رژیم های کم کربوهیدرات خوب است یا نه؟

هنگامی که کربوهیدرات مصرفی خود را به زیر ۵۰ گرم در روز کاهش می دهید و یا حدود فقط ۵ تا ۱۰ درصد از کل کالری دریافتی شما از کربوهیدرات تشکیل می‌شود،( میزان کربوهیدرات رایج در رژیم کتوژنیک یا در مراحل اولیه رژیم اتکینز) تغییراتی در نحوه‌ی تولید انرژی بدن شما ایجاد می شود.

به گزارش رکنا ، اگر در طولانی مدت مصرف کربوهیدرات شما بسیار پایین باشد بدن برای تامین انرژی خود از چربی های ذخیره شده در کبد استفاده می کند. اگر رژیم غذایی شما به طور مداوم بسیار کم کربوهیدرات باشد بدن شما وارد یک حالت به اسم کتوز می‌شود. بدن کتوز بیشتر انرژی مورد نیاز خود را از چربی تامین می‌کند، اما اگر در دوره بعد دوباره مصرف کربوهیدرات را شروع کنید، ذخایر کربوهیدرات کبد شما پر می‌شود و دیگر از چربی ها استفاده نخواهد شد.

افرادی که از رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات استفاده می‌کنند لزوماً از عوارض جانبی آن در امان نیستند. افرادی که از این نوع رژیم استفاده می کند از علائمی مانند دفع سریع سدیم و مایعات در طی محدودیت استفاده کربوهیدرات و همچنین کاهش انرژی، کاهش عملکرد ذهنی، سردرد، مشکلات خواب، حالت تهوع، ناراحتی گوارشی و کاهش عملکرد ورزشی رنج میبرند. به این علت که کربوهیدرات در آب ذخیره می شود و کمبود آب بدن مطمئناً علاوه بر احساس تشنگی همراه با عوارض جانبی مانند سرگیجه، تپش قلب یا احساس ضعف است.

رژیم کتوژنیک برای چه اشخاصی مناسب است؟

طبق تحقیقات رژیم کتوژنیک برای افراد مسن و کسانی که مبتلا به بیماری آلزایمر هستند مفید واقع می‌شود. در واقع رژیم‌کتوژنیک برای حافظه فعال و عملکرد شناختی و ادراک بینایی این افراد، فواید زیادی دارد.

ویژگی های بسیار جذاب یک رژیم کم کربوهیدرات یا رژیم کتوژنیک این است که این رژیم باعث کاهش هورمون هایی می شود که حس گرسنگی ایجاد می‌کنند. مانند هورمون گرلین. در اثر کاهش این هورمونها، اشتهای شما کاهش پیدا می‌کند. بنابراین این امر موجب کم شدن وزن شما می شود.

گاهی افرادی که رژیم های کم کربوهیدرات می‌گیرند از یبوست شکایت دارند. این موضوع می‌تواند به دلیل کمبود آب بدن و عدم دریافت فیبر کافی باشد. در نتیجه می توانید فیبر دریافتی را از طریق میوه‌ها و سبزیجات و حبوبات جبران کنید.

در کل توصیه می‌شود بدون مشورت با مشاور تغذیه و افراد متخصص در این زمینه، این رژیم را شروع نکنید تا از عوارض جانبی آن در امان باشیدآخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 668353 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟