر یا سایر موارد مشابه در استان و خارج از استان را از جمله دلایل اطاله رسیدگی به یک پرونده و مسن شدن آن دانست.

رییس کل دادگستری استان با اشاره به عزم جدی دستگاه قضایی استان در تعیین تکلیف پرونده های مسن در سال جاری در قالب اجرای طرحی با همین عنوان، افزود: تعداد پرونده های مسن مربوط به سال 1399 و قبل از آن در ابتدای سال جاری 3685 فقره در کل استان بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا کنون در اجرای این طرح شاهد عملکرد مثبت کلیه واحدهای قضایی استان هستیم؛ به طوری که کاهش 807 فقره ای پرونده در سطح استان رقم خورده که نشان از کاهش حدود 22 درصدی این پرونده ها تا پایان تیرماه نسبت به فروردین دارد.

رییس دستگاه قضایی استان با اشاره به رصد مستمر عملکرد تمامی حوزه های قضایی استان در حوزه تعیین تکلیف پرونده های مسن گفت: معاونت ویژه نظارت رئیس کل دادگستری استان ضمن بررسی موانع و معضلات، اقدامات لازم را در جهت تسریع و تسهیل اجرای این طرح در دستور کار دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: با برنامه های ترسیم شده در این خصوص انتظار می رود با همکاری و تلاش مضاعف همکاران محترم قضایی و اداری تا پایان سال کلیه پرونده های مسن 1397 تا 1400 تعیین تکلیف نهایی شود و سن پرونده های مانده و اطاله دادرسی از 25 سال به 4 سال کاهش پیدا می کند.

جعفری گفت: در مرحله اول اجرای این طرح که از 1/4/1401 تا 29/12/1402 اجرا شد کلیه پرونده های مانده از سال 1375 تا پایان 1396 که مجموعاً 1436 فقره بود، به طور کامل رسیدگی شد.

رییس کل دادگستری استان در پایان یادآور شد: ضمناً مرحله سوم از فروردین 1404، آغاز و برنامه ریزی شده تا پایان سال مذکور کلیه پرونده های وارده سال های 1401 و 1402 رسیدگی شود که در صورت تحقق این برنامه موضوع اطاله دادرسی در استان اصفهان تقریباً رفع خواهد شد.

کدخبر: 1031778 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟