پروژه بهشت‌آباد اصفهان گردشگری بود نه سیاسی! / نگاه امنیتی از روی زاینده رود برداشته می شود؟

به گزارش رکنا از اصفهان؛ رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در نشست صمیمانه با خبرنگاران گفت:مدیریت شورا و شهرداری در موضوع زاینده‌رود جایگاه اجرایی ندارد، اما تلاش کرده است با گفت‌وگو نگاه امنیتی را از موضوع زاینده‌رود بردارد. نقش نمایندگان استان کلیدی است و می‌توانند اثر گذار باشد، اما تاکنون نقش‌آفرینی از آن‌ها ندیدیم و رسانه‌ها می‌توانند آن را مطالبه کنند.

 مجید نادرالاصلی در جلسه تبیین فعالیت های دبیرخانه فرهنگی زاینده رود با اشاره به اینکه اصل مهم جاری شدن زاینده‌رود است تا مشکلات زیست‌محیطی برطرف شود، گفت: ذراتی که از تالاب گاوخونی بلند می‌شود تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری اثرگذاری منفی دارد، اگر چه نمی‌خواهیم سیاه‌نمایی کنیم، اما همین آلودگی زیست‌محیطی باعث شده است تا اصفهان در شیوع بسیاری از بیماری‌ها رتبه اول را داشته باشد.

 وی با اشاره به اینکه به دنبال زنده کردن زاینده‌رود هستیم گفت: پروژه بهشت آباد بهترین آورده به لحاظ گردشگری، سرمایه اشتغال، آبادانی برای مردم منطقه و طول مسیر است؛بسیاری از مردم آن منطقه از این طرح استقبال کردند، اما مسائل سیاسی بی‌ربط مطرح شد و اجازه ندادند پروژه بهشت‌آباد اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نظر کارشناسان دو میلیارد متر مکعب آب در استان تولید می‌شود که این مقدار از استان خارج می‌شود و مصداق اسراف است، ادامه داد: باید داشته استان را مدیریت و استحصال کنیم و در باز چرخانی سیستم قرار دهیم.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد آب در بخش غیر شرب استفاده می‌شود، در جایی که اصفهانی‌ها در مسئله آب شرب دل نگران هستند، گفت: تأخیر برای رودخانه زاینده‌رود جایز نیست.

وی  به تهیه پیش‌نویس اولیه سند اقدامات راهبردی مجموعه مدیریت استان هم اشاره کرد و گفت: انتقال آب از دریا در دست انجام است، اگر این تلاش به صورت مستقیم منجر به جاری شدن زاینده‌رود نمی‌شود، اما می‌تواند بار مصرف صنایع از زاینده‌رود را کاهش دهد.

نادرالاصلی ادامه داد: در موضوع زاینده‌رود عدالت برقرار نیست و تبعیض وجود دارد ،استان اصفهان یک میلیون مهاجر دارد که از آب استفاده می‌کنند و با توجه به این باید عدالت در توزیع وجود داشته باشد.

 وی با اشاره به اینکه صنایع اصفهان برای مهاجران اشتغال ایجاد کرده است، افزود: برای آبیاری درختان، آب مطلوب وجود ندارد و درختان در حال از بین رفتن هستند. وزارت نیرو برای رفع مشکل باید پای کار بیاید و همه باید بدانند اصفهانی‌ها آب را برای تفریح نمی‌خواهند، بلکه بسیاری از بی‌آبی و بد آبی رنج می‌برند.

وی با اشاره به اینکه برای زاینده‌رود بودجه در نظر گرفتیم و معتقدیم با کار فرهنگی، سیاسی، پژوهشی و اجماع‌سازی اتفاق نهایی رخ می‌دهد افزود: با توسعه صنایع مخالفت نداریم، اما چرا باید از سوخت مازوت استفاده شود که وضع اصفهان اینگونه شود، روزانه هزاران خودرو در حاشیه فعالیت صنایع وارد و خارج اصفهان می‌شود و آلودگی آن باقی می‌ماند، در حالی که درآمد صنایع جای دیگری می‌رود.

تبدیل مسئله زاینده‌رود از امری امنیتی به یک موضوع فرهنگی از دستاوردهای دبیرخانه زاینده رود است

معاون فرهنگی شهردار اصفهان هم در این نشست با بیان اینکه تلاش ما این است که به‌زودی همه کشور مطالبه جریان دائمی زاینده‌رود را داشته باشد، گفت: زاینده‌رود یکی از ابعاد هویتی اصفهان است و پاسداری از اصفهان و‌ تاریخ آن بدون جریان آب در این رودخانه ممکن نیست.

مجتبی شاهمرادی، با اشاره به اینکه  معضل زاینده‌رود ریشه فرهنگی دارد و حل این معضل ضروری است و راه اندازی دبیرخانه زاینده رود هم دراین راستا است افزود: استفاده از ظرفیت‌ها برای ملی کردن سیاست‌ها و گنجاندن موضوع زاینده‌رود از برنامه‌های ما بوده تا بارها موضوع زاینده‌رود را به گوش تصمیم‌گیران برسانیم.

وی با اعلام اینکه دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود ادعای برگرداندن آب به زاینده‌رود را ندارد و جاری شدن آب مسئولان مشخصی خواهد داشت، افزود: شورای شهر و مدیریت شهری به‌طور مستقیم متولی رفع مشکل زاینده‌رود نیستند، اما به‌عنوان یک حقابه‌بر و همچنین به‌عنوان منتخبان و نمایندگان مردم در این خصوص مطالبه‌گر بوده و امروز نیز به دنبال برداشتن قدم‌های بلندی در این زمینه هستیم. تبدیل مسئله زاینده‌رود از امری امنیتی به یک موضوع فرهنگی از دستاوردهای دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود است.

برداشت های نادرست وخشکی زاینده‌رود 

در ادامه رئیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود گفت: پازل خشکی زاینده‌رود یک قطعه گمشده داشت که همان برداشت‌های نادرست از آن بود، اما مدیریت شهری توانست این قطعه را تکمیل کند.

سعید امامی، افزود: مطالبه جاری شدن آب زاینده‌رود  ۲۰ سال است که اتفاق می‌افتد، اما به‌طور مستمر باید دنبال شود تا به ثمر بنشیند.

بهمن راعی/اصفهان

کدخبر: 853053 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟