بیوگرافی  مصطفی پورمحمدی/ سیاستمداری که از اول انقلاب فعال بود

مصطفی پورمحمدی در اولین روز زمستان سال ۱۳۳۸ مصادف با شب ولادت حضرت فاطمه زهرا صلی الله در محله گذرخان، از محلات قدیمی قم چشم به جهان گشودند. نام پدر مرحوم ایشان حاج حسین پورمحمدی (شرافت) و نام مادر ایشان منصوره‌ السادات مدرسی سریزدی می‌باشد. پدر ایشان اصالتا اهل شهر رفسنجان و مادرشان اهل یزد بودند.

پدرشان در شهر قم خیاط بوده اند و لباس آقایان روحانی را می‌دوختند، با اینکه پدر ایشان شغل معمولی داشتند اما به دلیل اینکه با علما انس گرفته بودند و به مسائل مذهبی و دینی علاقه زیادی داشتند، مسائل مختلف فرهنگی، و مجالس سخنرانی و محافل علمی و اسلامی عشق ورزیده و سعی می‌کردند از چنین محیط‌هایی فاصله نگیرند و همواره با آنها ارتباط داشته باشند به گونه‌ای که اجازه نمی‌دادند هیچ چیزی مانند مشغله یا کار و زندگی موجب کمرنگ شدن این ارتباط بشود.

پدر مصطفی پورمحمدی روحیه‌ای شدیداً انقلابی داشته است و در حوادث مختلف انقلاب به خصوص ماجرای ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ هجری شمسی و پس از آن، بسیار پرتحرک بوده‌اند و تا جایی که توانستند، خود را موظف کردند تا از انفعال و بی‌تحرکی فاصله بگیرند و به نوع خود نقشی داشته باشند.

مصطفی پورمحمدی مقدمات و سطح عالی (فقه ، اصول فقه و فلسفه) را در مدرسه حقانی و دروس خارج فقه و اصول را در دهه 1360 نزد هاشمی شاهرودی و سید علی اصغر علم الهدی ، در حوزه علمیه مشهد به پایان رساند.

 پورمحمدی سپس در سال 1380 سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) را از حوزه علمیه قم دریافت کرد.

 از وزیر کشور تا وزیر دادگستری

او در دولت نهم از 1384 تا 1387 به عنوان وزیر کشور فعالیت می کرد و در فاصله سالهای 1387 تا 1392 ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده داشت. وی همچنین در دولت اول حسن روحانی   از 1392 تا 1396 وزیر دادگستری بود.

مسئول پخش اعلامیه علیه حکومت شاه

وی در نوجوانی از افرادی بود که در اعتراضات علیه حکومت شاه فعالیت می کرد و به گفته خودش در چهلم کشته های تظاهرات 19 دی قم ، مسئول پخش اعلامیه های شهر اهواز با کمک موسوی جزایری بود.

آموزش نظامی برای مبارزه مسلحانه

او بهمن ماه 1402 در برنامه شب «شعر و خاطره انقلاب» گفت که پس از جدی شدن انقلاب در تابستان 57 و ایجاد حکومت نظامی در قم ، همراه گروهی طلبه به پاکستان رفت تا از آنجا به لبنان و سوریه برود و در اردوگاه های فلسطینی آموزش نظامی برای مبارزه مسلحانه ببیند ، که به دلیل سرعت حوادث انقلاب و مشخصا پس از تظاهرات 17 شهریور ، پیش از دیدن آموزش به ایران بازگشت.

فارغ التحصیلانان مدرسه حقانی دادستان وحاکم شرع شدند

بعد از آن که علی قدوسی در سال 1358 دادستان کل انقلاب شد ، از تعدادی از ما فارغ التحصیلانان مدرسه حقانی دعوت کرد و یک تیم 15-20 نفری رفتیم به دادستانی کل. حاکم شرع شدیم ، دادستان شدیم و مقامات قضایی را بر عهده گرفتیم.

در 20 سالگی دادستان انقلاب مسجد سلیمان شد

وی در 20 سالگی دادستان انقلاب مسجد سلیمان شده است. در دوره جنگ ایران و عراق ، تا 27 سالگی به عنوان دادستان انقلاب در استان های خوزستان ، هرمزگان ، کرمانشاه و خراسان فعالیت کرد و بعد از آن در سال 1365 دادستان نظامی دادگاه انقلاب در مناطق غرب ایران شد.  

برکناری از وزارت کشور در دوران احمدی نژاد

وی در تاریخ 23 مرداد 1384 از سوی محمود احمدی نژاد  رئیس جمهور وقت ایران برای تصدی وزارت کشور به مجلس شورای اسلامی معرفی و در اردیبهشت 1387 از این مقام برکنار شد.

وزیر دادگستری دولت یازدهم

وی در تاریخ 24 مرداد 1392 از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و وزیر دادگستری دولت یازدهم شد. او خود گفته است که حسن روحانی برای انتخاب او «گرفتار شده بود» ، چون انتخاب اصلی رئیس جمهور برای وزارت دادگستری نبوده اما روحانی باید با قوه قضاییه کنار می آمده است.

  نحوه خواستگاری و ازدواج

همسر حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به روزهای آغاز زندگی مشترک ، خاطرنشان کرد : ایشان به خواستگاری من نیامدند ، بلکه پدر من و پدر ایشان با یکدیگر صحبت و توافق کردند.

فرزندان پور محمدی ، 3 دختر و یک پسر

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی دبیر شورای عالی جامعه روحانیت مبارز - اعضای خانواده

مصطفی پورمحمدی ازدواج کرده و 3 دختر و یک پسر دارد. سعید پورمحمدی و منیره پورمحمدی از فرزندان مصطفی پورمحمدی است که نامشان رسانه ای شده است.

 از نویسندگی تا تدریس

وی مولف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی ، مبانی نظری اندیشه سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است. وی مقالاتی علمی پیرامون حق ، مبانی نظری حکومت دینی ، نظارت ، ارتداد و سیاست خارجی نگاشته است.

پورمحمدی همچنین بین سال های 1379 تا 1384 به تدریس فلسفه سیاست در دانشگاه  امام صادق مشغول بود.

دیدگاه سیاسی پورمحمدی

پورمحمدی در طیف محافظه کاران سنتی سیاست ایران محسوب می شود. از او همچنین به عنوان یک اصولگرای نزدیک به جریان اعتدال نام برده می شود.

 دختر کم حجاب هم دختر من است

مصطفی پور محمدی می گوید : شهید عزیز و رفیق قدیمی ما (سپهبد شهید قاسم سلیمانی ) اعتقاد قلبی داشت که «همان دختر کم حجاب هم دختر من است.»من فقط پدر سه دختر نیستم ، بلکه حافظ امنیت همه دختران ایران هستم ، این قراریک تعهد پدرانه است.

انتخابات مجلس خبرگان سال ۱۴۰۲

آقای مصطفی پورمحمدی در سال ۱۴۰۲ نیز در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نامزد شدند که صلاحیت ایشان در ابتدا از سوی شورای نگهبان تایید نشد اما پس از سپری شدن مدت کوتاهی مورد تایید این شورا قرار گرفت.

کاندید ریاست جمهوری

وی در روز دوشنبه 14 خرداد 1403 با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم ثبت نام کرد و در 20 خرداد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان احراز شد. ۲۰۶۳۹۷ نفربه مصطفی پورمحمدی رای دادند.

 مسئولیت های مصطفی پور محمدی از اول انقلاب تاکنون

مصطفی پورمحمدی در طول سال های گذشته سمت های مختلفی را در پست های حساس نظامی به ویژه در حوزه قضایی و امنیتی کشور بر عهده داشته‌اند که از جمله این سمت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•  دادستان انقلاب اسلامی خوزستان، بندرعباس، کرمانشاه و مشهد طی سال های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵

•  دادستان انقلاب نظامی در مناطق غرب کشور در سال ۱۳۶۵

•  نماینده وزارت اطلاعات در محاکمه زندانیان سیاسی

•  رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات

•  معاون و قائم مقام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۱

•  معاون و جانشین وزیر اطلاعات طی سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸

•  مدیر گروه بررسی های استراتژیک وزارت اطلاعات در سال ۱۳۶۸

•  جمهوری اسلامی طی سال های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۸

•  عضو هیئت مدیره جامعه الزهرا قم از سال ۱۳۶۶ تاکنون

•  عضو و رئیس هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی از سال ۱۳۷۵ تاکنون

•  قائم مقام وزیر اطلاعات طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸

•  عضو هیئت موسس حوزه علمیه مسجد سلیمان

•  استاد دانشگاه امام صادق (ع) از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴

•  مشاور ریاست دفتر و مدیر گروه سیاسی اجتماعی دفتر رهبری از سال ۱۳۸۱ تاکنون

•  جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امور ناجا طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷

•  وزیر کشور در دولت احمدی نژاد به مدت دو سال و نیم

•  ریاست سازمان بازرسی کل کشور به حکم شاهرودی رئیس قوه قضاییه طی سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲

•  رئیس هیئت موسس موسسه آموزش عالی طلوع مهر از سال ۱۳۹۰ تاکنون

•  وزیر دادگستری در دولت روحانی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶

•  دبیر کل جامعه روحانیت مبارز از سال ۱۳۹۷ تاکنون

•  رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی از ۱۳۹۹ تاکنون

کدخبر: 1016352 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟