آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کمین

به گزارش رکنا از هشترود؛  جواد  شتابی وش معاونت برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار شهرستان هشترود، یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و طیور را آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد که بیشتر از طرف پرندگان مهاجر به طیور انتقال می‌یابد.

وی گفت: خوشبختانه این بیماری در سال جاری هنوز وارد شهرستان نشده است اما باید پیشگیری گردد، لذا لازم است همه دستگاه‌های مرتبط همکاری لازم را با شبکه دامپزشکی داشته باشند.

وی افزود: اگر موردی از این بیماری در مرغداری ها مشاهده شد، باید قرنطینه شود و بخشداری ها با توجه به اینکه پرورش طیور در روستاها بیشتر است، باید مراقب باشند و دهیاران ضمن اطلاع رسانی به مردم، وضعیت روستاها را مورد بررسی قرار داده و در صورت مشاهده موارد مشکوک گزارش نمایند.

شتاوی وش  با اشاره به اینکه اگر این ویروس وارد یک مزرعه یا خانه ‌روستایی شود، تا شعاع یک کیلومتری آن باید هر گونه پرنده زنده‌ای را چه سالم و چه ناسالم معدوم کنند، عنوان کرد: با پیشگیری و کنترل می‌توان بدون مشکل و بحران از این معضل خارج شد.

وی تاکید کرد: افراد در مواجه با لاشه طیور که تلف شده اند به هیچ وجه به لاشه دست نزنند و با سامانه #۱۵۱۲ دامپزشکی تماس بگیرند.

شتابی وش اطلاع رسانی به مردم و استفاده ازظرفیت اصحاب رسانه، فضای مجازی را نیز در کنترل و پیشگیری از بیماری موثر دانست.

اسماعیل رحیمی / هشترود 

 

 

 

 

کدخبر: 947050 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟