چرا پزشکیان به رغم رفتارهای عامه‌ پسند، مرد عرصه سیاست است؟

به گزارش رکنا، مسعود پزشکیان حوالی ساعت 11 صبح روز سه‌شنبه 27 شهریور ماه خود را به مجلس دعوت کرد و علت این حضور سرزده، بی تکلف و بدون تشریفات در میان همتایان سابق خود را گرامیداشت "هفته وحدت" برشمرد. اگر چه تاکنون مصداقی دالّ بر بی‌صداقتی از وی ندیده و نشنیده‌ایم، ولی به نظر می‌رسد این تنها دلیل حضورش نبود، بلکه شناخت کافی از مجلس و به خصوص طیف تندرویِ در اقلیتِ خانه‌ی ملت -که اتفاقاً صدایی بلند دارند- او را به بهارستان کشاند.

گواه این ادعا نیز تذکرات پی درپی نمایندگان طیف پایداری خطاب به رییس جمهور درباره نشست خبری روز گذشته اش بود که موضوعاتی همچون گشت ارشاد، صدور انقلاب و FATF  را کانون توجه خود قرار داده بودند.

تذکراتی که رییس جمهور را به بازگشت به قانون اساسی، پرهیز از افراد خاص، روخوانی دوباره برجام و FATF و همچنین تأکید بر لزوم صدور انقلاب فرامی‌خواند و حتی از خبرنگار سوال کننده درباره گشت ارشاد با عنوان "گستاخ" یاد می‌کرد.

اما حضور ناگهانی پزشکیان که جلسه علنی را به نشستی غیرعلنی تبدیل کرد، با اظهارات وی و پس از به صدا درآمدن زنگ پایان جلسه، فضای ساخته شده توسط گروه اقلیت مجلس را سرد و خنک کرد. او که بر طبل وحدت می‌کوبد، به خوبی می‌داند برای رسیدن به وفاق -چه در سطح حاکمیتی و چه در بدنه جامعه-نیاز به توجهی هدفمند به هر دو سوی دارد. از سویی خبرنگار سوال کننده درباره گشت ارشاد را با زبانی نرم آرام می‌کند و وعده‌ای قابل تحقق می‌دهد و از سوی دیگر، به نمایندگان یادآور می شود که: «اینگونه نیست که بگوییم از مجلس رای گرفتیم و هر کاری دلمان خواست انجام دهیم. ما به حرف‌هایی که به شما زدیم پایبندیم و به آن عمل می‌کنیم. حرف و نظر و پیشنهاد شما را گوش داده و سعی می کنیم تا جایی که ممکن است به آن عمل کنیم.»

پزشکیان که از نخستین روزهای حضورش در پاستور و حتی پیش از آن، به خاطر نوع پوشش و گویش مورد انتقاد بود، اکنون نشان داد که صورت مسئله را به فراست دریافته است. رییس جمهور منتخب مردم در دولت چهاردهم به گفته‌های خویش پایبند است و از استماع و استفاده از نظرات کارشناسان در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... باکی ندارد.

یادمان هست که اولین تذکرات پس از پیروی پزشکیان، از سوی جامعه شناسانی مطرح شد که حضور وی را آخرین فرصت برای احیای اعتماد از دست رفته توده مردم بر‌شمردند و ضمن توجه دادن وی به جمعیت حدود 60 درصدی که پای صندوق‌های رأی نیامدند، انجام برخی اصلاحات درباره‌ی برچیدن گشت ارشاد و یا تغییر شیوه و رویکرد آن و همین طور حذف فیلترینگ را ضرروی خواندند. اقداماتی که ضمن ایجاد و القای آرامش در جامعه، از ارکان اصلی همراهی مردم با اصلاحات ساختاری در ابعاد دیگر به شمار می‌رود.

حال رییس جمهور چه در پاسخ به سوال گشت ارشاد، چه در پاسخ به سوالات برطرف شدن ناترازی ها و لزوم ارتباط با جهان، ارتباط با کشورهای دیگر در راستای منافع ملی و در چارچوب های مشخص نظام، رفع فیلترینگ و حتی فیش حقوقی خود، شفاف، روشن، امید بخش و صادقانه اما هوشمندانه سخن گفت و نشان داد که توصیه های جامعه شناسان را به خوبی شنیده است. وی در عین حال به مجلس که می تواند سدّ راه و یا کمک حال دولت چهاردهم باشد نیز توجهی برادارنه نشان داد. رفتاری که مصداق واقعی وفاق در سطوح مختلف جامعه است؛ از طبقه حاکم تا توده مردم.

با این همه، رییس جمهور مردم به هوش باشد که این فرصت تاریخی از کف نرود؛ مردم همچنان منتظرند.

کدخبر: 1042137 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟